- Drømmer du om en moderne og funksjonell hytte som er enkel å holde vedlike?
- Gründeren bak Heart of Lule
- Omfavn Sommeren Med Stil
- Olavsfest om TILLIT
- Tellus rammer inn ferien
- Stammens koder
- Endelig vår
- Reduser strømforbruket med 40%*
- MORTEN ENGEBRETSEN AS - Rask, ryddig og rå siden 1901
- Velger skiferie i Skandinavia i vinter
Kvalitet med prisgaranti
Gullsmedkjeden ASECO, har gjennom NettGullsmeden.no, et komplett tilbud enten du sitter hjemme i sofaen, eller tar turen til kjøpesenteret. Import direkte fra produsent gir merkevarer til lavest mulig pris. Dette kvalitetssikres gjennom kjedens prisgaranti!
Gullsmedkjeden Aseco ble etablert i 1965, av Ålesunderen Arne Stokkeholm, som sammen med sin kone Aase skapte en lavpriskjede som var unik i gullsmedbransjen. Arne bodde faktisk i Trondheim, da han under studietiden etablerte selskapet Aseco, som i sine første leveår handlet mest om postordre. Tilbake i Ålesund startet de sin første butikk, som etter hvert ble til 13 butikker, og engrossalg til mer enn 200 forhandlere rundt om i landet.
Tilbake i Trondheim
I dag er det Aase og Arne’s etterkommere som driver kjeden, og allerede i 2005 var kjeden tilbake i Trondheim – nesten som å komme hjem – og det som den gang var KBS kjøpesenter. I dag er kjeden fortsatt på plass på Leangen, og Sirkus Shopping. Butikksjef for Aseco i Trondheim, Linda Sæther, forteller om stadig nye kunder i tillegg til de som har fulgt butikken i flere år.
– Vi setter service svært høyt sier hun, og stadig hyggelige tilbakemeldinger og hilsener fra fornøyde kunder vitner om dette.
Fortsatt prisfokus
Da gründerne for mer enn 50 år siden, etablerte det som skulle bli en liten revolusjon i gullsmedbransjen, så var det ikke andre butikker som importerte direkte fra de store produsentene i Europa – til det var kravene om kvantitet for store, men gjennom sine mange forretningsreiser rundt om i Europa, opparbeidet Aase og Arne seg en rekke unike forbindelser, som er med butikkjeden den dag i dag. Gamle og solide forbindelser, i kombinasjon med nye avtaler med store merkevarehus, gjør at Aseco fortsatt kan ha et realistisk mål om å levere kvalitetsvarer til de beste prisene!
Merkevarenes inntreden
Selv i en tradisjonsrik bransje, er merkevarer blitt en viktig del. Aseco selger det aller meste av hva man kan tenke seg av gullsmedvarer, og har de senere årene også satset stort på klokker. Gjennom forhandlinger med en rekke verdensomspennende merkevarehus, så har Aseco landet rettigheter for Norge og Norden, på store merkenavn som «Swiss Military by Chrono», som er et tradisjonsrikt kvalitetsmerke fra klokkelandet Sveits, det Britiske jeansmerket «Lee Cooper», som selger det aller siste innen moteklokker – til bare noen få hundrelapper.
– Av smykker, så er det motesmykkene fra JWLS som selger aller best, sier Linda. JWLS kommer med nyheter 4 ganger i året, og vi snakker om moteriktige smykker fra en knapp hundrelapp, og opp til 4-500 hundre kroner. Altså kan man smykke seg med det siste til enhver tid, uten at det setter for store merker i lommeboka.
Tid for bunad og konfirmasjon
– Tradisjonen tro, så er det stor etterspørsel etter bunadsølv på denne tiden, og vi leverer sølv til alle landets bunader, og alt produseres i Norges største sylvsmie på Voss, forteller Linda.
– Selv om bunadsølv er en viktig vare i månedene før konfirmasjon og 17.Mai, så er det også stor etterspørsel etter gaver til konfirmanten. Heldigvis er gaver på moten igjen, sier butikksjefen, og kan fortelle at stadig flere konfirmanter ønsker seg smykker og klokker. Ikke bare foreldre og besteforeldre, men også ungdommene setter pris på varige minner, som en kan smykke seg med. En klassisk diamantring fra diamantserien «Beatrix» er blant de mest populære fra foreldre og besteforeldre.
Ris og diamanter
Våren og sommeren er også tid for forlovelse og bryllup – store livshendelser - som stadig flere bruker mye tid og penger på. Riskasting er et av fruktbarhetsritualene som fra gammel tid har hørt med til et bryllup. Risen er frø som kan spire, og er derfor et symbol på kimen til nytt liv. Men det er ikke bare risen som drysser, for i et moderne bryllup, så hører gjerne diamanter med, og enten man går for et skikkelig diamantdryss, eller en klassisk ring med en stor diamant, så finner du utvalget hos Aseco.
– Vi følger kunden gjennom hele prosessen, sier Linda, og forteller om kunder som handler både forlovelse og frierring, før de kommer igjen for å kjøpe gifteringer, og morgengave. Morgengave til brudgommen, er ofte en klokke, gjerne et Sveitsisk kvalitetsur med mekanisk urverk, sier hun.
Og så er det spesielt artig, når brudeparet kommer tilbake etter en tid, for å handle dåpsgave til sin nyfødte baby.
Prisgaranti på nett og i butikk
– I en tid med mange aktører, så holder det ikke å bare ha varer til enhver anledning, for kundene forventer også kunnskap om varene vi selger, og en høy grad av service. Sammen med vår unike prisgaranti, så er dette våre sterkeste kvaliteter. I dagens marked, så er det også viktig å være tilstede på internett – og med vår nettbutikk, www.nettgullsmeden.no, som ble startet allerede på begynnelsen av 2000-tallet – en av de første og største i bransjen – så er vi tilstede for våre kunder, enten de sitter hjemme i sofaen eller går en tur i kjøpesenteret. Faktisk ser vi en stadig økende trend i at folk sitter hjemme og finner varen de ønsker, for så å ta turen til kjøpesenteret for å handle, kan Linda Sæther fortelle.
FAKTA: Aseco
• Du finner deres avdeling i Trondheim på Sirkus Shopping.
• Nettbutikk www.nettgullsmeden.no
• GRATIS GJENBRUKSPOSER: Aseco tar miljøansvar og har innført 100 prosent nedbrytbare bæreposer til kundene sine. Posene skal erstatte de tradisjonelle plastposene, og er designet for gjenbruk. De koster mer enn plastposene, men bæreposene er gratis for Aseco-kunder.
• Facebook: www.facebook.com/AsecoTrondheim
Tekst: Frode Stokkeholm | Foto: Carpe Administrator