- NORA MØRK: Fra håndball til smykkedesign
- «En kjoledrøm i Lillestrøm»
- Byens hjerte
- De perfekte julegavene
- Fra våpen til klokker
- «Fredagsmys» med Nina Jarebrink
- Feirer 30-årsjubileum med lansering av nettbutikk
- Ritu Eskeland: Nøkkelen er balanse
- Sommerens klokke- og smykketrender: En blå sommer
- Det gyldne familieatelieret
Ny butikk med svensk design på Strømmen Storsenter
Det svenske merket Boomerang er kjent for sine spennende kolleksjoner med en klassisk og preppy stil, og i høst åpnet merket sin første konseptbutikk her til lands på Strømmen Storsenter. – Mens det i Sverige er 34 konseptbutikker og Danmark snart åpner sin andre, så er dette den første rene Boomerang butikken i Norge, forteller Kathrine Meiner i Boomerang Norge AS. – Vi håper jo selvfølgelig at det er den første av forhåpentligvis flere. Tidligere har merket blitt solgt i flere multibrand-butikker, noe vi kommer til å fortsette å bygge parallelt med at vi åpner flere konseptbutikker. Vi føler at dette er den beste måten å vise bredden i kolleksjonene og hva Boomerang står for i dag. Det har skjedd mye nytt og kolleksjonene er betraktelig større i dag enn bare for noen år siden.
Boomerang har vært å finne på det norske markedet tidligere også, via ulike agenter, for så å forsvinne igjen. – Denne gangen har vi som distributører valgt å bygge det ut stein for stein, og velge de riktige forhandlerne med tanke på en langvarig distribusjon. Vi ønsker ikke at dette skal være noen døgnflue, og derfor er det også viktig for oss å få vist bredden på merket og hva Boomerang er i dag kontra hva mange assosierer med tidligere.
Lyst og moderne interiør
Med kolleksjoner for både damer og herrer, i tillegg til tilbehør som sko og vesker, er Boomerang et livsstilskonsept. Mye av inspirasjonen til Boomerangs design er hentet fra havet og skjærgården, noe som også vises i den elegante innredningen i butikken på Strømmen. I det lyse og funksjonelle interiøret finner man igjen inspirasjonen fra havet i dekorasjonselementer som sjøkart, tau og lanterner, og den stilige veggen bak disken er laget av resirkulert treverk fra en gammel brygge. – Vi er utrolig fornøyde med den nye butikken. Vi har også fått lov til å designe vår egen fasade, noe som gjør at vi skiller oss litt ut fra de andre butikkene her, med stort inngangsparti og store, fine vinduer. Høyden under taket gjør også lokalet åpent og lyst, og siden alt er holdt i nøytrale farger kommer klærne i fokus.
Etter utbyggingen har Strømmen Storsenter blitt Norges største senter, og Kathrine forteller at det ble et naturlig valg for Boomerangs første konseptbutikk i Norge. – Vi ønsket å etablere oss i et senter og da var Strømmen et naturlig valg. Her er det både et kjøpekraftig publikum, og vi så at det var andre merker her som vi ønsker å bli assosiert med. Når vi i tillegg fikk tilbud om et så bra lokale med fantastisk beliggenhet var det bare å slå til, sier hun med et smil.
Skandinavisk, preppy stil
Kolleksjonene fra Boomerang er klassiske og preppy, med en skandinavisk stil og målgruppen til merket er fra 25 til 50 år. – Det er samme distributører som står bak Gant, og de to merkene utfyller hverandre godt. Mens Gant er inspirert av Østkysten i USA, så er Boomerang mer skandinavisk design med skjærgården som hovedinspirasjon. Boomerang er kjent for gode kvaliteter og bra passformer, og ikke minst for tidløse plagg som kan brukes år etter år.
Hos Boomerang finner man antrekk til de fleste anledninger, et casual fritidsantrekk på dagen blir med en blazer et passende antrekk også for kvelden. Akkurat nå finner du blant annet et bredt utvalg blazere i butikken, og særlig kord og tweed er viktige materialer denne sesongen. Også Oxford-skjortene med et smalt snitt og et stort utvalg farger er store i motebildet nå. – Vi ser at trenden har blitt mer klassisk og kroppsnær, noe som passer oss bra og vi selger mye samle skjorter og gensere til både damer og herrer. Boomerang har også et stort utvalg jeans, med smale modeller til en bra pris. Stort sett ligger alle våre jeans under tusenlappen.
Nå er dessuten den flotte julekolleksjonen nettopp ankommet butikken, hvor det blant annet er mye deilig strikk og skjorter i flotte farger. Alle kolleksjonene fra Boomerang har dessuten fokus på ytterjakker, som de populære dunjakkene med 90 % dun og 10 % fjær i en klassisk modell som aldri går av moten. – Allerede fra åpningsdagen har vi merket en stor interesse både for senteret og butikken, og vi er veldig spente på tiden vi går i møte med julehandelen. Responsen så langt har vært over all forventning, og vi får mange tilbakemeldinger på at konseptet skiller seg ut. Vi ønsker at det alltid skal være spennende å komme inn her, med nye varer og en butikk i stadig forandring. Service er dessuten ekstremt viktig for oss, og vi ønsker at kundene skal få en hyggelig kjøpsopplevelse hvor de blir møtt av blide ansatte, avslutter Kathrine.
Tekst: Mona Gullstein