- Trondheims triveligste frisørsalong?
- Tatoveringens edle kunst
- Det finnes hjelp mot problemhud hos Hudspesialisten
- Fettsuging, liposculpture, permanent fettfjerning, figurforming, high definition lipo – kjært barn har mange navn
- – Det er et privilegium å bli gammel, men du kan selv velge å se gammel ut
- PÃ¥ jakt etter den perfekte gaven i Trondheim?
- Fjern fettet med SmartLipo!
- Ta vare på deg selv!
- Nytt hår – nytt liv!
- En hyggelig handel i Melhus
Salong på hjul
Utenfor kaféen og mammabutikken «Det Lune Rede» møter IN magasinet Maria Clemencia Sandbakken. Hun startet på frisørlinja som 16-åring, og har lang erfaring i bransjen. I februar satte Sandbakken og Pål Næss frisørjobbene på veiene, og det har gått som varmt levebrød siden. Frisørbilene er et konsept som i hovedsak kjører dit kunden er, med salongen i varebilen.
Trebarnsmoren hadde lyst til å starte noe nytt innen frisørbransjen, hun ville utfolde seg kreativt og personlig ovenfor kunden. Det unike konseptet er ett av få liknende i Norge, og det eneste i Trondheim.
– Dette er ikke for rike folk som skal ha særbehandling, dette er for alle, sier hun.
Salong i prøverom
Maria stiller opp på kaféen annenhver onsdag, og klipper barselmødre. I dag er det tvillingmammaen Brita Helen Salberg som skal klippes. Det skal foregå på prøverommet i kafébutikken.
– Dette er jo genialt for meg. Det er ikke lett å dra til frisøren når man har tvillinger. Hun har klippet seg hos Maria før, og er veldig fornøyd.
– Det blir annerledes og mer personlig. Det er ikke så stivt som i vanlige salonger, og hun tar seg tid til å gjøre kunden 100 prosent fornøyd, forteller Salberg. Tvillingene Emeline og Jarle følger med når lokkene til mamma faller mot tregulvet.
– Etter en fødsel er du sliten, og har behov for å få stelt deg. Jeg får en barselgruppe hjem til meg eller til Det lune rede, så klipper jeg mødrene.
HÃ¥rfint i hjemmet
Barselmødre er ikke de eneste som trenger en ambulerende frisør. Maria besøker forskjellige bedrifter der hun klipper de ansatte i pausene. I tillegg til barselmøter, ruller hun salongen til sykehjem, klesbutikker, bursdagshappeninger, bryllup og damelag. Da rigger hun opp den bærbare frisørsalongen, med blant annet skjermer som isolerer for folkehavet rundt.
– De ansatte slipper å dra ut i pausen sin eller etter jobb, sier Sandbakken. Kunder kan også komme hjem til henne. Der pusses det opp en salong som hun vil benytte i tillegg til Frisørbilene. Firmaet har også avtale med Elexia treningssenter.
– Én ting er å ha drømmen og engasjementet, noe annet er om det er behov for det. Jeg tror det er det. I løpet av 4-5 måneder har jeg fått henvendelser fra mange, sier hun.
Sin egen sjef
Kveldstid er også arbeidstid for Maria. Frisøren har stilt opp på forskjellige damelag der hun stylter og sminker kundene før de drar ut på byen. Det er populært å leie inn Frisørbilene til bursdagsselskap.
– Jeg var hos ei jente på 14 år som feira bursdagen med seks venninner. Da lærte jeg dem litt om makeup og oppsetting. De var frisør på hverandre, og likte det veldig godt, forteller hun.
Maria er sin egen sjef, og gjør som hun vil. Hverdagen er variert og utfordrende, hun møter mange forskjellige mennesker i ulike miljøer. Hun passer på å gi kundene det lille ekstra. Mer enn det de får i en vanlig frisørsalong.
– Firmaet er litt i tiden. Folk i dag er interessert i å få gjort ting lettvint, sier Maria.
Utfordrende
Frisørbilene er i en oppstartingsfase, og til tross for den stigende populariteten, møter tomannsbedriften også utfordringer. Strukturering var ordet hun lette etter, og den største utfordringen for henne er å holde orden på alle kundene, og finne et system som fungerer etter hvert som bedriften vokser. Etter hvert som firmaet blir større, trenger de også flere ansatte.
– Jeg er interessert i flere folk til Frisørbilene som kan jobbe selvstendig, og ha et like godt forhold til kundene som vi har nå. Det er det Frisørbilenes varemerke er.
– Målet er å få flere biler. Går det bra i Trondheim, så vil det også fungere i andre byer, sier hun
Sandbakken presiserer at dette er noe hun har tro på, og noe som kommer til å slå an over hele Norge.
– Dette er framtidens frisørkonsept, avslutter Sandbakken.
Tekst: Kirsti Haga Honningsøy Foto: Martin Lundsvoll