Hjem » Hjem & fritid » Den nye møteplassen

Den nye møteplassen

Det er viktig når man bor i en by at man har en felles identitet og felles møteplasser. Byggeprosessen er i gang og når man forener kulturelle og kommersielle behov, oppstår det nyskapende og spennende arenaer som alle innbyggerne vil være en del av.
LorenskogHus_Dagillustrasjon_L2
Lørenskog har hatt en nærmere hundre år lang debatt om hvor sentrum i kommunen skal være. Etter at et nytt rådhus ble etablert på Kjenn i 1972 begynte en lang prosess som nå har resultert i en sentrumsdanning i området ved Metro. Kommunen ønsket sammen med Metro å finne en samhandling mellom kommersiell virksomhet og kultur, og de har samarbeidet tett for å finne en felles plattform for hvordan dette skal fungere. – Vi har felles interesser av at det er aktivitet her. Det er viktig for oss at folk føler en tilhørighet og at Metro sammen med Lørenskog Hus blir et naturlig samlingspunkt, forteller Torgeir Kjos Sørensen, senterleder for Metro. Sammen med prosjektlederen for Lørenskog Hus, Ola Beskow, er han med på å sette rammene for den nye møteplassen. Dette betyr at de kan ha mange samarbeidsprosjekter. Det kommersielle trekker folk og kulturen trekker folk. – Når slike ting bygges skjer det noe med samholdet i kommunen og identiteten til innbyggerne, tilføyer Ola.
LorenskogHus_Fuglepersp_L2

Nye Lørenskog Hus

Kulturhuset skal bestå av kultursaler, kino, bibliotek, kaffebar, restaurant, galleri, ungdomshus og musikkskole for å nevne noe. Når folk har vært og handlet kan de gå i teateret, og etter at de har vært på kino kan de gå og spise på en god restaurant i senteret. – Vi skal samle alt på ett sted. Kulturhuset kommer til å bli et hus med lav terskel. Det skal finnes noe for alle uansett alder og nasjonalitet, sier Ola. Midt mellom Metro og ICA Maxi kommer det til å bli en intim festplass. Rett over veien er nye Rådhusparken med plass til 15 000 mennesker hvor man kan ha store konserter. Metro og kulturhuset kommer til å ha felles prosjekter hvor de vil presentere initiativ som er både spennende og nyskapende. – Vi har mulighet til å ekspandere kulturbegrepet, og det på en måte som mange andre kulturhus ikke har anledning til, påpeker Ola. Det bygges kontinuerlig for å skape et Lørenskog sentrum samtidig som det eksisterer et kjøpesenter under utvikling. Det håper både Ola og Torgeir vil skape visjoner om det som kommer.
metro

Shoppingopplevelse

Metro Senter har vært under en enorm utvikling de siste to årene. Metro senter består i dag av to bygninger som forbindes av et stort garasjeanlegg med plass til 1200 biler. Festplassen blir gangområdet mellom de to bygningene. Det har vært en utfordrende og spennende byggeprosess med flere delåpninger. Siste åpningen var i november 2008. – Mange i området har ikke vært her på en stund og sett hvor fint det har blitt. Vi får jevnlige tilbakemeldinger fra kundene våre om at Metro tilbyr en populær og nyskapende shoppingopplevelse, fortsetter Torgeir. Mye av dette skyldes at senteret har et unikt preg. Byggene har appellerende fasader, god plass i fellesarealene, oversiktlige rom, samt moderne shopping i form av samlokalisering. Dette betyr at butikker med liknende sortiment ligger innenfor et område som gir deg god oversikt. Det har vært en nyåpning av Coop Mega, som har blitt en lekker butikk med fagkompetent personale og stor ferskvareavdeling. – Det bor folk med veldig forskjellig bakgrunn i Lørenskog og omegn. Metro er et senter som ønsker å ha et tilbud til alle. Det at Coop Mega jevnlig varierer standardsortimentet ved blant annet å tilby fersk middelhavsfisk som Red Mullet og Dorado sammen med menyforslag, er en ekstraservice som ikke mange andre matvarehus kan tilby.
metro14

Nye konsepter

Renoveringen av ICA Maxi-bygget er bortimot ferdig. I etasjen over ICA Maxi åpner G-sport rett før påske en 3000 kvadratmeter stor butikk med sportsopplevelser. Det blir Norges største Super-G, og er et prestisjeprosjekt for G-sport som ønsker å skape et annerledes konsept. Det blir en butikk med blant annet fire shop in shop-løsninger som er Kari Traa, Bergans, Nordheim og Adidas. Det kommer bl.a. til å bli en arena med TV-skjerm som viser sportssendinger, og hvor det er mulig å slappe av med en kopp gratis kaffe. I tillegg blir det i senter av butikken plassert et lekeland med ballbinge for store og små. Her kan du for eksempel teste fotballer før du bestemmer deg for hvilken du skal kjøpe. – Dette gir en ny dimensjon til det å drive sportsbutikk, understreker Torgeir. Utover dette åpnes det på Metro to nye butikker, en før og en etter påske. LMC, som er ung mote for dame og herre, og svenske Kicks parfymeri. Flere lanseringer jobbes det fortløpende med. – Ukens Metro vil være et nytt konsept for oss. Her ønsker vi å utfordre alle butikkene på senteret til å være med og konkurrere om å ha ukens beste tilbud. Vinneren får gratis annonsering og mulighet til å representere senteret med et unikt tilbud som kun gjelder på Metro. Løftet vårt er spennende møter. Det ønsker vi skal være forankret hos alle butikksjefene våre, avslutter Torgeir med et stort smil. Tekst: Nadina Helen Bakos Foto: L2 Arkitekter AS & Lin Kværnhaug