Hjem >  Med Franck som gallionsfigur

Med Franck som gallionsfigur

I snart to år har Next Sport vært et annerledes alternativ til merkegigantene innen sportsbekledning. Et nylig inngått samarbeid med den profilerte snøbrettstjernen Daniel Franck skal bringe dem enda ett skritt videre.

Det unge firmaet har allerede greid å gjøre seg grundig bemerket i markedet. I dag teller Next Sport 15 entusiastiske medarbeidere, og årsomsetningen er i ferd med å runde 40 millioner. – Vi har rukket å etablere et meget bra samarbeid med flere sportsbutikker, og rett før årsskiftet landet vi to nye, store avtaler. Den ene med Sport1-kjeden, og den andre med Daniel Franck. Begge har vi svært store forventninger til, og de blir blant våre viktigste satsningsområder i tiden som kommer, forteller daglig leder Øystein Olsrud.

Annerledes

Next Sport har en uttalt ambisjon om å bli «den beste businesspartneren innen sport og fritid». Slikt forplikter, og Olsrud har en klar filosofi om hvordan målet skal nås.
– Vi startet firmaet i 2006, og ønsket var å bli et bra alternativ til sportsgigantene. Det er viktig å gi kundene mer for pengene, og vi mener selv at vi har funnet vår nisje. Kule design, funksjonalitet og kvalitet harmonerer svært godt med hva folk betaler for våre merkevarer, sier han.

Klessuksess

Inntil videre er det på klessiden at Next Sport har gjort de største innhuggene i markedet. – Vår egen kolleksjon av sportsbekledning, 24 Twentyfour, står for den største delen av omsetningen. I den finner man alt fra treningstøy til friluftsklær. Playmaker er vårt tilbud til klubbene, primært spilledrakter og treningstøy myntet på fotball, håndball og volleyball. Men vi produserer også på forespørsel, så vi hører gjerne fra lag innen andre idrettsgrener også, påpeker Olsrud. Next Sports omfattende sortiment dekker behovene til så vel elite- som breddeklubber. Pr. i dag leverer Playmaker drakter og treningstøy til blant annet Adeccoligalaget Løv-Ham, samt Våg Vipers i damenes eliteserie i håndball.

Eksklusiv avtale med Daniel Franck

I disse dager lanseres deres tredje merke: Daniel Francks signaturkolleksjon. For den meritterte snøbrettkjøreren var valget lett da Next Sport ønsket ham med på laget.
– Jeg har hatt slike tilbud tidligere, men feil folk og feil tidspunkt har gjort at det ikke er blitt til noe. Nå føltes det riktig, samtidig som det var en superbra kjemi mellom oss fra første stund. Det var som om alt falt på plass i løpet av få timer. Vi tenker veldig likt, og har de samme målsetningene. Det er noe unorsk over Next som appellerer. De tør å utfordre, og er veldig effektive i alt de gjør. Samtidig lar de meg få være meg sjøl, forteller Daniel Franck.

College-kolleksjon

Femårskontrakten innebærer at han selv kommer med idéer og innspill til design. Han innrømmer at arbeidet med den nye kolleksjonen har vært både utfordrende og inspirerende. – Det har vært en givende kreativ prosess, der jeg har hatt stor frihet, samtidig som jeg har måttet tenke i de kommersielle baner, forklarer han. Vårkolleksjonen består av typiske casual-plagg, myntet på et bredt publikum. Tanken er å nå ut til flere enn bare brettkjørerne. – Målgruppen er folk mellom 20 og 50. Jeg har bevisst valgt bort store, prangende logoer fordi det setter klare begrensninger. Klærne er sporty samtidig som de har noe lekent, og et snev av provokasjon over seg, sier han.

Inspirasjon i LA

Før jul ble Daniel sendt over til Los Angeles sammen med den profilerte fotografen Marcel Lelienhof for å gjøre en fotoshoot til produktkatalogen. Han roser Next Sport for at de lar ham leke med dyktige folk.

– Å jobbe med Marcel var veldig inspirerende og lærerikt. Han skjønte umiddelbart hvilket uttrykk jeg var på jakt etter. At de endte med å dra til Statene var Daniels valg.

– Jeg har bodd der, og henter mye inspirasjon fra USA generelt – det er ikke bare brettkjøring som opptar meg. Kunst, litteratur, musikk, foto, natur og mennesker fra ulike miljøer – jeg finner inspirasjon i det aller meste. Stilen i mine kolleksjoner er derfor en crossover der fjellet møter gata. Daniel tror at kolleksjonen vil slå an.

– Jeg har alltid veldig tro på det jeg driver med. Jeg mener at vi har fått til noe som vil tenne nysgjerrigheten hos folk, og at vi har mye å bygge videre på. Plaggene har en riktig profil og sin egen identitet, og jeg er veldig fornøyd så langt, avslutter han.

Tekst: Martin Fremstad  Foto: Next Sport/Marcel Leliënhof