- Vin til julemat
- Gullvinner, designer og matelsker - møt Margaret Aase
- På innsiden av verdens vakreste bil
- Lek deg i parken på SNØ i høst!
- Gründeren bak Heart of Lule
- Omfavn Sommeren Med Stil
- Ikke størst, men best!
- Et senter med god handels- og samholds opplevelse
- Perfekte Sommerviner!
- Våren er endelig her!
Spennende elbilnyheter
Med lanseringen av e-tron Sportback i 2019 og det nylig presenterte fremtids-konseptet Audi Elaine fortsetter Audi elektrifiseringen av bilene sine.
Først ute er imidlertid den elektriske SUV-en Audi e-tron. Den ble vist som konseptbil første gang høsten 2015 og blir lansert i produksjonsklar utgave neste år. Elbilen, som kommer med Quattro firehjulstrekk, godt med innvendig plass, høy bakkeklaring og lang rekkevidde, blir av Audi be¬skrevet som en perfekt kandidat til husholdningens bil nummer én.
Stor familiebil
– Det er i stor grad de som har romslige familiebiler fra før som nå går og venter på e-tron, bekrefter markedssjef ved Audi Møller Bil Oslo Vest Petter Magnussen.
Norske bilkunder har siden april i år hatt mulighet til å forhåndsre¬servere bilen, og responsen så langt viser at interessen for e-tron er stor i det norske bilmarkedet.
Sportback concept
Høye forventninger er det også knyttet til den påfølgende elbilnyheten fra Audi, e-tron Sportback concept, som ble avduket under motormessen i Shanghai i april, og som kommer i produksjonsklar utgave i 2019. Audi e-tron Sportback concept er utstyrt med en batteripakke på 95 kWh, og har en rekkevidde på over 500 kilometer. Konseptbilen har en elegant design og fremtidsrettet teknologi slik som digitalt styrte Matrix LED-lys både foran og bak, som sørger for optimale lysforhold for både fører og omgivelser. Bilens utvendige speil er erstattet med små kameraer, der føreren kan se kamerabilder på egne displayer i dørene.
Selvkjørende elbiler
Under den internasjonale bilutstillingen IAA i Frankfurt i september viste Audi frem den høyteknologiske konseptbilen Audi Elaine, som er en el-SUV som i løpet av få år vil muliggjøre en høy grad av autonom kjøring. Bilen er basert på e-tron Sportback concept når det gjelder det ytre, drivlinje og lysteknologi, og kommer i tillegg med funksjoner som legger til rette for autonome fører- og assistansesystemer. Audi oppgir at bilen ligger på nivå 4 på skalaen for autonom kjøring, noe som vil si at bilen i praksis vil være selvkjørende.
– Dette er teknologi som i større grad vil komme på alle typer biler fremover. Samtidig vil jeg berolige våre kunder med at den som elsker å kjøre bil selv alltid vil finne seg til rette i en Audi, sier Magnussen.
Konsept for fremtiden
Audi har også avduket konseptbilen Audi Aicon, som er en fireseters sedan designet uten ratt og pedaler. Bilen skal være klargjort for nivå 5 på skalaen for selvkjørende biler, noe som vil si at det meste går av seg selv. I følge Audi vil bilen ha en rekkevidde på mellom 700 og 800 kilometer, og rekkevidden skal nås med fire elektriske motorer. Magnussen påpeker at dette er en bil designet for fremtiden, og sier den ikke vil rulle på veiene med det første.
Før den tid vil e-tron og e-tron Sportback representere Audi på elbilmarkedet.
– Audi gjør inntog i dette markedet nå, med produkter skreddersydd for norske forhold. Det viser også interessen vi opplever rundt våre første elbiler, sier Magnussen.
Han opplyser at priser på e-tron og e-tron Sportback ennå ikke er klare, men sier samtidig de vil bli konkurransedyktige.
Tekst: Renate Brødreskift | Foto: Audi