Hjem » Asker&Bærum »  Destinasjon Fredriksen

Destinasjon Fredriksen

En klassisk stil blir aldri feil. «Style never goes out of fashion». Det gjør ikke Fredriksen heller.

I hjertet av Bekkestua finner man herrebutikken Fredriksen. Butikken, som har hatt samme lokaler siden 1936, har blitt nesten som et landemerke å regne. Klassiske klær i ypperlig kvalitet har alltid vært konseptet, og butikken har en kundekrets som strekker seg over hele tre generasjoner. 
– Veldig ofte får vi høre at butikken har mye fint, og at det er hyggelig å handle her, sier eier og daglig leder, Eyvind Halvorsen.

Behagelige dresser

Det klassiske er i tiden også. En blazer skal fortsatt se ut som en blazer, men det går mye på stoffene. I dag lages de aller fleste dressene hos Fredriksen i det som kalles «Italian Make», som gjør at hele jakken er veldig myk, også i skulderparti og front, der det tidligere var stivere og mer fliselin. 
– Det er mye lettere for en mann å trives i en dress i dag, mener Halvorsen. 
Dressen skal være kroppsnær, men ikke for trang. Og det er i hovedsak ull som gjelder, som super 150, en svært lett ullkvalitet. Enten det er sommer eller høst/vinterklær, så skal det være lett, behagelig og mykt. 
– Ull er ikke nødvendigvis varmt, det bare puster, og er uovertruffent i dress. Den holder seg pen bare man henger den opp, sier Halvorsen.
Fredriksen fører dresser fra blant annet svenske Cavaliere og Tommy Hilfiger – med stoffer fra bl. a. Loro Piana, bransjens svar på Formel 1.

Stort utvalg

Fredriksen har til enhver tid minst 100 dresser inne i de fleste størrelser, og det meste kan suppleres opp raskt. De har også minst 100 blazere, 1000 bukser, 800 skjorter, og et stort antall gensere. 
– Mye av dressene vi selger er såkalt «miks og match». Ofte ser vi at kunden bruker én størrelse på dressjakken, og en annen størrelse i buksen. Da kan vi i mange tilfeller gi kunden en annen størrelse, sier Halvorsen. 
Fredriksen har flere størrelser enn det som er vanlig, og til forskjellige kroppsfasonger. Alle er ikke 1,80 høye og slanke; 
– Det er viktig for oss at kunden blir tilfreds med resultatet, og finner noe som passer – på ordentlig. Og skulle det være behov for justeringer på et plagg, har butikken en skredder vegg-i-vegg, og som de samarbeider tett med. Mindre justeringer kan gjøres raskt, ofte fra den ene dagen til den andre.

Skjorter i verdensklasse

Skjorter er også et must i de fleste menns garderobe. Fredriksen fører både Barbour, amerikanske Van Heusen og svenske Eton Shirts, sistnevnte også en skjorte helt i verdensklasse. Denne produseres i sin helhet i Europa, og med italienske skjortestoffer. 
– Det er vanskelig å få bedre. Har man først hatt en Eton-skjorte, så kan det være litt vanedannende, mener Halvorsen.

Casual

Vanedannende kan også jeans være. Fredriksen selger mye jeans, og det går mye av superklassiske 501 og 511. Også slimme modeller fra Tommy Hilfiger er representert. Godt representert er også det store, tyske buksemerket Brax. Men også Pierre Cardin har gode modeller.
På genserfronten har italienske Gran Sasso tynne, fine merino ullgensere med v-hals, rund hals, samt cardigan og vest. Ytterst kan man ha en vokset eller quiltet jakke fra engelske Barbour. Eller kanskje en lett dunvest fra italienske Colmar.

Trender

Trenden nå er høstlige jordfarger. Som beige og grønt. Og burgunder er en stor farge i tilbehør og detaljer. 
– Grått, blått og beige er alltid med, men det vi har sett de siste årene, er at enten skjorten, buksen, slipset eller skjerfet godt kan ha litt mere farger enn før, sier Halvorsen. 
Skjortene kan være litt mer lekne, enten det er med mønster eller med noen kontraster. Og stoffene skal være lune og behagelige, enten det er dress i en lett flanell, blazer eller jakke i en lett myk tweed. Hos Fredriksen er de alltid behjelpelige med råd og veiledning til sine kunder. 
– Alle får service og vi bærer dem på gullstol fra de kommer til de går – hvis de vil, sier Halvorsen. 
– Det skal være behagelig for kundene våre, det fortjener de.

Tekst & foto: Trine Texnæs

Følg IN magasinet på Facebook