- Et senter med god handels- og samholds opplevelse
- Ny Toyota RAV4 i GR SPORT hos Toyota Asker og Bærum
- Kirsebær, krig & cocktails
- Hos Lexus Asker & Bærum gleder deg seg til den oppgraderte Lexus UX 300e
- Legg juleshoppingen til Kragerø med besøk hos Jensemann
- PIRRENDE JULEGAVER FÅR DU HOS KONDOMERIET
- Alt du trenger til julekosen, over nyttår og ellers i året!
- Alt du trenger til julens måltider hos Coop Mega Meglergården
- Velger skiferie i Skandinavia i vinter
- Vinterens vintips fra Frank Røstgård
Cashmereklem fra Bekkestua
Fra Mongolias stepper til butikken på Bekkestua. Veien virker kanskje lang, men når det handler om verdens mykeste naturfiber synes Morten det er verdt det.
– Det å ta på seg en cashmeregenser er som å få en stor klem hver dag!
Jeg møter Morten Minde i hovedbutikken på Bekkestua. Han er daglig leder i Cashmere House, og viser stolt frem butikken til kundene som kommer inn. Butikken er delikat, så det er ikke vanskelig å forstå hvorfor de stopper opp og kikker inn to ganger. Gensere, skjerf og bukser ligger i velstelte bunker langs veggene, og ved disken står Morten og deler gladelig av kunnskap og tips.
– Dette cashmereulla, sier han og legger en bunke hvit ull i hånden min.
Min eneste reaksjon er å måpe. Plutselig skjønner jeg hvorfor cashmere har blitt en lidenskap.
Flyktig materiale
Cashmere er verdens mykeste naturfiber. Det er derfor svært eksklusivt, og blir klær av høy kvalitet. Prisen for ulla er i utgangspunktet høy, men ettersom Cashmere House ikke selger til andre butikker, presser de prisene. Nå mener han at det norske markedet vil ha glede av å få mer kunnskap om den unike ullas kvaliteter.
– Å si at «cashmere er cashmere» er som å si at «vin er vin». Også innenfor cashmereull handler det om distrikter, temperaturer og værforhold. Jo mer stabilt vær, jo lengre fibre. Og jo lengre fibre, jo mer solide klær. Cashmere er flyktig, og er et fag i seg selv, forteller han.
Plaggene skiller seg ut fra billigere plagg av flere grunner. De krymper ikke, får ikke nupper og blir mykere jo mer du bruker dem.
– I Norge er det en utbredt bruk-og-kast-mentalitet. Men i Mongolia er de stolte av cashmeren, og et klesplagg skal vare og være fint lenge. Klærne skal ikke brukes en sesong og deretter kastes – de skal være tidløse.
Og når jeg spør hva forskjellen mellom vanlig ull og cashmere er i praksis, har Morten et enkelt svar:
– Det klør ikke!
Kun det beste
Ulla kommer fra geiter i Mongolia, og det er her produksjonen foregår. Morten og kona har vært der flere ganger, og tar stor del i design - og produksjonsprosessen.
– Der er geitene husdyr, forteller han og viser bilder fra et tidligere opphold.
Paret legger stor vekt på godt dyrehold og gode arbeidsforhold under produksjonen. En geit kan kun lage et plagg i livet, og da er det viktig at den får et godt liv. Morten viser ivrig frem produktene i butikken, og har mye kunnskap om de ulike plaggene.
– Cashmere er nasjonen Mongolias stolthet. Det er som olje for Norge. Det ligger stolthet i å lage ull av god kvalitet. Fabrikken vi bruker er en av de ti beste i verden, og der er de ekstremt dyktige. Sånt blir det gode klær av.
Silkemyk nyhet
I sortimentet finnes klær for både for herre og dame, og de ligger alltid litt foran resten av det norske markedet. Under prøvekolleksjonene er Morten åpen for tilbakemelding, og tar med glede kundens råd med videre i produksjonen.
– Nordmenn liker naturfarger som beige, grått og off-white. På grunn av eksklusiviteten er det derfor ikke så mange butikker som tør å ta inn andre farger, og det gjør jo at utvalget blir snevert.
Men det er tydelig at Morten sikter høyere. I butikken finnes gensere i alle regnbuens farger, og hvert plagg han viser har noe ekstra. Lenge har det vært ren cashmere i fokus, men nå er det tid for å utvide sortimentet.
– Snart får vi inn en ny kolleksjon av cashmere og silke. Der blir prisen litt lavere, og det er jo noe av det vi prøver på – vi vil gjøre cashmere tilgjengelig for alle.
Han forteller videre at denne kolleksjonen vil bestå hovedsakelig av basisplagg som topper og t-skjorter. Det vil bli et fint tilskudd til utvalget som allerede finnes. Vi omgir oss med cardigans og art-print-skjerf, noe kundene som er innom viser stor interesse for. Morten vet hvorfor:
– Når du har tatt på deg en genser av cashmere har du egentlig aldri lyst til å ta den av deg, smiler han.
FAKTA: Cashmere House
• Adresse: Bekkestua Senter, Gamle Ringeriksvei 34A
• Tlf: 401 79 000
• Epost: nettbutikk@cashmerehouse.no
• Web: www.cashmerehouse.no
• Facebook: www.facebook.com/CashmereHouseNorge
• Instagram: www.instagram.com/cashmerehousenorge
• Åpningstider: mandag - fredag 10-20, lørdag 10-18 & søndag stengt evt. etter avtale.
Tekst: Pauline Östgård | Foto: Cashmere House