- Drømmer du om en moderne og funksjonell hytte som er enkel å holde vedlike?
- Gründeren bak Heart of Lule
- Omfavn Sommeren Med Stil
- Olavsfest om TILLIT
- Tellus rammer inn ferien
- Stammens koder
- Endelig vår
- Reduser strømforbruket med 40%*
- MORTEN ENGEBRETSEN AS - Rask, ryddig og rå siden 1901
- Velger skiferie i Skandinavia i vinter
Herremote i tre generasjoner
Siden 1928 har Arne Rønning utstyrt byens herrer med dresser, tilbehør og fritidsklær. For mange trøndere er det familiedrevne firmaet for en institusjon i bybildet å regne.
Fra butikken i Olav Tryggvasons gate, da hatt og frakk var herremote. En butikkansatt legger sammen bukseseler. |
Det hele startet på hjørnet av Olav Tryggvasons gate 29, der motebutikken Moods of Norway i dag holder til. Det var bestefaren til nåværende innehaver, Arne Rønning, som startet butikken, som den gang gikk under betegnelsen «konfeksjons- og herreekvipering». Med årene utviklet butikken seg, og det ble nødvendig med større plass. Etter hvert tok Arnes far, Finn, over driften, og i 1970 flyttet butikken til Nordre gate 10, der den har holdt til siden.
Større konkurranse
I dag er det tredje generasjon Rønning, Arne Rønning, som driver butikken. Fremdeles kommer det kunder fra bestefarens tid innom butikken, og fremdeles er det mange som leter etter det spesielle plagget en ikke finner andre steder. Som for eksempel en sixpence eller et par bukseseler.
– Det finnes ingen lignende butikk med et slikt utvalg i byen i dag. Men det er klart vi må tilpasse oss konkurransen fra for eksempel kjøpesentre, sier Arne Rønning. Butikken selger også varer over nett, i samarbeid med miinto.no, men hovedfokus ligger fortsatt på butikken i Nordre.
– Det er noe annet å kunne ta og føle på et produkt enn å kjøpe på nettet. Mange synes også det er spennende å gå rundt i butikken, sier Rønning.
Personlig service
Siden starten har mottoet vært kvalitet, utvalg og personlig service.
– Kundene skal oppleve at her får de kjøpt god kvalitet, og vi skal ha et godt utvalg i de varegruppene vi har. Filosofien vår er at folk er så forskjellige med tanke på alder, fasong og smak, så det er viktig at vi kan tilfredsstille kunden, sier Rønning.
Han mener personlig service er det aller viktigste.
– Vi skal ha god kunnskap om varene slik at kundene kommer tilbake til oss, sier han.
Spesialist på dress
Til herre er Arne Rønning størst på dress og jakker, og fører blant annet konfeksjonsmerket Frislid på dresser. Andre kjente merker er Meyer på bukser og Marco Polo på både dame- og herreklær.
– Vi prøver å finne produsenter som er spesialister på sitt felt, forteller Rønning. Han mener riktig rådgivning og god menneskekunnskap er viktig i konkurransen med kjøpesentre og netthandel.
– Vi må holde oss oppdatert på mote og kvalitet for å finne ut hva som passer til hver kunde. Menn handler gjerne annerledes enn damer. De holder seg til én butikk der de vet de får god hjelp, sier han. I 2000 ble de første dameklærne tatt inn i butikken, og etter hvert var dameavdelingen en realitet. Klærne er rettet mot den voksne, sporty kvinnen, ifølge Rønning.
Arne Rønning har holdt til i Nordre gate siden 1970, og drives i dag av tredje generasjon Rønning. Fra venstre: Hilde Stålhand, Stina Rønning, Arne Rønning og Jan Ritter. |
Ydmyke
Han beskriver utviklingen i tekstil- og motebransjen de siste årene som «rivende», og synes det er spennende å få videreutvikle en butikk som er så godt kjent i bybildet.
– Det er en veldig spennende bransje på grunn av at det skjer noe hele tiden. Ingenting er statisk, sier han.
Om fjerde generasjon Rønning vil ta over driften i fremtiden, vil tiden vise.
– Vi er jo en av de eldste klesbutikkene i Trondheim, og det er med ydmykhet man er med på å drive en butikk så lenge over flere generasjoner. Vi ser jo at kundene ønsker denne typen butikk, men det krever i herdig jobbing. Konkurransen er mye tøffere i dag enn for 20 år siden, konstaterer Arne Rønning.
Tekst: Renate Brødreskift | Foto: Renate Brødreskift & Arne Rønning