Hjem » Hjem & fritid » Norges feteste RIB

Norges feteste RIB

Ben Hansen med firmaet BGH Invest har fått eneretten på salg og service av båtmerket Goldfish fra Trondheim og nordover. Goldfish utmerker seg både når det gjelder kvalitet og ekstrem ytelse på vannet. Fem luksusbåter har allerede fått Narvikgutter som eiere.
Goldfish 36
Moloen, Narvik: Jeg er på vei for å møte Ben Hansen og prøvekjøre hans nye Goldfish 29 med 380 dieselhester. Spenningen stiger i kroppen idet jeg svinger inn mot moloen. Ute på brygga står Ben og venter. Jeg er spent, svært spent. Mest fordi jeg snart skal passere 60 knop med hva som lett kan betegnes som en av Norges feteste RIB èr. Egentlig en ubegripelig fart med tanke på båtens relativt lille motor i forhold til båtstørrelse. – Det er flere grunner til at båten oppnår slike hastigheter. Skroget er spesialutviklet og gir en unik luftsmøring mellom båt og sjø. En annen viktig ting er det egenutviklede thrustbooster- systemet. Enkelt fortalt gir boosteren luft til propellen som igjen gjør at propellen spinner i vannet slik at motoren får opp turtallet og effekten. Dette skjer kun når båten skal opp i plan, forteller Ben. Med strålende sol fra skyfri himmel og små krusninger på sjøen er det duket for en testkjøring av de sjeldne.
29_8

Stil i høysetet

Før de 380 dieselhestene får slå seg løs, må vi manøvrere oss ut fra moloen i Vassvik. Jeg benytter tiden til å titte meg rundt i cockpit. Det hele er både offensivt og futurisk, med åpenbart fokus på finish og detaljer. Båten skal ikke bare se lekker ut – den skal også holde sammen når det banker og slår i store hastigheter. Bens båt har et brukervennlig dashbord pyntet med syrefaste plater, samt fire velformede ståstoler. Akter har 29 RIB Tender en bekvem solseng med integrert akterbenk. Båten fremstår i sin helhet som ryddig, balansert, pen og praktisk.

Lavtflygende pil

Yanmar D-Max-dieselen dunker som en fisketråler der vi sklir ut av moloen. Ståstolene gir god støtte, førerergonomien er perfekt, og det semskede skinnrattet ligger godt i venstrehånden. Tiden er inne. I det Ben prøver å dra på skjer det som nettopp er blitt fortalt meg. Det går noen sekunder mens turtallet plukker seg opp. Goldfish egen ”Thrustbooster” suger luft ned til propellen, og først da vi nærmer oss 3000 o/min, får 29-tommeren tak i vannet. Båten kommer raskt opp i plan, og før jeg rekker å summe meg, er vi oppe i 30 knop. Ben trimmer ut, og 29 RIB`n legger seg som en lavtflygende pil på overflaten. Vegglandet kommer nærmere og nærmere. – Mange måneder med intens testing og flere justeringer på skroget har blitt gjort for å finne fram til den endelige utgaven av Goldfish RIB 29, som har blitt produsert siden 2005. Alt tyder på at tiden har vært vel anvendt, sier Ben.
ENERETT

Sjøens ferrari

Vi regelrett flyger av gårde utover Ofotfjorden. Det virker som at båten omtrent ikke har motstand i sjøen. Dette må da være havets lokomotiv! – Vannmotstanden er minimal pga de to steppene i skroget, orienterer Ben. Etter litt lek med noen røffe svinger, drar Ben igjen ekstra på for å teste farten. Jeg titter ned på GPS-måleren. Den viser faktisk 62,4 knop. Den manuelle knopmåleren har passert 70 knop! Jeg føler egentlig ikke at dette er mulig! På jakt etter fartsfølelsen kaster jeg blikk akterover. Kjølvannet står som en sky etter båten.Overivrig stikker jeg smilende ansiktet ut på siden av vindskjermen, umiddelbart vrenges overleppa over nesa. Tallet på måleren stemmer nok det. Vi nærmer oss igjen moloen og senker farten. – Hvem kjøperne er? Jo, det er den viderekomne båtbrukeren. Den som vil ha det beste av hva kvalitet er og den beste kjøre-egenskapen du kan få til sjøs. Goldfish er ikke den rimeligste RIB`n, men er sikker og har en svært god annenhåndsverdi, sier Ben. Vel tilbake i moloen snur Ben seg mot meg med et velkjent smil. – Fornøyd med båten? Ingen tvil om at dette er sjøens Ferrari. Nord for Trondheim er det Ole Johnny Pedersen og BGH som har jobben som servicetekniker på Goldfish. – Når du kjøper Goldfish kjøper du en full pakke. Dette er den feteste RIB`n på markedet. Den er forholdsvis kostbar, men med på kjøpet får du god service og en båt av enestående kvalitet og enorme ytelser, avslutter Ben Hansen. Goldfish har nettopp vist frem sitt nye flaggskip; en 36-fots rib med 2 stk Yanmar D max 380-hesters motorer. Denne yter i snitt over 80 knop! Rett og slett galskap til sjøs! Tekst & foto: Rune Dahl