Hjem » Trondheim »  Nye Mercedes-Benz GLE

Nye Mercedes-Benz GLE

Du kan nå bestille nye Mercedes-Benz GLE, som for første gang blir tilgjengelig som 7-seter. Høydepunktene inkluderer aktiv luftfjæring, 100% variabel firehjulsdrift, autonom køkjøring og selvfølgelig MBUX. GLE prises fra 914.000 kr og blir tilgjengelig hos Motor-Trade i Trondheim tidlig i 2019.

– GLE er antakelig markedets mest avanserte modell, og med standardutstyr til over 65.000 kroner inkludert, er det en svært attraktiv pakke som nå tilbys norske kunder. I tillegg er det ekstra gledelig å kunne bekrefte at nye GLE også kommer som plug-in hybrid, med hele 100 km elektrisk rekkevidde, forteller Audun Hermansen, PR- og informasjonssjef Mercedes-Benz personbil.

Høydepunkter

Høydepuntkene på den nye Merceced-Benz GLE er:
E-ACTIVE BODY CONTROL: Hydropneumatisk, aktiv fjæring som benytter bilens 48-voltsystem sammen med den nyutviklede luftfjæringen. Dette er det eneste systemet i markedet hvor fjær- og dempekrefter styres individuelt på hvert hjul.
Active Tailback assist: Dette assistansesystemet gjør det mulig for GLE å identifisere kø på et tidlig stadium, og støtter aktivt føreren i «stop-and-og»-trafikk i opptil 60 km/t.
4MATIC: For seks- og åtte-sylindrede motorer, samt den kommende plug-in hybriden blir 100 prosent variabel firehjulsdrift tilgjengelig.
Sittekomfort: Nye GLE har lengre akselavstand (+ 80 mm), med tilsvarende bedring av innvendig plass. Komforten er spesielt forbedret med valgfri, elektrisk justerbar andre seterad. En tredje seterad blir også tilgjengelig.

Ultra range LED

GLE har beholdt sitt unike designspråk, samtidig som en rekke nye elementer gir modellen en mer progressiv og dynamisk fremtoning. CD-verdien på 0,29 gjør GLE til aerodynamisk klasseleder og bidrar til redusert drivstofforbruk. Avanserte multibeam LED frontlykter med Ultra range sørger for trygg ferdsel i mørket med inntil 650 meters fjernlys og kontinuerlig omgivelsesadapsjon. Innvendig dominerer widescreen cockpiten og de off-roadinspirerte håndtakene i midtkonsollen. Økt lengde (+105 mm) og akselavstand (+80 mm) gjør at GLE nå er tilgjengelig med en tredje seterad og får for første gang elektrisk justerbare bakseter på rad to. Bagasjeromskapasiteten er oppgitt til 825 liter, og kan økes til hele 2055 liter ved å slå ned andre seterad.

E-ACTIVE BODY CONTROLL

Kjørekomforten har alltid vært en av styrkene til Mercedes-Benz, og GLE spesielt. Dette forbedres ytterligere med E-ACTIVE BODY CONTROL, som inkluderer nyutviklede Airmatic luftfjæring. Dette er det eneste systemet i markedet hvor fjær- og dempekrefter styres individuelt på hvert hjul. Dette betyr at det ikke bare motvirker krengning, men også «pitching» og «squat». Sammen med Road surface scan og hellingsfunksjonen CURVE, gir dette et ekstraordinært nivå av komfort.
E-AKTIVE BODY CONTROL benytter 48-voltsystemet og er tilgjengelig som ekstrautstyr for motorvarianter med seks eller flere sylindere. På dårlige veier gjenvinnes energi, noe som halverer energibehovet i forhold til det foregående systemet i S-Klasse.
Med CURVE lener GLE seg inn i svinger som en motorsykkel, og praktisk talt eliminerer opplevelsen av sentrifugalkraft. Med Road surface scan leser kameraet kontinuerlig veioverflaten og sender informasjonen til dempesystemet slik at ujevnheter kompenseres vesentlig før de krysses.

Kunstig intelligens

Det nye brukergrensesnittet MBUX får utvidet funksjonalitet og omfatter nå også gjenkjenning av hånd- og armbevegelser. Interiørassistenten kan individualiseres og tilpasses automatisk avhengig av om kommandoene utføres av fører eller passasjer. Informasjonen i det nye head up-displayet har økt til dobbel størrelse og er 20 prosent mer lyssterkt. Det viktigste er likevel at informasjonen oppleves å ligge rundt tre meter foran føreren for å unngå kontinuerlig fokusskifte mellom innhold og trafikksituasjonen.

Assistansesystemer

Det nye assistansesystemet debuterer i GLE og tar aktiv sikkerhet til et nytt nivå. Med rutebasert hastighetsjustering aktivert, kan nye GLE gjenkjenne og reagere på langsom trafikk ved hjelp av informasjon fra LiveTraffic før føreren blir oppmerksom på faren, for eksempel ved kø rundt en sving. DISTRONIC reduserer hastigheten til rundt 100 km/t. Noe som gir den aktive bremseassistenten rom til å stoppe bilen om føreren ikke reagerer.
Når køen er et faktum vil den nye Stop-and-Go-assistenten markant redusere førerens arbeidsbelastning. Med synlige veimerkinger kan systemet holde seg i kjørefeltet og opprettholde en sikker avstanden til bilene rundt ved hastigheter inntil 60 km/t. Systemet er aktivt i opptil ett minutt etter at bilen har stoppet i påvente av videre ferd.
Hvis det er fare for kollisjon med motgående trafikk når du skal svinge av veien kan Turn-off funksjonen hindre dette innenfor hastigheter som er typiske for slike manøvrer. Bremseinngrep finner sted dersom føreren signalerer at han skal svinge og systemet mener det er fare for kollisjon.
Trailer Maneuvering Assist er ny hos Mercedes-Benz og tilgjengelig for GLE i Europa og gjør det betraktelig lettere å manøvrere for uerfarne tilhengerbrukere.

Motorisering og tekniske data

Fra salgsstart blir GLE tilgjengelig med en sekssylindret EQ Boost-motor og en ny dieselmotor. GLE 450 4MATIC får en effekt på 367 hestekrefter og et dreiemoment på 500 Newtonmeter. Den integrerte startgeneratoren gir i akselerasjonsfasen ytterligere 22 hk og 250 Nm. GLE 300 d 4MATIC får en svært effektiv dieselmotor med lavt forbruk og et solid dreiemoment på 500 Newtonmeter. Flere bensin- og dieselmotorer vil følge, i tillegg til en plug-in hybrid med 100 kilometers elektrisk rekkevidde.

FAKTA: Du kan bestille GLE hos Motor-Trade

• Motor-Trade har forhandlere i Trondheim, Stjørdal og på Verdal. 
• Trondheim: Østre Rosten 8 7075 Tiller
• Stjørdal: Sutterøygata 1, 7502 Stjørdal
• Verdal: Russervegen 2, 7650 Verdal
• Webside: www.motor-trade.no
• Facebook: www.facebook.com/motortradetrondheim
• Instagram: www.instagram.com/motor_trade_trondheim

Tekst: IN magasinet | Foto: Daimler

Følg IN magasinet på Facebook