Hjem » Portretter » Nordlys & Østen i norsk smykkedesign
Nordlys & Østen i norsk smykkedesign
Oslo februar 2008. Jakobskirken er fullsatt. Stearinlysene blafrer og en spent atmosfære hviler over publikum. De venter. Ikke på at en karismatisk prest skal innta prekestolen, men på et fashionshow!
Snart skrider modellene nedover midtgangen, for anledningen gjort om til catwalk. På seg har de undertøy – og smykker! Vakre ringer og spesielle kjeder signert den norske designeren Bjørg Nordli-Mathisen, som for første gang viser arbeidene sine på et show under Oslo Fashion Week.
Lyset og naturen
– Jeg har alltid frydet meg over å lage ting med små og rare detaljer, men at det skulle bli smykker er i grunnen en tilfeldighet, forteller Bjørg. Hun har sine røtter langt nord i landet, hvor hun og hennes tre eldre søsken tidlig ble oppmuntret til å utvikle sine kreative evner. Bjørg fant inspirasjon i det meste. Skjell og små stener funnet i fjæra. Lyset og naturen. Og i menneskene rundt henne. Men også resten av verden fristet. Som 18-åring forlot hun derfor Norge til fordel for en mer omflakkende tilværelse som modell. Skaperevnene fikk likevel kontinuerlig næring, og etter noen år forlot Bjørg blitzlyset til fordel for en tilværelse som klesdesigner. Klærne hennes ble snart solgt i butikker både i Norge, Tyskland og Japan. Skjebnen førte henne senere til København, hvor hun åpnet sitt eget studio. I hyllene hadde Bjørg egenproduserte barneklær, hjemmetekstiler og smykker. Hun publiserte dessuten boken “Årstider med Børn”.
Østens mystikk
Det var først da hun og familien flyttet til India at lysten til å lage smykker for alvor festet grepet. På lokale markeder ble Bjørg introdusert for det hun selv beskriver som et overveldende utvalg av stener. Fargerike, og med en helt annen tekstur enn hva hun noensinne før hadde sett.
– Det var nesten hypnotiserende, og en sann gave, å kunne jobbe med materialer av et slikt kaliber, forteller Bjørg. Jeg hadde funnet «mitt kall».
De første one-off smykkene fant veien til Liberty og Harvey Nichols, og etter kort tid ble produksjon av smykker en fulltids jobb. Da familien igjen vendte kursen mot Norge ble varemerket Bjørg snart et faktum. Og den første kolleksjonen en umiddelbar suksess.
London, New York og Tjernsrud
Nå selges Bjørg i en rekke land. Både i egen butikk, i gallerier, hos gullsmeder og i moteforretninger. I New York er produktene hennes utstilt på Scandinavian House.
– Et særlig populært sted for kongelige på tur, smiler Bjørg. Verkstedet sitt har hun derimot på mer hjemlige trakter - i boligen sin på Tjernsrud i Oslo. Et lyst og vakkert hus med plass til både barn og verktøy.
Selv om hoveddelen av produksjonen foregår lenger sør på kontinentet, lager Bjørg hver eneste master selv. Designen er utelukkende hennes egen. Administrasjon og salg overlater hun til andre.
– Jeg er flink med hendene mine, men er i grunnen ganske dårlig på mange andre ting. Derfor er det deilig å ha dyktige mennesker rundt seg, forteller Bjørg. En av disse er hennes egen ektemann.
– Er ikke det en utfordring? Å både jobbe og bo sammen? Undrer jeg. Og fastslår i mitt stille sinn at en slik løsning aldri ville fungert for mitt eget vedkommende.
– Vi har klart adskilte arbeidsoppgaver, sier Bjørg. Men legger til at hennes bedre halvdel tidvis kommer med svært gode tips - også når det gjelder design.
Ja, takk. Begge deler!
Til tross for at produksjonen er langt mer omfattende nå enn da hun først begynte, forteller Bjørg at mye likevel fortoner seg enklere.
– Logistikken er bedre, sier hun. Faste leverandører og god infrastruktur forøvrig gjør at jeg ikke lenger har fullt så mange reisedøgn som tidligere. Det holder med tre lengre turer i året. Såpass må det bli. Jeg må jo hente litt inspirasjon! Om bare få dager drar hun til München, hvor hun skal delta på en messe for gullsmeder.
– Jeg gleder meg! Den messen er virkelig noe helt for seg selv, forteller Bjørg. Bransjen som sådan har endret seg betraktelig siden hun laget sine første smykker. Den gang var gullsmedene lite åpne for smykker med «kunstferdig» touch. Det var de tradisjonelle formene som rådet.
– Kanskje fikk folk nok ringer med perler og diamanter? sier Bjørg. Det er utvilsomt blitt lettere for smykkekunstnere å få innpass også hos tradisjonelle gullsmeder. Kunder og forhandlere har latt seg inspirere av Ole Brum, og hans «Ja takk, begge deler»- filosofi.
Favoritt fra Afghanistan
Selv om Bjørg er åpen for smykker i de mest fantasirike utforminger, holder hun seg utelukkende til ekte vare.
– Naturlige materialer har liv og sjel, den godfølelsen får du aldri med imitert materiale, sier hun. Foruten sjarmerende ”rosecut” og rå-diamanter (dette har med slipingen å gjøre), er favoritten hennes for øyeblikket Kunzitt, som har sin opprinnelse i Afghanistan.
– En eventyrlig sten som for meg representerer nordlys og isbre på en gang. Den er gjennomskinnelig, og har en unik evne til å reflektere ulike farger i en og samme sten. De fleste av disse har et sensuelt, pink skjær med tint av fiolett. Mens andre går mot en mer sirlig gulaktig, grønn tone, forteller Bjørg.
Antikke mynter i glass og metall
Kolleksjonen for 2008 har et renere uttrykk enn tidligere. Kraftigere sølv og mer spill med hensyn til struktur og farger. Metallflater med sjarmerende sitater og søte ønsker. Mange med en håndlaget finish i kombinasjon med edlere stener. Som for eksempel diamanter. Organiske og naturalistiske former i kombinasjon med en spennende miks av gull- og sølvtoner, samt glatte og matte flater. Årets kolleksjon byr dessuten på en limited edition samling antikke mynter i glass og metall, satt i edle metallkombinasjoner av rødt og grønt gull og sort sølv. Generelt er det mye fokus på bangles. Og ikke minst eventyrlige ringer, som kommer til å prege motebildet i lang tid fremover. «The more the better»!
Maskuline smykker – også for kvinner
I år lanserer Bjørg også en egen linje for menn. Denne har et maskulint preg, og er blitt svært populær særlig i Sverige. Smykkene er glatte, med en litt rustikk, hamret look. De er enkle, og litt råere i kantene. For Bjørg kom det imidlertid som en liten overraskelse at kolleksjonen også appellerte til kvinner.
– Derfor sier vi at disse smykkene ikke bare egner seg for menn – men like gjerne for tøffe skandinaviske damer, forteller hun.
Godt øye for detaljer
Med tanke på sin sterke forankring i Nord-Norge, er det ikke så rart at Bjørg ved flere anledninger har valgt å legge rammen for kolleksjonen sin nettopp dit. Det er i hjemtraktene hun gjerne lager brosjyrene sine.
– Naturen og lyset der er fantastisk vakkert. Under oppholdet sist var vi i tillegg utrolig heldige med været. Et sted som må være et av de mest tåkete og forblåste stedene på jorden lå plutselig badet i solskinn. Gradestokken krøp nærmere 30 varmegrader. To dager senere lå havtåka tykk – så du kan si vi fikk full utelling, forteller Bjørg. Bildene sine tar hun selv. Og det hersker ingen tvil om at Bjørg har et svært godt øye for både komposisjon, lys og detaljer.
– Noe plukket jeg nok opp i tiden jeg jobbet som modell. Men dagens digitalteknikk gjør også at jeg klarer å ta såpass bra bilder. Dessuten blir det jo akkurat slik som jeg vil. Og blir det ikke det, kan jeg ikke skylde på noen andre, smiler Bjørg. Intimitet og lidenskap.
– Perfeksjon er kjedelig. Men når det kommer til arbeidet mitt er jeg perfeksjonist til fingerspissene. Kanskje er jeg litt manisk? sier Bjørg. Og innrømmer at det kan være en utfordring å stenge døren til jobben helt.
– Arbeidet blir en del av tilværelsen, og kan nok til tider gå utover både fritid og et normalt sosialt liv. Men for meg er det å lage smykker en svært intim prosess. En ring, eller et kjede reflekterer en rekke følelser. Både hos meg selv og andre. Vi har alle behov for å skinne litt. Også i hverdagen. Jeg har et lidenskaplig forhold til jobben min, og synes det er artig. Og skal man først gjøre noe, må man jo gjøre noe som er nettopp det, avslutter Bjørg.
Tekst: Siri Gerrard Foto: Bjørg Jewellery