- Drømmer du om en moderne og funksjonell hytte som er enkel å holde vedlike?
- Gründeren bak Heart of Lule
- Omfavn Sommeren Med Stil
- Olavsfest om TILLIT
- Tellus rammer inn ferien
- Stammens koder
- Endelig vår
- Reduser strømforbruket med 40%*
- MORTEN ENGEBRETSEN AS - Rask, ryddig og rå siden 1901
- Velger skiferie i Skandinavia i vinter
Nå skal dressen være smal
Herredressen har fått en smalere silhuett de siste årene. Vi har vært hos dresseksperten i Nordre gate, Arne Rønning, og snakket om dress, tilbehør og litt butikk.
I snart 90 år har Arne Rønning kledd opp trønderske menn til både hverdag og fest. Butikken er kjent for sitt brede utvalg innen dress, skjorter og annet tilbehør, og fører dresser i både klassisk og et mer trendy snitt. Vil du være in er det altså den smale passformen som gjelder nå.
Trendy eller klassisk
– Man er vant til daglig å gå i trange jeans og chinos, og ønsker å ha det i dressen også. Jakkene er innsvinget og noe kortere, sier daglig leder Arne Rønning.
Den smale dressen appellerer til menn i alle aldre, og er ifølge Rønning den dressen de selger mest av i butikken. Ønsker du en mer klassisk, romslig passform, har butikken også et stort utvalg her.
– Vi har forskjellige dressmodeller i mange størrelser og fasonger. I den vanlige svarte dressen har vi for eksempel 40 forskjellige størrelser og modeller, sier han.
Butikken syr også etter mål for den som ønsker det, men Rønning sier de fleste finner noe som passer i standardsortimentet.
Mer blått og grått
I dag brukes dressen til langt flere anledninger enn for noen år siden, noe som betyr at kundene ønsker flere valgmuligheter.
I tillegg til å kunne mikse og matche ulike størrelser på bukse og jakke, kan man også velge i flere farger nå enn tidligere.
– Vi ser helt klart en dreining fra sort til mer blått og grått. Til de høytidelige anledningene ser vi mer mørkeblått og grått, men også i jobbsammenheng ser man dette, forklarer Rønning.
Velger du en blå eller grå dress, bør du tilpasse tilbehøret, slik som sko og belte, deretter.
– I farger går det mye i brunt og konjakk, som kan brukes både mot blått og grått. Men til sort dress skal det være sort til-behør, presiserer Rønning.
De viktige detaljene
Foruten sko og belte, skal også skjorte og slips matche resten av dressen. Bruker du dress på jobb, kan du velge en litt sprekere skjorte enn det du ville valgt til en mer høytidelig anledning.
– På skjorter går det mye i småmønstret, enten i vevd eller trykket mønster. Og innen slips kan man velge og vrake i hele farge-paletten, sier Rønning.
Som den siste prikken over i-en velger mange å ha et lommetørkle i jakkelomma. – Dette skal ta igjen fargene i dressen, forklarer Rønning.
Populære chinos
Synes du dress blir for formelt, kan en litt røffere blazer sammen med et par chinos og en skjorte være et godt alternativ. Chinos er ifølge Rønning i ferd med å ta over for jeans når det gjelder fritidsbukser.
– Vi ser en klar dreining fra fem-lommers jeansmodeller og over til chinos i en smal silhuett, sier han.
Han opplyser at butikken er alene i Trondheim om å føre det tyske merket Meyer, som har et stort utvalg av bukser i bomulls-kvalitet.
Kvalitet
Kvalitet er også nøkkelordet når det gjelder dress, ifølge Rønning. Butikken fører dresser fra norske Frislid og tyske Digel, og bruker europeiske produsenter på både stoff og søm. Det gir en noe høyere pris, men desto bedre kvalitet, ifølge Rønning.
– Det er ikke bestandig man kan se den sømtekniske kvaliteten, men det er noe man merker nå man bruker dressen. Det er noe som kundene ikke ser, men som vi vet er der, sier han.
Kompetanse
Som frittstående butikk har Arne Rønning større mulighet til å velge leverandører selv og tilpasse utvalget etter kundekretsen. Rønning understreker at det er viktig å kunne tilby kundene kompetanse, og sier enkelte ansatte har oppe i 30 års erfaring fra bransjen.
– Spesielt på dress er det viktig å ha god kunnskap, slik at jakkemodell og lengde på bukse stemmer, sier han.
Ny look
Butikken står heller ikke tilbake for å friske opp sitt eget utseende, og i fjor sommer ble de gamle utstillingsmonterne ved inngangspartiet fra 1970 fjernet, slik at butikken kunne flytte helt ut mot Nordre gate. Slik kommer man nærmere kundene.
– Drop in-kundene blir viktigere for oss.
Vi henvender oss også til et yngre publikum, og med utvidelsen får vi presentert varene på en bedre måte, sier Rønning.
Butikken har også begynt å ta inn merker som er rettet mot en yngre kjøpegruppe, slik som Marc O’ Polo, State of Art, Fred Perry og Barbour.
– Motebransjen er en bransje som hele tiden er i forandring. Derfor er det viktig å fange opp nye trender og merker, og hele tiden være oppmerksom på at det skal være god kvalitet til en fornuftig pris. Vi føler at vår type butikk er noe som Trondheim trenger, og vi har veldig mange trofaste kunder, sier Arne Rønning.
Tekst & foto: Renate Brødreskift