- Drømmer du om en moderne og funksjonell hytte som er enkel å holde vedlike?
- Gründeren bak Heart of Lule
- Omfavn Sommeren Med Stil
- Olavsfest om TILLIT
- Tellus rammer inn ferien
- Stammens koder
- Endelig vår
- Reduser strømforbruket med 40%*
- MORTEN ENGEBRETSEN AS - Rask, ryddig og rå siden 1901
- Velger skiferie i Skandinavia i vinter
En fest til ettertanke
– Olavsfest er mye mer enn en ordinær festival. Tanken er at den skal omfavne og utfordre alle. Derfor blander vi genre og kunstneriske uttrykk helt bevisst, forteller festivalleder Petter Myhr.
(Foto: Ole Martin Wold/Olavsfest) |
Det ukelange arrangementet – som ikke har sin like i hele Norden – pågår hvert år i månedsskiftet juli/august. Da forandres Trondheim til en arena ikke bare for kvalitetskonserter, men også for fest og folkeliv, samtaler, pilgrimsvandringer, gudstjenesteliv og kulturuttrykk.
– Håpet er at Olavsfest skal gi oss erfaringer som vi tar med oss videre i livene våre, som utvider horisonter vår og som styrker oss i trua. Om det er på Gud, mennesker eller verden er opp til hver enkelt, fortsetter Myhr.
Festvalleder Petter Myhr forteller om noe av det vi kan få med oss på Olavsfestdagene i 2020 hvor temaet er ÆRE. (Foto: Ole Martin Wold/Olavsfest) |
Religiøs og ikkereligiøs relevans
De siste årene har Olavsfest hatt et felles tema; en slags rettesnor som preger hele programmet.
– Dette er viktig for både den kunstneriske og den verbale delen av festivalen. Ideen er at enten det er en samtale, en popkonsert eller en klassisk konsert, så skal det i bunn og grunn handle om det samme.
I 2020 er temaet ÆRE.
– Hva betyr egentlig ære? Det er et interessant begrep og hva mennesker legger i det er høyst forskjellig. For noen har det ingen betydning, mens andre gjerne forbinder ordet med fremmede kulturer. Såkalt «æreskultur» er vi liksom ferdig med her til lands. Det er feil. Vi snakker for eksempel mye om skam, som bare er et nytt ord for vanære. Popularitet, eller mangelen på det, er også noe vi nordmenn er ekstremt opptatt av. På sosiale medier kniver vi om å fremstå som mest mulig vellykkede, det telles liker-klikk og først når de er mange nok er vi fornøyde. Da oppleves vi som ærefulle i andres øyne, tror vi i alle fall. Dette jaget begynner allerede mens vi er små. Da jeg var liten var det ikke så viktig hvor mange venner vi hadde. Én var nok. Nå måler foreldre barnas popularitet i antall venner – og det gjelder å ha flest mulig. Dermed blir det et stadig kjør etter anerkjennels, som verken gjør oss lykkelige eller sosiale. Isteden blir det et ensomt slit. Denne prosessen har gått altfor langt, og er noe det er viktig å tenke litt over.
– Også når det gjelder religion er det også mye å reflektere over i forhold til ære. Jesus sto for eksempel frem som en knallhard motstander av datidens æreskodeks. Det andre satte høyt satte han lavt, og motsatt. Ser vi på dagens samfunn er det også mye å gripe fatt i. Verdenspolitikken nå handler slett ikke bare om økonomi, men like mye om ære. Alle vil kreve sin rett; alle vil bli verdsatt og sett. Trump, for eksempel, mobiliserer grupper som ikke føler seg verdsatt. Olavsfest 2020 vil definitivt by på storpolitikk. Det er et løfte, fortsetter Myhr.
Den 3. august fremfører Trondheim symfoniorkester konserten kalt «Bowie in Berlin», som har fokus på David Bowies Berlin-periode. |
Fra klima til Bowie
Til tross for hard konkurranse ble 2019 et rekordår. At Olavsfest treffer en nerve i tiden er åpenbart. De satser på særpreg – og lykkes med det. Ingenting tyder på at neste års festival vil bli noe dårligere. Tvert imot. Det blir rundt to hundre ulike arrangement; konserter, filmprogram, teater og performance. I Nidarosdomen og i Borggården; i Vår Frues kirke og på Byscenen.
En av dem som inntar Vår Frues kirke neste år er Stefan Sundström. Kjent trubadur og samfunnsrefser, hvis musikk og tekster har en betydelig tilhengerskare både i hjemlandet Sverige og i Norge. Hans siste album «Dommedagspredikan», er en slags oppfølger til «Vitabergspredikan» fra 1994. Da handlet det om at Sundström og kompisene skulle slutte med rus og få seg en jobb. Nå er det å få menneskeheten til å frigjøre seg fra avhengigheten av fossilt brensel det handler om.
Kanskje virker det litt vemodig å trekke frem avslutningskonserten før festivalen i det hele tatt har begynt, men her snakker vi om en musikalsk begivenhet av de sjeldne.
Den 3. august fremfører Trondheim symfoniorkester konserten kalt «Bowie in Berlin», som har fokus på David Bowies Berlin-periode.
Mot slutten av 1970-tallet hadde Bowie utviklet et tungt rusproblem. Kokainen i Los Angeles fløt, og i et forsøk på å gjøre noe med avhengigheten forlot artisten California til fordel for Berlin.
Årene i Tyskland hadde en transformativ effekt, ikke bare på kunstneren selv, men også på sangene han skulle komme til å skrive og spille inn. Hadde det ikke vært for Berlin hadde ikke Bowies musikk vært den samme. Med triologien «Low», «Heroes» og «Lodger» skapte han musikkhistorie.
– Det blir selvfølgelig adskillig også flere konserter å glede seg til, men og vi kommer til å slippe flere store konserter før jul. Fortsatt er det mye som skal på plass før det endelige programmet er klart. Men at det vil bli bra hersker det ingen tvil om, avslutter Petter Myhr.
En av dem som inntar Vår Frues kirke neste år er Stefan Sundström. Kjent trubadur og samfunnsrefser, hvis musikk og tekster har en betydelig tilhengerskare både i hjemlandet Sverige og i Norge. (Foto: Jeanette Andersson) |
FAKTA: Olavsfestdagene
Web: olavsfest.no
Facebook: facebook.com/olavsfest
Telefon:+47 73 84 14 50
E-post: info@olavsfestdagene.no
Når: 28. juli til 3. august 2020
Tekst: Siri Gerrard | Foto: Ole Martin Wold/Olavsfest & Jeanette Andersson