Hybridbilen som redder miljøet
Kombinasjonen av et forbruk på 0,43 liter per mil og 0 til 100 på 10,9 sekunder er enestående. Men så er også bilens kraftkilde unik.
Vi venter på gratangsværingen ved småbåthavna i Narvik. Fem minutter før avtal tid ruller Henry Høgmo og hans Toyota Prius inn på parkeringsplassen. Fullstendig lydløst. Kun gnissingen fra grusen under hjulene høres.
Gode skussmål
– Dette er faktisk en av de negative tingene med Priusen, humrer Høgmo. – Folk hører meg ikke når jeg kjører rundt i gatene. Men det er da også det eneste negative jeg har å si om bilen, forteller han. Det var i fjor høst at Høgmo kjøpte bilen sin hos Toyota Nordvik på Ankenes. Og det etter en lengre tids vurdering mellom flere bilmerker. Lavt driftstoff-forbruk og en miljøvennlig bil sto øverst på ønskelisten.
– Jeg sjekket mye rundt før jeg gikk til skrittet å kjøpe Priusen. Faktisk tvilte jeg litt på vinteregenskapene. Kombinasjonen bensin- og elektromotor hørtes ikke ut til å passe i Nord-Norge. Men etter å ha lest en artikkel av den erfarne biljournalisten Knut Moberg, ble jeg overbevist. Han ga bilen meget gode skussmål som vinterbil, forteller Høgmo.
To motorer betyr god fart
Toyota Prius er spesiell ved at den har to motorer. Den ene er en ordinær bensinmotor med 1,5 liter slagvolum. Denne yter beskjedne 77 hestekrefter og 115 newtonmeter (Nm). Men bensinmotoren jobber ikke alene. Prius kan i tillegg skilte med en elmotor. Denne får strøm fra et stort batteri og vil under ideelle omstendigheter levere 68 hestekrefter og hele 400 Nm. Når begge motorene jobber sammen, noe de gjør under fullt gasspådrag, klarer Prius 0 til 100 kilometer i timen på 10,9 sekunder, noe som betyr at den miljøvennlige bilen overhodet ikke er noen sinke i trafikken.
– Kombinasjonen med to motorer er noe virkelig unikt. Ved lav fart og lite gass kjører man på elmotoren. Med en gang du gir på begynner bensinmotoren å dra. Det er faktisk mulig å kjøre Prius på ren batteridrift i opp til 45 kilometer i timen, forteller Høgmo.
Utnytter bevegelsesenergi
Ved normal kjøring klarer man seg med bensinmotoren og så snart man slipper gasspedalen overføres bevegelsesenergi til batteriet. Dermed fylles batteriet opp, noe som gir muligheten for å bruke ren batteridrift ved rygging, parkering, køkjøring og andre aktiviteter som krever lite kraft.
Så snart man trykker gasspedalen i bunn, kobler imidlertid bensinmotoren lynraskt inn, noe som sammen med elmotoren gir et fint skyv i seteryggen.
– Jeg har kjørt bilen med et forbruk på 0,38 l per mil. Men normalforbruket ligger på 0,43, forteller han. – Jeg kjører 40.000 kilometer per år, og da er det klart at forbruket har litt å si på økonomien. Dessuten er det godt å vite at bilen bare legger igjen halvparten av den forurensingen som andre biler gjør. Toyota Prius kommer meget sterkt ut av alt av tester. Kombinasjonen en usedvanlig spennende motorteknologi, utstyr, et oppsiktsvekkende lavt forbruk og overraskende gode ytelser har gjort at mange har blitt lykkelige eiere av bilen.
Stor benplass
Prius har hele tiden vært et spennende alternativ til mer ordinære familiebiler. Takhøyden i baksetene er riktignok noe begrenset, men benplassen er imponerende og på høyde med den de beste mellomklasse-stasjonsvognene kan tilby. Bilen har haugevis av oppbevaringsrom og koppholdere, og i tillegg meget gode kjøreegenskaper.
– Så lenge det ikke kommer noen oppgraderinger av bilen, har jeg ingen planer om å selge. Til det er jeg altfor fornøyd med bilen, avslutter gratangsveringen Henry Høgmo.
Tekst & foto: Rune Dahl