Hjem » Asker&Bærum »  RYKKINN SENTER: Med svart belte i shopping

RYKKINN SENTER: Med svart belte i shopping

Kanskje trenger du pleie til skjegget. Du skal pusse opp hjemmet. Eller du trenger en gave til den lille. Livet går i faser, og vi er alle forskjellige. Alt du trenger – rett i nærheten: Velkommen til Rykkinn Senter.

Det er midtveis høst, og IN magasinet tar en tur innom Rykkinn Senter. Oppdraget er å skrive om noen utvalgte butikker på senteret, og som alle har sine nyheter og spesialiteter. Her er et lite knippe:

SkinTonic

Hos parfymeriet SkinTonic faller øynene raskt på den nye sonen for menn, markert med egen avdeling, og en sort skinnpuff.
– Her kan gutta sitte og slappe av, hvis en kar ikke orker å gå rundt med kona si for eksempel, smiler Vibeke Grobstok.
På den ene veggen er det plassert produkter fra Bad Norwegian, en ny herreserie som er fullt og helt norsk, laget og produsert i Norge. To norske gutter ville lage noe som fremstår som enkelt. Og kun for menn. -Gutter liker at produkter ikke er så avanserte, også er det bare en vanlig facewash, to dagkremer, en deodorant, og en bodywash, sier Vibeke. Produktene er ikke testet på dyr, men derimot på venner (som de heldigvis har mange av ifølge dem selv). Dessuten er produktene rene og uten unødvendige tilsetningsstoffer eller for mye parfyme. Produktene skal ikke skade verken miljø eller levende vesener. Og Bad Norwegian bruker fra åtte måneder til et år på å utvikle hvert produkt, så det gjøres skikkelig. Ikke noe bad over det.

Skjeggetrend

– Også er det veldig populært å ha skjegg, så Bad Norwegian har laget en olje som pleier skjegget, sier Vibeke.
Man må jo vaske og bearbeide ansiktshåret. Det klør når det gror, så da gjelder det å bruke gode preparater. Man bør bruke preparatene for skjegg hver dag.
– Det er som å ta på seg en dagkrem, man tar litt olje og masserer inn i skjegget slik at ikke huden under blir tørr, det pleier huden, og hårene gror ikke så lett inn, forklarer Vibeke.
Og gutta kan gjerne bruke barberutstyr av den «gamle» sorten, også levert av Bad Norwegian.
– Jeg får inn mer av gamle høvler, det har blitt in med gammeldagse høvler og kost – litt retro, sier Vibeke.

Fargerike

At moter og trender går i sykluser merkes også hos Fargerike. Nora Haraldsen pakker opp puter fra Designers Guild. Merket har alltid vært kjent for å være fargerikt, men først nå begynner fargene å «eksplodere» igjen generelt, også på vegger og møbler.
– Det er veldig mye grått det har gått i de siste årene, særlig det første tiåret etter årtusenskiftet, men nå begynner det å gå mer i den hulefølelsen, både i rom hjemme og ute, sier Nora.
Det går i duse, hyggelige farger. Mye blåtoner og grønntoner fra Jotun. Og pledd og puter fra Designers Guild går ofte i de nettopp de fargene.

Varme farger

Også de varmere og mer rustikke fargene er aktuelle igjen. Farger som har vært «borte» en stund.
– Det er noen som tar rødt på hele veggen, og man kan jo fortsatt pushe kunden til å gå litt lenger, smiler Nora.
Flere enn før tør å fargelegge rommene, ikke bare med den ene fargeklatt-puten i sofaen, men også med en ganske fresh farge på veggen. Og i stoffer har fløyel blitt veldig hot den siste tiden, gjerne med mønster.

Oppussingsprogrammer

Nora tror at oppussingsprogrammer på TV er mye av årsaken til at folk får øynene opp for mer spenstig fargebruk;
– Interiørdesignere kommer inn og tar sjefsavgjørelser som trosser beboernes smak, eller det beboerne trodde de ikke likte. Kunder kommer inn og sier at de ikke likte blått før, men at de har ombestemt seg etter å ha sett noen gode eksempler på fargen, og vil gjerne ha tilsvarende interiør selv, med vegger, puter og matchende tilbehør.

Kundekonsulenter

Kundene er veldig bevisste. Mange sliter litt med å finne akkurat den fargen de har lyst på, men der er Fargerike behjelpelige. Dessuten har butikken hjemmekonsulenter som kan bistå kunden med passende produkter fra eget sortiment. Rundt 50 kunder benytter seg av dette per dags dato. Konsulentene er booket hele uka så godt som de neste tre månedene. De to hjemmekonsulentene er Tove Aune Gulbrandsen og Nina Sandberg, som har drevet mye med kjøkken og mye annet innen interiør i en lang periode før Fargerike.

Sosiale medier

– Vi har Facebook og Instagram, så vi legger ut bilder og informasjon til kunder, og kunder legger ut til oss hvis de har lyst. Det er jo spennende å følge kunden, og hvordan de får det hjemme, mener Nora.
Det hender at Fargerike har kundekvelder og andre relevante arrangementer, og blant annet skal det skje noe i løpet av oktober. Dessuten kommer det innimellom leverandører til Fargerike for å vise frem produktene sine. Da er det en gylden anledning for kunden til å få ekstra godt innblikk i produktene, og man kan stille litt mer detaljerte spørsmål.

Fagbutikk i nærområdet

Det er mange valg å ta når man skal komponere et komplett og samstemt interiør, og ofte må man bruke litt tid på å bestemme seg. Det er for eksempel mer tungvint å skifte gulv enn fargen på veggen.
– Akkurat nå er det kommet en ny Fargerike-kundebok med årets gulv, sier Nora.
Boken inneholder alle gulvene de selger – både tepper, vinyl, parkett og laminat, og med informasjon om gulvene. Kundene kan gjerne ta med seg et eksemplar hjem for å studere i ro og mak, tipser hun. Og trenger man hjelp er det bare å spørre. Fargerike har holdt til på Rykkinn Senter i nærmere ett og et halvt år.
– Kundene liker at vi er her, synes det er fint at de kan få kjøpt maling i nærområdet, og at betjeningen kan svare på spørsmål, smiler Nora.

Tre små hus

Tre små hus er også relativt ferske på huset, og runder snart året. Tre små hus/Yes vi leker er en delikat barnebutikk med et godt utvalg av leker til barn i alle aldre, samt interiør og klær til de helt små.
– Kundene er glade for å kunne kjøpe leker på Rykkinn Senter igjen, sier Maiken Sørbye Larsen.
I den ene delen av butikken er det kun leker, og i den andre delen klær og interiør. Inntrykket er ryddig, og det er lett å bevege seg rundt og å få en god oversikt over utvalget.

Hos «Kaffetid» på Rykkin Senter serverer blide og servicemindede Victoria Grøtness nystekte vafler og andre godbiter til kunder som ønsker en matbit.

Hoppedyr og vennskapsbånd

Spennet i leker går fra babyleker og «hoppe-dyr» til de helt små, og til Lego og spill for større barn. 11-12-åringer kan være kreative med vennskapsbånd fra hobbysett, mens de små kan «raide» på kjøkkenet og spise av artige plasttallerkener som ikke kan knuses.
– Det er nok utvalg til at man kan finne forskjellige ting man leter etter, men uten at butikken føles stappfull og overveldende, mener Maiken. Det er en relativt liten og rolig butikk, og det kan nok oppleves som behagelig.

Klær og interiør til de minste

Med bare få skritt er vi over i kles- og interiørdelen av Tre små hus, og her ligger det bord fulle av pastellfargede ulldresser i merinoull. Disse er for de helt små – fra 0 til 2 år, men man kan også få kjøpt barneplagg opp til 3 år hos Tre små hus. Selv om mye går i ull, får man også kjøpt bodyer hvor bambus er innerst mot kroppen, og ull ytterst.
– Ull kan klø, men bambusen er kjempe-myk og behagelig mot huden, forteller Maiken.
Trendmessig er det ikke så store fargeutslag på de helt små plaggene, de er gjerne litt tradisjonelle og i pasteller, men det er også enkelte unntak med mørkere farger – som med småmønstrede jentekjoler i litt dypere farger for høsten. På en vegg henger en god mengde smekker i artige farger. Merket er Pippi. Og da må det være farger. Alt annet er uaktuelt.

FAKTA: Rykkinn Senter

• Adresse: Munins vei 1, 1348 Rykkinn
• Parkering: 4 timers gratis parkering
• Web: rykkinnsenter.no
• Senteroversikt: rykkinnsenter.no/butikker
• Facebook: facebook.com/Rykkinnsenter
• Instagram: instagram.com/rykkinn_senter
• ORDINÆRE ÅPNINGSTIDER: 10–20 (9-18) | Meny: 08-22 (20) | Vitus Apotek: 09-20 (18) | Mix Storkiosk: 10-20 (lør 09-18, søn 11-17)