Hjem » Asker&Bærum »  Populær trendsetter på Bekkestua

Populær trendsetter på Bekkestua

Det har bare gått et lite halvår. Men på Bekkestua torg er Gjertrud og Kristin allerede vel etablert. Den vesle klesbutikken deres Bekk «går så det suser» og stamkunden er blitt mange.

– Vi har forsøkt å skape en annerledes og lokal butikk med god atmosfære. Folk har tatt oss veldig godt imot og vi vil gjerne takke for støtten, sier Gjertrud Sæter Stavseng og Kristin Judit Enerhaug.
I mars i år åpnet de to Ålesund-jentene Bekk på Bekkestua. Der satser de på klær med tidløs design og høy kvalitet. Skandinavisk mote og tilbehør, krydret med friske innspill fra spennende europeiske merker. Bekk er en nær og lun butikk for kvinner i alle aldre. 
– Det er hyggelig å ha en butikk hvor både mor og datter kan komme og finne klær sammen. Ingen ting gjør oss mer glade enn det, sier Kristin.

Planlegger arrangementer

Gjertrud og Kristin har siden oppstarten lagt til rette for at et besøk hos Bekk skal være en rolig og avslappende opplevelse, en motsats til hektisk kjøpesentre. 
– Dette skal være plass hvor kundene kan bruke god tid og få god hjelp. Det er svært viktig for oss.
Gjertrud og Kristin innrømmer at de hadde mange baller i luften den første tida, men forteller at de fant fort rytmen. Det gjør at de har fått tid til å planlegge aktiviteter for kundene i tida fremover: 
– Vi vil arrangere aktiviteter, som kundeklubber og egne kundekvelder. Vi vil også målrette og profesjonalisere bruken av sosiale medier, og på sikt tenker vi nettbutikk.

Farger og attitude

Kristin og Gjertrud har blitt godt kjent med kundene i løpet av de første 6 månedene. Det hjelper godt nå når de er i full gang med innkjøpene til neste sesong.
– Vi traff godt på antagelsene vi hadde da vi starta, men nå som vi vet mer om kundene våre kan vi spisse konseptet vårt enda mer.
En del av Bekks konsept er å kunne tilby merker som ikke alle andre har:
– Det er klart vi vil føre klær som vi vet treffer, men like viktig er det å tørre å ta noen sjanser og å ha uavhengige merker. Vi opplever at det som er ungt, trendy og litt særegent treffer veldig bra. For eksempel har vi noen franske merker, med farger og «attitude», som vi ser treffer godt. Flere av kundene sier «å det er så deilig å komme inn i en butikk som ikke er helt lik alle andre butikker.» Det er artig å høre.
Det skandinavisk trendbildet er heller ikke så ensrettet som tidligere, sier Gjertrud og Kristin:
– Heldigvis er den skandinaviske trenden blitt mindre og mindre minimalistisk. Du har de klassiske snittene, men vi begynner å se mer krydder, med farge og prints – flower power – og klare tendenser fra 70-tallets stiluttrykk.

Impulser fra 90-tallet

Når det gjelder årets trendbilde, forteller Gjertrud og Kristin at impulser fra 90-tallet er på vei inn: Høye, vide bukser, den store trenden i år, pilotjakken – og joggesko til alt. 
Ellers er det meste lov for tida, og ifølge Kristin og Gjertrud kan en mikse og matche slik en vil: 
– Moten nå tillater personlighet, bredde og variasjon, som i London, Frankrike og Italia. Det handler om å finne sin greie og sin stil, sier Gjertrud og Kristin
– Så lenge man føler seg vel, så ser man bra ut.

Tekst & foto: Ketil Blom

Følg IN magasinet på Facebook