Glede over mange nyheter!
Ikke det at fjoråret var et dårlig år. Men ingen nye modeller gjorde at Toyota i fjor ikke fikk de aller største overskriftene. Det kommer til å forandre seg i år. Bare i første halvår kommer det 3 helt nye modeller. Storselgeren Toyota Avensis er allerede ute med ny modell. Senere denne våren kommer også iQ – verdens minste fireseter. Stor spenning knytter det også seg til firehjulstrekkeren Urban Cruiser, en helt ny type urban «all-roader» med lave CO2-utslipp og høyt sikkerhetsnivå.
Kvalitetsrykte
Vi er i utgangspunktet blant dem som forstår at svært mange nordmenn oppsøker landets Toyota-forhandlere når de skal kjøpe seg ny bil. For det første besitter selvsagt Toyota et uovertruffent kvalitetsrykte. Dette ryktet tilsier ikke bare at eieren kan forvente et problemfritt bilhold. Det betyr i tillegg at eieren kan forvente en svært god annenhåndsverdi. For det andre har Toyota siden århundreskiftet lansert en rekke attraktive bilmodeller, deriblant to generasjoner Yaris, to generasjoner RAV4 og to generasjoner Avensis. For ikke å snakke om Prius som nå i disse miljøtider er høyaktuell med sin unike hybridteknologi. Vi er også blant dem som syntes forrige generasjon Corolla var blant kompaktklassens beste kjøp. Årets Avensis er av tredje generasjon. Første generasjon kom i 1997 og ble erstattet i 2003 av modellen som har holdt det gående frem til nå. Nyeste generasjon Avensis er designet, utviklet og bygd i Europa. Men 35 ingeniører måtte til Japan på «kurs» før de slapp løs på prosjektet. Avensis er utfordrer i det vi kaller mellom-klassen. Denne var lenge dominert av dagens Avensis, men nå i det siste også særlig av Ford Mondeo og Volkswagen Passat.
Oppjustert
Storselger Toyota Avensis avløste modellen Carina E, og har vært en ubetinget suksess helt siden den kom på markedet. Toyota Avensis har ikke i særlig grad appellert til de jålete, men for den som har krevd et bekymringsfritt og forutsigbart bilhold har nok modellen vært et funn. Et Avensis-salg på nesten 45.000 biler på ti år sier vel litt om hvor populær denne bilen er. Nå når vi har kjørt den nye bilen, kan vi rett og slett si at det som kunne bli mye bedre har blitt mye bedre. Vi har ingen mistanker om dette er en bil med noe dårligere kvalitet enn forgjengerne. Snarere tvert i mot. I tillegg er nå interiøret fikset opp betydelig. På jålefronten var det litt å gå på, og dette har Toyota tatt tak i nå. Det er myke og delvis eksklusive materialer, ekstremt tette og presise skjøter og overganger, og en solid dose opplevd kvalitet. I testbilene vi har kjørt er blank, ekkel plast, harde flater og triste interiørdetaljer en saga blott. Se bare på hanskerommet. Lokket har demper som senker det sakte ned, og hele rommet er trukket i «plysj».
Motorer
Avensis kommer med en rekke motorer fordelt på diesel og bensindrift. Minste bensinmotor er en 1,6-liter med 136 hestekrefter. Denne motoren har på grunn av Valvematic ventilteknologi (variable tider og løft) fått mer effekt og mindre utslipp i forhold til utgående modell. Det samme gjelder 1,8-literen som nå yter 147 hestekrefter. Her har også effekten steget og utslippet gått ned. Toppmodellen med bensindrift er en 2,0-liter, men den yter ikke mer en 152 hestekrefter, kun skarve 5 hestekrefter mer enn 1,8-literen.
Bensinforbruket er redusert med mellom 10 og 26 prosent avhengig av motor. Både 1,8 og 2,0 kan leveres med en trinnløs girkasse som heter Multidrive S. Denne kassa har i utgangspunktet ingen gir, men velger kontinuerlig utveksling. Man kan også velge Sport Mode for å gire som en syvtrinns automat.
De fleste vil nok satse på diesel, og det finnes tre effektvarianter. Toyota har nå endelig skeiet helt ut og koblet på en automatkasse på 150-hesteren. Dette er nye takter fra Toyota og antagelig en motor og girkombinasjon som vil slå godt an i Norge.
Tekst & foto: Rune Dahl