Hjem » Hjem & fritid » Hele Grenlands flyselskap

Hele Grenlands flyselskap

Vildanden er bevisst på hvor de kommer fra, og hvem de skal betjene. Selv om basen deres heter Skien Lufthavn og ligger på Geiteryggen – bare få kilometer utenfor byens sentrum – er flyselskapet klare på at det er fra Grenland de kommer.
340_JAC
IN magasinet møter daglig leder Torbjørn Waag ved hovedinngangen. Under en strålende oktobersol ønskes undertegnede velkommen til byens lufthavn. Inne i terminalbygningen slår vi oss ned i et møterom som bærer preg av at ting er i ferd med å skje. Oppussing må til for å kunne tilby ansatte og gjester topp moderne fasiliteter. Stadig utvikling er for øvrig meget betegnende for virksomheten Vildanden.
340_Flightdeck

Tenker langsiktig

I februar 2005 startet det lille flyselskapet med flygninger mellom Skien og Bergen. Tiden som har gått har blant annet blitt brukt til å teste ut flyoperatører- og maskiner.
– Vi trenger spesielle maskiner for å matche forholdene på Geiteryggen, hvor rullebanen kun er 1200 meter lang, sier den daglige lederen.
Med flytypen Saab 340B har Vildanden funnet en sterk maskin med stor motorkraft – akkurat hva de var på utkikk etter. En fireårig avtale med flyoperatøren Airtrans Nordic AB i Sverige er allerede på plass, noe som viser at Grenlandsselskapet tenker langsiktig.
DSC_0002

Til å stole på

Drøye to år etter oppstart har Vildanden rukket å bevise både for seg selv og sine kunder at de er til å stole på – noe som er alfa og omega innenfor denne bransjen.
– Du etablerer deg ikke på 14 dager, forklarer den daglige lederen. Denne bransjen er sårbar, spesielt med tanke på sikkerhet og regularitet. Man er nødt til å gjøre en god jobb over lengre tid for å vinne kundenes gunst, slår han fast.
En regularitet på 97% taler sitt tydelige språk. Vildanden er blitt et selskap til å stole på.
– De gangene vi ikke har fløyet har været spilt den avgjørende rollen. Det kan vi som kjent ikke gjøre noe med, slår Waag fast.
skilt, r†fil

Sterk vekst

Primært ble Vildanden opprettet som et tilbud til jobbpendlerne, spesielt i olje-
næringen. Grenlandsområdet har mange innbyggere med arbeidsplass både on- og offshore på Vestlandet. Derfor var det naturlig at den første ruten ble lagt til Bergen. Senere er den utvidet til også å omfatte Stavanger og Molde. Torbjørn Waag forteller om en mildt sagt god utvikling i antallet reisende:
– Det har vært en hyggelig vekst. I fjor fraktet vi ca. 29 000 personer, i år passerer vi 65 000, sier han med beskjeden tilfredshet.

Charter – fremtidens marked

Den sterke veksten til tross, selskapet lener seg ikke fornøyd tilbake. Et av tilbudene de vil jobbe med å utvikle i nærmeste fremtid er charterturer.
– Vi har blant annet fløyet Odd-Grenland til deres bortekamper, forteller Waag.
Fleksibilitet overfor kunden er et stikkord han trekker frem som viktig i denne sammenheng. Vildanden ønsker å strekke seg langt når det gjelder å tilrettelegge. De skreddersyr gjerne turer for både firmaer, lag og andre grupper – også for dem som ikke er fra Grenland og Telemark:
– Det er et marked både i Larvik og Aust-Agder, påpeker han. 

Stockholm

Den 18. mars i år startet de opp med flygninger til Stockholm (Skavsta) på tirsdager, torsdager og søndager. Bakgrunnen var å frakte crewet, med base i den svenske hovedstaden, på en økonomisk måte til og fra jobb. Men det var alltid ledige seter på avgangene, og disse ble lagt ut for salg til privatpersoner. Tilbudet har vist seg så interessant at selskapet fra og med den 12. november innfører en ny flygning på fredager.
– Særlig helgetrafikken er god, fremhever Torbjørn Waag, men det er også relativt mye businesstrafikk nå som tilbudet fra Torp er lagt ned.
Den daglige lederen forteller videre at Stockholm er et interessant reisemål for folk, og at alt fra golfklubber til husmorklubber har benyttet seg av det nye tilbudet. Han håper at Vildanden vil kunne utvide tilbudet til daglige flygninger om ikke så lenge.

Trekke turister

Selskapet er også interessert i å fly svensker til Norge. Det samarbeides med Visit Grenland og Telemarkreiser om å markedsføre Grenland og Telemark som et interessant reisemål for vårt broderfolk i øst. I kampanjene trekkes blant annet golf-, fiske- og vintersportopplevelser frem for å lokke turistene.
– Vi skal være et godt tilbud, først og fremst for næringslivet i Grenland, men også for de private kundene etter hvert, slår Torbjørn Waag fast. At Vildanden nå kan markedsføre sitt produkt som både etablert og sikkert, bør kunne hjelpe dem videre i jakten på å nå målsettingen.

Tekst: Martin Fremstad  Foto: Martin Fremstad/Vildanden