Hjem > Større & renere
Større & renere
At tredje generasjon Toyota Prius er bedre enn forgjengeren er ingen overraskelse. Men så mye bedre, overrasker oss. Toyota har sagt at de satser mindre på utvikling av renere dieselmotorer for å kunne satse enda høyere på videreutviklingen av hybridsystemet deres. Nye Prius er et resultat av nettopp dette, og for et resultat! Det eneste som er blitt mindre i den nye Priusen er C02- utslipp og bensinforbruk. Morten Engdal ved Toyota på Ankenes inviterer deg med på prøvetur.
Prius er for mange blitt malen på hvordan en miljøbil skal se ut. Det handler her like mye om hvordan den fremstår som hva du faktisk sparer både miljø og lommebok for.
Fra et nokså slapt og lite engasjerende understell på forrige generasjon Prius, nummer II, har Prius blitt betydelig mer voksen. Ikke bare har den blitt mer komfortabel, da den sluker ujevnheter godt, men den har også blitt mer sportslig. Sportslig på den måten at den kan kjøres mer aktivt enn forgjengeren uten de samme tegnene til dramatikk.
Vi er nære på å gi toppscore for motorbiten man får i Prius, for ingen andre er vel egentlig i nærheten per i dag. En lettkjørt bil som Prius, med respektable ytelser og som samtidig er best på forbruk og utslipp er vanskelig å slå. Men, selv om hybrid er blitt et velkjent begrep, har vi fortsatt følelsen av at det er et nisjeprodukt.
Selv om Prius har blitt sprekere er ikke ytelsene noe å stå i taket for. Toyota lover 0-100 km/t på 10, 4 sekunder.
Bedre figur gjør den faktisk i mellomregisteret, der momentet fra elmotoren bidrar til mer enn god nok fartsøkning til å foreta en forbikjøring
Vi nevnte innledningsvis at Prius har blitt bedre på det meste, og eksteriøret er ikke et unntak.
Prius har fått litt mer særpreg, og mer markante linjer. Og faktisk ser den mer sportslig ut enn forrige generasjon. Samtidig er det den kombibilen på markedet med best aerodynamikk, med Cd-verdi på lave 0,25.
Vår testbil denne gangen, en Prius Executive, var utstyrt med navigasjon og skinnseter med varmeseter. I tillegg er klimaanlegg, cruisecontroll og rattbetjening på plass.
Fra et nokså slapt og lite engasjerende understell på forrige generasjon Prius, nummer II, har Prius blitt betydelig mer voksen. Ikke bare har den blitt mer komfortabel, da den sluker ujevnheter godt, men den har også blitt mer sportslig. Sportslig på den måten at den kan kjøres mer aktivt enn forgjengeren uten de samme tegnene til dramatikk.
Vi er nære på å gi toppscore for motorbiten man får i Prius, for ingen andre er vel egentlig i nærheten per i dag. En lettkjørt bil som Prius, med respektable ytelser og som samtidig er best på forbruk og utslipp er vanskelig å slå. Men, selv om hybrid er blitt et velkjent begrep, har vi fortsatt følelsen av at det er et nisjeprodukt.
Selv om Prius har blitt sprekere er ikke ytelsene noe å stå i taket for. Toyota lover 0-100 km/t på 10, 4 sekunder.
Bedre figur gjør den faktisk i mellomregisteret, der momentet fra elmotoren bidrar til mer enn god nok fartsøkning til å foreta en forbikjøring
Vi nevnte innledningsvis at Prius har blitt bedre på det meste, og eksteriøret er ikke et unntak.
Prius har fått litt mer særpreg, og mer markante linjer. Og faktisk ser den mer sportslig ut enn forrige generasjon. Samtidig er det den kombibilen på markedet med best aerodynamikk, med Cd-verdi på lave 0,25.
Vår testbil denne gangen, en Prius Executive, var utstyrt med navigasjon og skinnseter med varmeseter. I tillegg er klimaanlegg, cruisecontroll og rattbetjening på plass.
Grå flater dominerer interiøret, og det hele har et ganske futuristisk preg akkurat som forgjengeren. All informasjon får man servert digital i en skjerm på dashbordet, og i tillegg har Prius fått head up-display som viser hastigheten i frontruta.
Selv om Prius har fått mer sportslige kjøreegenskaper vil det ikke si at den ikke er komfortabel. For det er den, og det i langt større grad enn Prius II. Vi vil si at Toyota har kommet opp med et godt kompromiss mellom komfort og det sportslige, der det absolutt heller mest i retningen av komfort.
Vel nede i førerstolen forbedres det komfortable inntrykket. Setene er myke og man sitter godt, selv om vi savner litt mer støtte både i sidene og under lårene. Støyen inne i kupeen er også forbedret, selv om noe vind og dekkstøy fortsatt finner veien inn.
Prius III er enda ikke kollisjonstestet av EuroNCAP, men Toyota hevder selv å ha bedret sikkerheten i forhold til 2. generasjon en bil som i 2004 scoret fem av fem mulige stjerner i kollisjonstest. Også i sidekollisjon imponerte Prius II, men den kunne vært mer skånsom mot fotgjengere.
I Prius III er stort sett alt nødvendig sikkerhetsutstyr på plass, og kan i tillegg leveres med adaptiv fartsholder med et såkalt pre-krasj system.
Med såpass lavt forbruk og en såpass godt utstyrt bil, samtidig som vi kjenner Toyotas bunnsolide kvalitet, kan vel prisen forsvares.
Tekst & foto: Rune Dahl
Kilde: Din Side Bil
Selv om Prius har fått mer sportslige kjøreegenskaper vil det ikke si at den ikke er komfortabel. For det er den, og det i langt større grad enn Prius II. Vi vil si at Toyota har kommet opp med et godt kompromiss mellom komfort og det sportslige, der det absolutt heller mest i retningen av komfort.
Vel nede i førerstolen forbedres det komfortable inntrykket. Setene er myke og man sitter godt, selv om vi savner litt mer støtte både i sidene og under lårene. Støyen inne i kupeen er også forbedret, selv om noe vind og dekkstøy fortsatt finner veien inn.
Prius III er enda ikke kollisjonstestet av EuroNCAP, men Toyota hevder selv å ha bedret sikkerheten i forhold til 2. generasjon en bil som i 2004 scoret fem av fem mulige stjerner i kollisjonstest. Også i sidekollisjon imponerte Prius II, men den kunne vært mer skånsom mot fotgjengere.
I Prius III er stort sett alt nødvendig sikkerhetsutstyr på plass, og kan i tillegg leveres med adaptiv fartsholder med et såkalt pre-krasj system.
Med såpass lavt forbruk og en såpass godt utstyrt bil, samtidig som vi kjenner Toyotas bunnsolide kvalitet, kan vel prisen forsvares.
Tekst & foto: Rune Dahl
Kilde: Din Side Bil