Hjem » Oslo »  Nye Mercedes-Benz GLE hos Erik Arnesen Helsfyr

Nye Mercedes-Benz GLE hos Erik Arnesen Helsfyr

Mercedes-Benz GLE blir for første gang tilgjengelig som 7-seter hos Erik Arnesen Helsfyr. Høydepunktene inkluderer aktiv luftfjæring, 100% variabel firehjulsdrift og autonom køkjøring. GLE prises fra 931.900 kr.

– GLE har standardutstyr til over 65.000 kroner inkludert, så det er en svært attraktiv pakke som nå tilbys norske kunder. I tillegg er det ekstra gledelig å kunne bekrefte at nye GLE også senere i år kommer som plug-in hybrid, med hele 100 km elektrisk rekkevidde, forteller Trond Jacobsen, salgssjef hos Erik Arnesen Helsfyr.

Høydepunkter

Noen av høydepuntkene på den nye Merceced-Benz GLE er:
Active Tailback assist: Dette assistansesystemet gjør det mulig for GLE å identifisere kø på et tidlig stadium, og støtter aktivt føreren i «stop-and-go»-trafikk i opptil 60 km/t.
4MATIC: For seks- og åtte-sylindrede motorer, samt plug-in hybriden er 100 prosent variabel firehjulsdrift tilgjengelig.
Sittekomfort: Nye GLE har lengre akselavstand (+ 80 mm) og lengde (+105 mm), med tilsvarende bedring av innvendig plass. Komforten er spesielt forbedret med valgfri, elektrisk justerbar andre seterad. En tredje seterad er også tilgjengelig.

Ultra range LED

GLE har beholdt sitt unike designspråk, samtidig som en rekke nye elementer gir modellen en mer progressiv og dynamisk fremtoning. CD-verdien på 0,29 gjør GLE til aerodynamisk klasseleder og bidrar til redusert drivstofforbruk. Avanserte multibeam LED frontlykter med Ultra range sørger for trygg ferdsel i mørket med inntil 650 meters fjernlys og kontinuerlig omgivelsesadapsjon. Innvendig dominerer widescreen cockpiten og de off-roadinspirerte håndtakene i midtkonsollen. Bagasjeromskapasiteten er oppgitt til 825 liter, og kan økes til hele 2.055 liter ved å slå ned andre seterad.

E-ACTIVE BODY CONTROLL

Kjørekomforten har alltid vært en av styrkene til Mercedes-Benz, og GLE spesielt. Dette forbedres ytterligere med E-ACTIVE BODY CONTROL, som inkluderer nyutviklede Airmatic luftfjæring. Dette er det eneste systemet i markedet hvor fjær- og dempekrefter styres individuelt på hvert hjul. Dette betyr at det ikke bare motvirker krengning, men også «pitching» og «squat». Sammen med Road surface scan og hellingsfunksjonen CURVE, gir dette et ekstraordinært nivå av komfort.
E-AKTIVE BODY CONTROL benytter 48-voltsystemet og er tilgjengelig som ekstrautstyr for motorvarianter med seks eller flere sylindere. På dårlige veier gjenvinnes energi, noe som halverer energibehovet i forhold til det foregående systemet i S-Klasse.
Med CURVE lener GLE seg inn i svinger som en motorsykkel, og praktisk talt eliminerer opplevelsen av sentrifugalkraft. Med Road surface scan leser kameraet kontinuerlig veioverflaten og sender informasjonen til dempesystemet slik at ujevnheter kompenseres vesentlig før de krysses.

Kunstig intelligens

Det nye brukergrensesnittet MBUX har en utvidet funksjonalitet og omfatter nå også gjenkjenning av hånd- og armbevegelser. Interiørassistenten kan individualiseres og tilpasses automatisk avhengig av om kommandoene utføres av fører eller passasjer. Informasjonen i det nye head up-displayet har økt til dobbel størrelse og er 20 prosent mer lyssterkt. Det viktigste er likevel at informasjonen oppleves å ligge rundt tre meter foran føreren for å unngå kontinuerlig fokusskifte mellom innhold og trafikksituasjonen.

Assistansesystemer

Det nye assistansesystemet debuterer i GLE og tar aktiv sikkerhet til et nytt nivå. Med rutebasert hastighetsjustering aktivert, kan nye GLE gjenkjenne og reagere på langsom trafikk ved hjelp av informasjon fra LiveTraffic før føreren blir oppmerksom på faren, for eksempel ved kø rundt en sving. DISTRONIC hjelper deg å holde en trygg avstand til bilen foran deg, den senker hastigheten når bilen foran deg bremser og akselererer når det er trygt å gjøre det. Dette gjør også at du slipper å måtte justere cruise control. Når køen er et faktum vil den nye Stop-and-go-assistenten markant redusere førerens arbeidsbelastning. Med synlige veimerkinger kan systemet holde seg i kjørefeltet og opprettholde en sikker avstanden til bilene rundt ved hastigheter inntil 60 km/t. Systemet er aktivt i opptil ett minutt etter at bilen har stoppet i påvente av videre ferd.
Hvis det er fare for kollisjon med motgående trafikk når du skal svinge av veien kan Turn-off funksjonen hindre dette innenfor hastigheter som er typiske for slike manøvrer. Bremseinngrep finner sted dersom føreren signalerer at han skal svinge og systemet mener det er fare for kollisjon.
Trailer Maneuvering Assist er ny hos Mercedes-Benz og tilgjengelig for GLE i Europa og gjør det betraktelig lettere å manøvrere for uerfarne tilhengerbrukere.

Motorisering og tekniske data

GLE er tilgjengelig med en sekssylindret EQ Boost-motor, en ny dieselmotor, det kommer senere i år også en plug-in hybrid med 100 kilometers elektrisk rekkevidde. GLE 450 4MATIC har en effekt på 367 hestekrefter og et dreiemoment på 500 Newtonmeter. Den integrerte startgeneratoren gir i akselerasjonsfasen ytterligere 22 hk og 250 Nm. GLE 300 d 4MATIC har en svært effektiv dieselmotor med lavt forbruk og et solid dreiemoment på 500 Newtonmeter. Flere bensin- og dieselmotorer vil følge.

Vil du ha mer informasjon, tilbud eller prøvekjøre en Mercedes GLE. Ta kontakt med Erik Arnesen Helsfyr.

FAKTA: Erik Arnesen Helsfyr

• Adresse: Østensjøveien 12, 0661 Oslo
Du finner forhandleren enkelt ved å følge E6. Rett før/etter «Vålerengatunnelen» tar du av mot Helsfyr og følger skilt til Bryn. 200 meter rett fram og du er der. Telefon: 23 37 65 00
• E-post: post@erikarnesen.no
• Webside: www.erikarnesen.no
• Facebook: www.facebook.com/ErikArnesenHelsfyr

Tekst: IN magasinet | Foto: Daimler

Følg IN magasinet på Facebook