Hjem > Markedsledende innen allergivennlige biler
Alle komponenter som er i direkte og forlenget kontakt med huden heriblant ratt, setetrekk og bilbelter, blir dermatologisk testet. I tillegg er alle bilene utstyrt med et pollenfilter som sørger for at allergifremkallende stoffer i luften ikke kommer inn i kupeen, forklarer Karlsen.
Mange av endringene kan virke små ved første øyekast, men til sammen representerer de en merkbar forskjell for våre kunders lommebøker og for miljøet. I tillegg til redusert forbruk, kan våre kunder spare betydelige summer ved at de nye forbrukstallene gir betydelig reduserte kjøps- eller årsavgifter, sier Karlsen.
Å kjøre den er rett og slett kjempegøy. Man har følelsen av å kjøre en stor bil, noe som blant annet skyldes det ekstremt lave støynivået. I tillegg sitter den som støpt på veien. Jeg hentet en i Oslo og kjørte den hit til Ålesund i ett strekk. Det er 55 mil, og gikk som en drøm, smiler han.
Tekst: Martin Fremstad Foto: Ingvald Kaldhussæther
Markedsledende innen allergivennlige biler
I underkant av en million nordmenn er plaget av allergi. Fortsetter trenden vil halvparten av Europas befolkning være allergiske i 2015. Det har Ford tatt konsekvensen av, og ønsket å gjøre noe med. Alle deres bilmodeller leveres nå med tyske TÜVs offisielle segl for allergitestet interiør. Sist ankommet er den nye Ford Fiesta.
Vel vitende om at astma og allergi er blitt en folkesykdom, har bilbransjen i lengre tid jobbet målrettet for å bidra til å redusere folks plager. I dag kan Ford, som eneste bilmerke på verdensbasis, skryte av å ha allergisertifikat på alle sine modeller. Nå er også Ford Fiesta kommet med i det gode selskap, noe som stiller oss i en egen klasse på verdensmarkedet. Fordi det betyr at alle dagens Ford-modeller har sertifikat for allergivennlig interiør noe vi er alene om. Vi vet at dette er viktig for våre kunder, og vi vil fortsette å utvikle biler i henhold til disse standardene, sier daglig leder ved Vestlandske Auto, Eirik Karlsen.
Vitenskapelige tester
TÜV er en uavhengig test- og evalueringsorganisasjon som kontrollerer og sertifiserer kvalitetsstandardene på industri- og forbrukerprodukter. TÜVs sertifisering forsikrer at materialene brukt i bilenes interiør reduserer allergirisikoen til et absolutt minimum. Omfattende testing, heriblant analyser av mer enn 100 ulike materialer og komponenter, er foretatt for å avdekke skadelige substanser eller allergiutløsende potensiale. Som et resultat er bruken av lateks, krom og nikkel redusert i vesentlig grad.Alle komponenter som er i direkte og forlenget kontakt med huden heriblant ratt, setetrekk og bilbelter, blir dermatologisk testet. I tillegg er alle bilene utstyrt med et pollenfilter som sørger for at allergifremkallende stoffer i luften ikke kommer inn i kupeen, forklarer Karlsen.
Lavere utslipp
Med lavere drivstofforbruk følger ikke bare lavere driftskostnader, men også betydelig lavere CO2-utslipp til våre omgivelser. I disse dager lanserer Ford en jevn strøm av nye modeller der miljø og økonomi har hatt hovedfokus hos ingeniørene. Og Ford Fiesta er klassens suverene ener. Mange av endringene kan virke små ved første øyekast, men til sammen representerer de en merkbar forskjell for våre kunders lommebøker og for miljøet. I tillegg til redusert forbruk, kan våre kunder spare betydelige summer ved at de nye forbrukstallene gir betydelig reduserte kjøps- eller årsavgifter, sier Karlsen.
ECOnetic
Ford ECOnetic er et godt eksempel på fabrikantens evne og vilje til å levere bærekraftige produkter for kostnads- og miljøbevisste kunder. For å oppnå de typegodkjente forbruks- og CO2-tallene for den nye Ford Fiesta har man foretatt en rekke detaljerte forbedringer. Bilen drives av en spesielt kalibrert Duratorq TDCi-motor med dieselpartikkelfilter. Fiesta ECOnetic har et forbruk på kun 3,7 l/100 km ved blandet kjøring. Det gir et klasseledende CO2-utslipp på 98 g/km, forteller salgsansvarlig Nils Kolvik.Stor kjøreglede
Kolvik har selv testet den nye Ford Fiesta, og er ikke i tvil om at den har langt flere fordeler utover det å være blant de mest allergi- og miljøvennlige bilene på markedet. Å kjøre den er rett og slett kjempegøy. Man har følelsen av å kjøre en stor bil, noe som blant annet skyldes det ekstremt lave støynivået. I tillegg sitter den som støpt på veien. Jeg hentet en i Oslo og kjørte den hit til Ålesund i ett strekk. Det er 55 mil, og gikk som en drøm, smiler han.
Tekst: Martin Fremstad Foto: Ingvald Kaldhussæther