Hjem >  Gant – fra skjorter til livsstil

Gant – fra skjorter til livsstil

Gant ble opprinnelig grunnlagt av den ukrainske immigranten Bernard Gant. Han ankom USA i 1914, og startet karrieren som skjorteskredder på Manhattan. I 1927 forlot han storbyen til fordel for New Haven i Connecticut, hvor han raskt opparbeidet seg et solid rykte. Han næret en oppriktig lidenskap for faget, var en dedikert skredder og hadde et godt øye for detaljer.

I 1949 startet han sammen med sine to sønner familiefirmaet Gant i New Haven. Området var – og er fremdeles – et yndet rekreasjonsområde for velstående amerikanere. Martha’s Vinyard, The Hamptons og Nantucket er alle kystnære byer. Seiling er en populær syssel, det samme er golf og tennis. Dessuten finnes flere av USAs mest prestisjetunge universiteter i umiddelbar nærhet. Her dyrkes ikke bare intellektet. Fysisk fostring er vel så viktig.

Inspirert av sine omgivelser satset Bernard Gant derfor først og fremst på fritidsskjorter for menn. Det ble raskt åpenbart at Gant hadde funnet en viktig nisje i det amerikanske østkystmarkedet. Skjortene ble umåtelig populære, snart også i andre deler av USA. Disse litt preppy, men samtidig ledige plaggene ble et must for gutter i ethvert universitetsmiljø.

Ny base i Stockholm

Gant vokste i rekordfart, og på begynnelsen av 60-tallet var de en av verdens største skjortefabrikanter. I 1967 solgte likevel familien Gant firmaet. Siden den gang har selskapet skiftet hender en rekke ganger. Lenge var det bare amerikanere som kunne glede seg over de stadig mer omfattende kolleksjonene. Særlig populær ble den klassiske rugbyskjorten «The Rugger», som ble lansert i 1973. Men i 1980, da svenske Pyramid Sportswear fikk lisens til å designe Gant, ble merket for første gang introdusert for et marked utenfor USA. Kvaliteten økte, linjene ble betydelig utvidet og suksessen var umiddelbar. To år senere startet Gant Norge, og i de påfølgende årene ble stadig nye markeder etablert. I 1999 kjøpte Pyramid Sportswear merkenavnet Gant fra det amerikanske eierselskapet Chrystal Brand. Endelig kunne svenskene følge sin opprinnelige visjon – å gjøre Gant til et internasjonalt anerkjent design. I 2008 ble Gant igjen solgt. Kjøperne var den sveitsiske retailgruppen Maus Fres’res. De er et av det lille fjellandets største retailselskap og eier også varemerket Lacoste. Gants hovedkontor ble imidlertid liggende i Stockholm.

Article image

En livsstil

Fra å være et enkelt skjortedesign har Gant utviklet seg til å romme en hel livsstil. Per i dag er Gant etablert i mer enn 80 land over hele verden. De designer tallrike kolleksjoner for menn, kvinner og barn, men har også egne linjer for hjemmetekstiler, klokker, parfyme, sko og briller. Ennå er det delen for herrer som er desidert størst, og ennå er fokus rettet mot fritid. Gant Men er fritid. Kolleksjonen består av lett anvendelige plagg av god kvalitet; shorts, myke gensere, t-shirts, bukser og skjorter, i hovedsak laget av bomull. Rene materialer har alltid vært viktig for Gant, det samme har utstrakt bruk av farger. Sommeren 2010 byr på en rekke sjatteringer av blått, men også av friskere toner som rødt og rosa. Logoplagg, som i flere år har vært nesten totalt fraværende, er nå på vei tilbake. Logo er lov – også for voksne gutter.

Article image

Kjent designer til Gant

Kvinnebiten er riktignok noe mindre, men kolleksjonen er mer variert. Fritidssegmentet er omfavnsrikt, og den utstrakte bruken av farger et klassisk kjennetegn. Det er friskt, delikat og sommerlig fagert. Turkis er hett denne sesongen, det samme er korall og rosa. Flere av plaggene er ensfargede, men vi finner også innslag av så vel striper samt yndige mønster i flere variasjoner.

Linjen kalt Collection er mer sofistikert. At denne er blitt så vellykket er ikke minst takket være moteskaperen Brian Rennie. Som tidligere sjefsdesigner for Escada hadde han den erfaringen som trengtes for å gi Gant Woman et betydelig løft. I løpet av forsommeren 2010 dukker også flere dyktige designere opp hos Gant. Michael Bastian er en av dem. Han er allerede et velkjent navn i USA. og har i flere år begeistret Manhattans moteelite med sine unike herrekolleksjoner. Like velkjent er Bob Andrews, som har nesten tjue års fartstid hos Ralph Lauren. I år overtar han stillingen som kreativ leder for Gant.

Style:
Style:

I Kennedys ånd

Selv om Gant tegnes i Sverige, eies av sveitsere, produseres i Europa og Østen og selges i land over hele kloden, er selve kjernen i kolleksjonene ennå tro mot den opprinnelige grunnleggerens visjoner. USAs østkyst, og havet, danner grunnstammen i hver eneste kolleksjon. Denne filosofien har heller ikke gått ubemerket hen i Gants opprinnelige hjemland. Under fotograferingen av sin siste katalog fikk Gant tillatelse til å benytte seg av Robert F. Kennedys tidligere landsted ved Martha’s Vinyard, som kanskje mer enn noe annet representerer den arven Gant er en del av.

Tekst: Siri Gerrard  Foto: Gant