Hjem » Interiør & design » Noe for enhver smak

Noe for enhver smak

Klør du i fingrene etter å fornye hjemmet ditt, kan en tur innom Bohus gi deg inspirasjon på veien med sitt utvalg tilpasset alle livets faser.
DSCF1308
Bohus Harstad åpnet for tre år siden, og daglig leder Rune Pedersen har vært med siden starten. Butikken dekker et stort geografisk område. Bohus er 37 år gammelt, og Norges største frittstående kjede. Kjeden tilbyr et fullsortimentskonsept innen møbel og interiørvarer. I Harstad er 16 ansatte godt i gang med å nå samme imponerende resultat som sist år, en omsetning på over 28 millioner kroner.

God opplevelse

– Målet er å gi kunden markedets beste handleopplevelse fra du kommer inn i butikken til du går ut døren, sier Pedersen. Det skal være et hyggelig møte med selgerne, god service og oppfølging. Han forteller at de ansatte er kapable til å gi deg råd om stilarter og farger om du er i tvil. Med en utstillingsflate på 3500 m2 fordelt på 2 etasjer, er det møbler og interiørvarer for enhver smak her, fra både norske og utenlandske leverandører. Alt fra rimelige møbler til fine, eksklusive merker av høy kvalitet, kjennetegner Bohus. Kjeden deler opp utvalget sitt i ulike livsfaser, rom og stilarter. Enten dere er nybakte foreldre, akkurat har flyttet sammen eller lever singellivet, skal det være noe som passer til de forskjellige livssituasjoner og behov. Dermed blir målgruppen stor. Butikkene står fritt lokalt til å lage sine egne utstillinger, ingen av de 60 avdelingene i Norge er like. Et grunnsortiment med forskjellige stilarter og farger må likevel følges, og i Harstad har de satset på å samle leverandørene.
DSCF1333

Positiv konkurranse

Den økende konkurransen med nye tilskudd av møbelforhandlere har i følge Pedersen bare vært positivt. – Flere butikker fører flere møbelkjøpere til denne delen av byen. Når de kommer innom oss, vil de få se hvor mye bra vi har på et svært konkurransedyktig prisnivå, smiler den daglige lederen. Pedersen mener det var større geografiske forskjeller på hva folk handlet før. – I dag er markedsføringen lik over hele landet, og stort sett samme produkt som selger overalt, sier han. Selv om mange velger samme type møbler, er det likevel store individuelle forskjeller i valg av stoff og farger. Vi forbruker møbler annerledes i dag enn tidligere, og skifter ut i hjemmet vårt oftere, men dette er også noe som er aldersbestemt, tror Pedersen. Undersøkelser viser at kvinner er de største pådriverne når hjemmet skal fornyes. Bohus har derfor valgt å tenke mest på damene når de inviterer kunder til varehuset.
DSCF1325

Farger og trender

Pedersen forteller at det går mye i mørke treslag for tiden, brunt og svart. Hvite high gloss spisebord er populære, samtidig som eik er populært. Det er stort sprik i hva folk vil ha, men ingen store endringer siste året. Kolonistilen er populær, og kjennetegnes ved rustikke møbler og et solid inntrykk. Fargene går i bruntoner og hvitt, og vi ser ofte en utstrakt bruk av naturmaterialer som tre, ull, lin og skinn. Gjenstander fra fremmede land og kulturer er utmerkede supplementer til denne stilarten. Med det riktige tilbehøret får du et sobert og varmt rom. Er du av den romantiske typen kan du glede deg over at vintagestilen nå er en av de mest fremtredende i trendbildet. Her blandes gammelt med nytt. Møbler og interiør har et lyst og lett design, men ser likevel ut som om de er ditt kjæreste arvegods, de har sjel. Med mørke og kalde kvelder i vente, kan vi krype opp i den nye sofaen under et pledd og nyte stuens lune rom, mens høststormene raser utenfor vinduet. Fornøyde kunder er det viktigste. De skal vite hva de kan forvente av Bohus, sier Rune Pedersen. Et fristende varehus, god service og troverdige medarbeidere. Tekst & foto: Rune Dahl