- Drømmer du om en moderne og funksjonell hytte som er enkel å holde vedlike?
- Gründeren bak Heart of Lule
- Omfavn Sommeren Med Stil
- Olavsfest om TILLIT
- Tellus rammer inn ferien
- Stammens koder
- Endelig vår
- Reduser strømforbruket med 40%*
- MORTEN ENGEBRETSEN AS - Rask, ryddig og rå siden 1901
- Velger skiferie i Skandinavia i vinter
Gjenbruk med mening
Gir du bort dine gamle klær, brukte sofa eller bestemors gamle lysestake til Fretex, sparer du både miljøet og noens lommebok. Du bidrar også til å støtte det sosiale arbeidet til Frelsesarmeen.
Ingebjørg Strand Aarskog (t.v.) og daglig leder Fretex Midt-Norge, Rannveig H. Pedersen. |
Siden den første Fretex-butikken åpnet i Bergen i 1971, har formålet med gjenbruksordningen vært å bidra til et bedre miljø. I tillegg går ti prosent av omsetningen i butikkene til Frelsesarmeens sosiale arbeid, innenfor eksempel rusomsorgen, arbeid med straffedømte, eller arbeid for utsatte barn og familier. I fjor gikk 22 millioner kroner av omsetningen i hele landet til Frelsesarmeens sosiale arbeid. I Midt-Norge utgjorde dette 2,9 millioner kroner til lokale tiltak.
Kinderegget
Daglig leder ved Fretex Midt-Norge, Rannveig H. Pedersen forteller at innsamlingen har økt de siste årene, men sier at søppelbøtta fortsatt er den største konkurrenten.
– Vi vet at mye dessverre kastes i dag, noe som er veldig synd både ut fra et miljøperspektiv og ut fra at det heller bør komme til nytte for andre mennesker. Jo mer vi får samlet inn og solgt, jo mer bidrar vi til det viktige sosiale arbeidet Frelsesarmeen gjør, sier hun.
Gjenbruksordningen bidrar dessuten til å skape arbeidsplasser i butikker, på gjenvinningsstasjoner og i transport.
– Vi kaller det Kinderegget. Du har det sosiale arbeidet, arbeidspraksisen og miljøbiten, sier Pedersen.
Hun viser til at Fretex skiller seg fra andre aktører ved at en stor del av det som blir samlet inn går til gjenbruk i Norge.
Rett som det er dukker det opp en og annen gjenbruksperle, slik som denne radioen fra 1949. |
En verdig mottaker
Givergleden blant nordmenn er stor, men med flere aktører på markedet møter også Fretex større konkurranse. Fretex har i dag to tusen innsamlingsbokser over hele landet, og 75 av disse står i Trondheim. Mye blir i tillegg levert direkte til butikkene eller på gjenvinningsstasjonen på Heggstadmyra. Ved større leveranser kan Fretex bistå med henting.
– Målet vårt er å være en relevant og god mottaker for gjenbruk. Derfor er det viktig for oss at folk ser Fretex som en verdig mottaker. Når du gir til Fretex, så gir du til Frelsesarmeen, sier Pedersen.
Hun forteller at innsamlingsvolumet har økt fra år til år, og tror det vil fortsette å holde seg høyt. Fra 2012 til 2013 økte volumet med 30 prosent.
– Fretex er en veldig innarbeidet merkevare, og vi opplever at folk ønsker å hjelpe, sier Pedersen.
Midt-Norge best
Det er ikke bare givergleden som er stor her i landet. Gjenbrukstrenden står også fortsatt sterkt. Og aller sterkest står den i Midt-Norge. De siste par årene har omsetningen i butikkene økt med ti prosent i året. Pedersen tror noe av økningen kan skyldes grep som er gjort i butikkene.
– Vi prøver å heve kvaliteten på kundeopplevelsen gjennom innredningen og opplæring av de som jobber i butikkene. Vi har også utarbeidet kundeløftet, som sier at vi skal ha nye varer hver dag, forteller hun.
Her i Trondheim finner du møblene i butikken på Heggstadmyra og noe på Nardo. Klær, bøker, ting og tang selges i butikkene på Nardo, Møllenberg og i Fjordgata. Og skiutstyret finner du på Nardo.
– Vi prøver å ha mest mulig samlet på et sted, sier Pedersen.
Gjør et kupp
I dag står klær for 43 prosent av omsetningen, mens varegruppen ting& tang står for 35 prosent. Interessen for interiørartikler blir ifølge Pedersen bare større og større.
– Derfor er det viktig at folk vet at de kan levere dette til oss, sier hun, og legger til at det rett som det er dukker opp en ordentlig gjenbruksskatt, som skaper litt rift butikkene i mellom.
– Vi prøver å spre det så godt vi kan. Det skal være like stor sjanse for å gjøre det lille kuppet om man går innom en butikk i Fjordgata, på Nardo eller i Ålesund, sier hun.
Fretex har 2000 røde innsamlingsbokser spredt over hele landet. |
Unik stil
Den stereotype Fretex-kunden eksisterer ikke. Kundene er både unge og gamle, fattige og rike. Studentene, som en kanskje skulle tro var den største kundegruppen, føyer seg pent inn i den store mengden.
– Vi synes det er fint. Det er et uttrykk for at det vi selger passer alle, sier Pedersen.
Innreder du med brukte møbler, får du også en unik stil i stua.
– Gjenbruk gir oss en mulighet til å være personlig og uttrykke oss selv mer. Og så er det jo billig og reinspikka god økonomi, sier Pedersen.
Hun spår at det vil bli stadig viktigere med gjenbruk i årene fremover.
– Behovet kommer til å øke. Fretex skal være en bidragsyter til gjenbruk, og bevisstgjøre folk slik at ressursene ikke går til spille. Alt som genereres av overskudd går til viktige formål. Det går til noe som er større enn oss selv, sier Pedersen.
Visste du at:
• Fretex er Norges største attføringsbedrift, og har i dag cirka 1600 jobbsøkere som deltar i ulike attføringstiltak.
• Fretex tilbyr også sikkerhetsmakulering av papir og datalagringsmedier for både bedrifter og privatpersoner.
• Fretex eies av Frelsesarmeen Norge.
• Det finnes i dag 42 Fretex-butikker i hele landet. Fretex har også egen nettbutikk: www.fretex.no.
Tekst: Renate Brødreskift | Foto: Renate Brødreskift & Fretex