Hjem » Hjem & fritid » Et betydningsfullt signalbygg

Et betydningsfullt signalbygg

Det nye Rica-hotellet vil ha stor betydning for Narvik og skape store ringvirkninger for hele regionen. Hotellet vil ved normal drift ha 40.000 gjestedøgn og satser på å tilføre 14.000 kurs- og konferansekunder til Narvik hvert år. – Dette vil tilføre Narvik en årlig verdiskapning på om lag 80 millioner kroner, sier konserndirektør Ole-Jacob Wold i Rica Hotels.
ngas_hotell

– Vi skal skape ny aktivitet i Narvik og det ønsker vi også å gjøre i samarbeid med andre aktører i reiselivsnæringen, sier Wold. Han viser til at trafikk avler trafikk og at samhandling med andre i næringen er til det gode for alle.

Rica Hotels AS er Norges største hotellkjede i Norge, og størst også i Nord-Norge. Rica Hotels er ikke bare en hotellkjede, men også en aktør i opplevelsesbransjen. – Vi vil være med å utvikle nye festivaler, spesielle arrangement og ulike show, sier Wold.

ngas_trio

Stor markedsapparat

Rica Hotels driver omfattende salgs- og markedsføring av destinasjonene de er representert. Selskapet samarbeider blant annet med SAS, Norwegian, Hurtigruten og Widerøe. Det vil komme Narvik til gode.
– Gjennom dette samarbeidet kan vi kommunisere med tre millioner kunder når vi måtte ønske.
Det nye hotellet er kostnadsberegnet til 150 millioner kroner og vil skape 50 – 60 nye arbeidsplasser i Narvik. Hotellet blir et praktfullt signalbygg ved enden av byparken. 16 etasjer, 150 dobbeltrom av høy standard, to suiter og en panoramabar i 15. etasje er noen av stikkordene som beskriver hotellet som også vil ha fasiliteter innen kurs- og konferanser med plass til om lag 200 deltakere.

Arkitektene har lagt vekt på at bygget skal utformes som et slankt tårn, ikke som den mer vanlige «brunostformen» for høyhus som ofte blir kompromisset mellom byggherrens arealønsker og politikernes angst for store høyde.

Lokal mat på menyen.

Rica Hotels vil være en aktiv aktør i Narvik og setter blant annet lokalmat på menyen.
Råvarer fra lokale matprodusenter blir etterspurt blant gjestene og lokalmat gir ofte et styrket særpreg og større mangfold.

– Ved å satse på småskalaprodusenter bidrar vi samtidig til levende lokalsamfunn rundt hotellene våre, sier Ole-Jacob Wold som ønsker kontakt med produsenter av gode lokale produsenter.

Og de lokale produsentene får ofte besøk av hotellgjestene. Bak disse råvarene ligger det ofte gode historier som bør formidles videre. – Derfor tilbyr vi gjerne utflukter til produktenes hjemsted i lokalområdet, sier Wold.

ngas_illustrasjon_1

Tar samfunnsansvar

Narvikgården AS har i mange år arbeidet for å få et nytt hotell til Narvik. I 2007 ble dette arbeidet intensivert og det ble gjennomført en åpen konkurranse blant interesserte hotellkjeder.

– Vi stilte svært strenge krav. Det skulle være et signalbygg, det skulle være et vist antall rom og plass til et vist antall konferansedeltakere, sier administrerende direktør Lars Skjønnås. Hele 18 interessenter meldte seg. Etter hvert sto man igjen med tre store hotellkjeder og av disse ble altså Rica plukket ut. Som et heleid kommunalt selskap kunne Narvikgården ta samfunnsansvar også i denne saken.

– En rent kommersiell aktør ville solgt hotelltomta til den tilbyderen som ga mest for tomta uavhengig av hvilket hotell som ble bygd. Narvikgården låste prisen på tomta og valgte den utbyggeren og hotelldriveren som gir Narviksamfunnet det beste og peneste hotellet, understreker Skjønnås.

Går alt etter planen vil det nye hotellet stå ferdig sommeren 2010. Prosjektet blir satt ut på anbud så snart reguleringsendringen og byggesaken er behandlet.

Tekst & foto: Kjetil Moe