Hjem > Byens banker informerer
Adresse: Kongensgt 50.
1:
Ved å spare får vi økonomisk frihet til å kunne realisere drømmer og planer og det er viktig for de fleste. For de aller fleste vil en kombinasjon av flere ulike sparealternativer gi den beste sammensetningen. Det er et «hav» av ulike produkter og alternativer å velge mellom. For hver enkelt person er det spesifikke forhold som påvirker og bør hensyntaes.Nordea `s rådgivning baserer seg på:
Kundens økonomiske situasjon i dag
Kundens livssituasjon
Hvilke mål kunden har med sparingen og risikoprofil
Tidshorisont/når skal pengene benyttes?
Ut fra dette er det viktig å finne frem en løsning som gir kunden en god avkastning i forhold til risiko etter kostnader.
2:
Behandlingstiden for lån varierer.
3:
Nordea er en av Europas fire beste banker. Vi har vært i Narvik siden oktober 1962 og har tilført Narvik masse midler. Håper vi blir oppfattet som en trivelig bank å være kunde i og at kundene blir godt ivaretatt og får den rådgivning som de ønsker.
4:
Dersom kundene i dag har nettbankavtale kan de benytte Mobilbank. Mobilbank kan brukes til:
Saldo og disponibelt
Overføringer/betalinger og betalingsoversikt
eFaktura.Dette er nok bare starten på bruk av mobiltelefonen i forbindelse med bank. Flere prosjekter i gang for utvidet bruk.
5:
Boliglån med fast rente er et godt alternativ til de som vil vite hva de skal betale hver termin. Det som er viktig å vite er at kunden er bundet av låneavtalen bl.a med hensyn til løpetid, terminbeløp osv.Vi anbefaler ikke kundene til å binde renten noen gang. Det er opp til kunden selv og hans/hennes oppfatningen av fremtiden og vilken økonomisk situasjon de er i.
Adresse: 8512 NARVIK
1.
Generelt kan en si at det er viktig å spre risikoen på pengeplasseringer ut fra kundens formål og tidshorisont, samt vilje til risiko.
2.
Rask behandlingstid
3.
Mitt inntrykk er at banken har et godt renommé i lokalmarkedet.
4.
Med mobiltelefon har du mulighet for saldoforespørsel, overførsel, regningsbetaling og sperring av kort.
Nordlandsbanken jobber kontinuerlig med videreutvikling av automatiserte tjenester og vi ser samtidig at dagens raske utvikling vil fortsette.
5.
Generelt anbefaler vi ikke å binde renten. Dersom kunden er avhengig av forutsigbarhet i økonomien , kan det imidlertid være fornuftig å vurdere fastrente.
Adresse: Kongensgt. 56
1.
Nedgangen i verdensøkonomien er ikke over, men det er sannsynlig at vi er nær bunnen på denne nedgangskonjunkturen. I slike tider er det enda viktigere enn vanlig å være forsiktig når du skal plassere penger. Banksparing er den sikreste form for sparing, men har du overskuddslikviditet vil jeg i tillegg anbefale månedlig sparing i fond. De forskjellige fondsselskaper har fond med forskjellig risiko fra obligasjons- og rentefond til høyrisiko aksjefond som investerer i vekstmarkeder. Har du for eksempel 1.500 pr. måned å avse kan det være lurt å inngå månedlige spareavtaler i 3 forskjellige fond. Du kan for eksempel velge et rentefond, et lavrisiko aksjefond og et vekstfond. På denne måten sprer du risikoen når det gjelder å time tidspunktet for investeringen og hva du investerer i.
2.
Hvis det haster kan vi behandle en lånesøknad på dagen. Vi forsøker å tilpasse oss kundenes behov.
3.
Vi håper at vi blir oppfattet som en bank som gir litt ekstra service utover det som forventes. Vårt konkurransefortrinn er nærhet til kunden, en rask behandling og god lokalkunnskap. I tillegg tror jeg vi blir oppfattet som en lite sjølhøytidelig bank med medarbeidere som trives og sprer godt humør.
4.
Vi vil lansere vår mobilbank i løpet av forholdsvis kort tid. Vi holder p.t. på med pilottesting.
5.
Generelt er det fornuftig å binde renten på deler av boliglånet. Spesielt hvis du ønsker forutsigbarhet. Svært få velger imidlertid fastrentelån. Lån med flytende rente er mer fleksible, spesielt hvis du skal låne opp, bytte bank, selge boligen etc.
Adresse: Kongens gate 44
1.
Slike råd er vanskelig å gi på generelt grunnlag da alle kunder har ulike behov, erfaringer og ønske om risiko.Vi har et rådgivningsverktøy som heter Postbanken Råd, dette systemet hjelper oss til å lage skreddersydde løsninger for våre kunder som tar hensyn til de behovene hver enkelt kunde har i fremtiden. Ut i fra når pengene skal være tilgjengelig for kunden (sparehorisont), hvilken erfaring kundene har med ulike spareprodukter og den risikoprofil hver enkelt kunde tilhører lager vi løsninger som er tilpasset hver enkelt kunde. Som en hovedregel kan vi si at kort sparetid skal ha liten risiko mens langsiktig sparing kan ha høyere risiko. Postbanken har ulike spareprodukter som sprer risikoen slik at kundene ikke trenger å tenke på det.
2.
Siden Postbanken behandler og beslutter sakene lokalt i Narvik er beslutningstiden i realiteten nesten lik null, vi kan behandle og innvilge lån mens kunden tar seg en kopp kaffe. Dette fordrer at kundene har all den tilstrekkelige dokumentasjon som kreves for at vi kan innvilge de et lån. I disse dager innfører Postbanken en ny teknologi som gjør oss i stand til å behandle, innvilge å utbetale lån på en og samme formiddag.
3.
Vår oppfatning av dette er at mange av byens befolkning som oppfatter oss som traust, kjedelig og umoderne. Det er mange som får seg en skikkelig overraskelse når de kommer innom oss på kundesentret i Narvik. Som en del av DnB NOR Bank ASA er Postbanken de siste årene blitt en tilbyder av bank og forsikringsprodukter som både er nyskapende og kundeorientert. Siden vi er en rendyrket personkundebank, kan vi utelukkende konsentrere oss om privatkunder. Videre har vi en oppfatning at det er mange som tror at vi er en ubetydelig aktør i bankmarkedet i Narvikområdet, det de ikke er klar over er at vi har mer enn 8.000 kunder i dette området.
4.
I Postbanken kan du utføre flere banktjenester via mobiltelefonen, enten ved å bruke mobilbank eller ulike sms-tjenester som vi tilbyr. De mest populære tjenestene vi har for tiden er saldo via sms og familie/vennebetaling via sms. Et eksempel på familie/vennebetaling er at du via sms kan overføre tre hundre kroner til en sønn eller datter som står på butikken og «plutselig» er uten dekning. Umiddelbart etter at du har sendt en sms til 03800 har mottaker penger tilgjengelig på sin konto. Vi tror at dette kun er starten på utviklingen av mobiltelefonen som verktøy til bankkundene. Om noen få år vil trolig mobilen overta som betalingsmiddel i stedet for de bankkortene vi i dag drar igjennom betalingsterminalene i butikkene.
5.
Det er alltid vanskelig å gi råd om rentebinding. Det vi kan si er at fastrentene er historisk lave i disse dager og dersom det er lånekunder som ikke tåler en rente på 7-8% bør de absolutt vurdere å binde hele eller deler av lånet. På grunn av finanskrisen er rentene unormalt lave, når den økonomiske situasjonen normaliserer seg kommer rentene til å stige igjen. Våre seniorøkomomer er ikke helt enig i at finanskrisen er avblåst og at ting vil normalisere seg før en først antatt. De mener at rentene vil være lave i enda en tid fremover, før de begynner å stige igjen. Et annet alternativ til å binde rentene er å øke avdragsdelen (betale mer ned på låne) nå som de flytende rentene er så lave.
Adresse: Strandgata 7
1.
Det er viktig å spare, og det er viktig å spre risikoen! Du skal alltid ha noen midler tilgjengelig på bankkonto slik at du er i stand til å møte uforutsette hendelser. I tillegg er det viktig å spare på litt lengre sikt. Noen sparer til bil, båt, en feriereise, et friår eller pensjon. Vi opplever at det er svært ulike formål med sparingen - men generelt er alle våre kunder opptatt av avkastning. For å få høyere avkastning må man investere deler av sin langsiktige sparing i f.eks. aksjefond. Sparing i aksjefond dreier seg nettopp om å få høyere avkastning på sparepengene. Historisk gir sparing i aksjefond 4 til 6 prosentpoeng høyere årlig avkastning enn sparing i bank. Aksjeinvesteringene kan igjen spres på ulike land og bransjer. Dette vil både redusere risikoen, samt øke mulighetene for avkastning på dine sparemidler.
Hvordan du fordeler den langsiktige sparingen mellom bank og aksjefond avhenger av hvor lenge det er til du skal bruke pengene, samt hvor store svingninger du tåler på kapitalen. Jo lengre det er til du skal bruke pengene, jo høyere aksjeandel kan du ha. En samtale med en av våre rådgivere vil hjelpe deg å sette sammen en portefølje som er passer nettopp deg.
2.
Behandlingstiden for lån vil variere noe i forhold til kompleksitet på lån, det er derfor vanskelig å gi et eksakt svar. Målsettingen er å kunne gi så rask tilbakemelding som mulig. I de tilfeller det haster med tilbakemelding, som for eksempel ved boligoppgjør, søker vi å kunne gi et raskt svar til våre kunder. Normalt er behandlingstiden for lån fra 2 dager til en uke.
3.
Vi tror vi blir oppfattet positivt i markedet. Våre kunder gir oss gode tilbakemeldinger på den jobben vi gjør. Vi får tilbakemelding på at vi tilbyr god rådgivning til konkurransedyktig pris på våre tjenester. De ansatte i SpareBank 1 Nord-Norge i Narvik er profilerte personer i Narvik, og det gjør at kunden kommer til oss.
I tillegg har vi fått svært gode tilbakemeldinger på vårt samfunnsengasjement. Her kan nevnes gavefondet som har bidratt med betydelige summer til lokalsamfunnet. Gavefondet har gitt penger til kompetansebygging, kultur og idrett.
4.
Med mobilbank kan du blant annet betale regninger og overføre penger mellom egne kontoer med mobiltelefonen. Du kan også sette opp SMS-varsling i mobilbanken.
Med mobilbank i SpareBank 1 Nord-Norge kan du utføre følgende tjenester :
Betale regninger
Sjekke mottatte eFakturaer
Overføre penger mellom egne kontoer
Sjekke saldo og siste bevegelser på konto
Sjekke forfallsregisteret og gjøre endringer
Sette opp og slå av SMS-varslinger. SpareBank 1 Nord-Norge har disse SMS-varslene tilgjengelig:
Ved innbetaling på konto av typen lønn, pensjon eller barnetrygd
Ved innbetaling på beløp høyere enn en grense du selv velger
Ved stoppet betaling i forfallsregisteret, for eksempel ved manglende dekning
Når saldo på konto har kommet under en grense du selv velger
Saldo på konto på et fast klokkeslett på valgt ukedag
Lade kontantkort (Chess).
SpareBank 1 Nord-Norge tror at dette bare er starten på utviklingen av mobilbank. Mobiltelefonen har hatt en formidabel utvikling, fra å være «bare» en telefon til at den nå er blitt mye mer. Mobiltelefonen har de fleste med seg til enhver tid. Dette gjør at banken også kan være tilgjengelig for deg når du måtte ønske det.
En forskningsrapport viser at i 2009 vil 1% av NettBank - brukerne i Norge ta i bruk mobilbank, og i 2010 vil hele 35% være bruker av mobilbank. Mange av kundene i SpareBank 1 Nord-Norge har allerede tatt i bruk mobilbank. En gjennomsnittlig mobilbank-kunde i SpareBank 1 Nord-Norge får ca 12 sms-varsler på sin mobilbank hver måned.
5.
Fastrentelån er et godt produkt for de som ønsker forutsigbarhet i sin økonomi. Vi ønsker ikke å anbefale fastrentelån på generell basis, ettersom vi ikke kan garantere at dette er mest lønnsomt for kundene. Gjennom tidene har det vist seg at det sjelden er lønnsomt å binde renten. De siste årene har vi hatt store svingninger på den flytende renten, noe som har medført høy rente i perioder. For enkelte bankkunder har det medført en strammere privatøkonomi, og da kan forutsigbarheten som fastrentelån gir, være et meget godt alternativ.
Adresse: Kongensgate 24
Filialer: Bjerkvik, Kjøpsvik, Drag
1.
Først er det viktig å si at løsning for den enkelte er avhengig av formål med sparingen, tidshorisont, samt evne og vilje til å tåle risiko. Vårt viktigste generelle tips er å spare jevnt, gjerne med en spareavtale med månedlig trekk. Dersom man ikke har spart eller satt av penger til uforutsette utgifter, såkalt bufferkapital, bør man først gjøre det. Sparebanken Narvik har landets beste rent for innskudd på sparekonto med fast månedlig sparing.
For gruppen 18-34 år er vårt desidert beste tips for sparing BSU. Dette er målrettet sparing, til den første boligen, som gir god rente, uten risiko. I tillegg til god rente på kontoen får du 20 % i direkte skattefradrag av innskutt beløp. Det er svært få /ingeninvesteringsalternativer som slår BSU!
Dersom man ønsker og har mulighet til å spare eller plassere ut over bufferkapital eller BSU, er det et godt tips å velge månedlig sparing i fond som vil redusere risikoen for store svingning i verdiutviklingen i forhold til å tegne enkelt aksjer. Generelle råd er ikke mulig å gi, den enkelte kundes situasjon avgjør hva som passer best, og vi oppfordrer til at man tar kontakt med en rådgiver som kan sette seg inn i kundens økonomi, holdning til risiko og mål med sparingen.
2.
I de aller fleste tilfeller på dagen eller på timen.
3.
Vi mener at vi blir oppfattet som nær og at våre kunder skal være ubekymret med hensyn til vilkår, de skal være trygg på at vi ivaretar kundens interesser på en god måte og gir konkurransedyktige vilkår. I tillegg er det viktig for oss at vi blir oppfattet som lokalsamfunnets egen bank.
4.
Nettbanken har bidratt til å endre kundens bruk av banken, og denne endringen vil nå mobiltelefonen forsterke. Vi har en tid hatt SMS-bank som gjør at man enkelt kan sjekke saldo og gjøre overføringer mellom konti innen familien. I løpet av høsten lanserer vi også mobilbank som gjør at man får full oversikt rett på mobilen.
5.
Generelt anbefaler vi ikke å binde renten. Den enkeltes situasjon med hensyn til belåning og inntekt gjør at det likevel kan være et godt valg for noen, og vi oppfordrer også i disse tilfellene at kundene tar kontakt med en rådgiver som kan sette seg inn i situasjonen og gi råd ut fra dette.
Byens banker informerer
Fjoråret ble en vekker for privatøkonomien. Krisen gjorde at folk flest la de store investeringene på vent. Og ikke minst ble mer nøktern i sitt eget forbruk.
Bankvesenet slik vi kjenner det er også i en stor forandring. Ikke bare i den teknologiske utviklingen, men også i måten kundene kommuniserer med bankene.
Vi har tatt oss en runde og stilt fem spørsmål til byens banker:
1. Deres tips for sparing og plassering. Er det viktig å spre risikoen?
2. Hva er behandlingstiden for å få lån?
3. Hvordan tror dere at dere blir oppfattet i lokalmarkedet i Narvik?
4. Hvilke muligheter/tjenester ligger innenfor mobiltelefon når det gjelder bank? Er dette kun starten på utviklingen?
5. Anbefaler dere å binde renten nå i høst?
Alle spørsmål gjelder privatmarkedet. Her kan dere lese deres svar:
Vi har tatt oss en runde og stilt fem spørsmål til byens banker:
1. Deres tips for sparing og plassering. Er det viktig å spre risikoen?
2. Hva er behandlingstiden for å få lån?
3. Hvordan tror dere at dere blir oppfattet i lokalmarkedet i Narvik?
4. Hvilke muligheter/tjenester ligger innenfor mobiltelefon når det gjelder bank? Er dette kun starten på utviklingen?
5. Anbefaler dere å binde renten nå i høst?
Alle spørsmål gjelder privatmarkedet. Her kan dere lese deres svar:
Banksjef Kirstin Sletten |
Nordea
Banksjef: Kirstin SlettenAdresse: Kongensgt 50.
1:
Ved å spare får vi økonomisk frihet til å kunne realisere drømmer og planer og det er viktig for de fleste. For de aller fleste vil en kombinasjon av flere ulike sparealternativer gi den beste sammensetningen. Det er et «hav» av ulike produkter og alternativer å velge mellom. For hver enkelt person er det spesifikke forhold som påvirker og bør hensyntaes.Nordea `s rådgivning baserer seg på:
Kundens økonomiske situasjon i dag
Kundens livssituasjon
Hvilke mål kunden har med sparingen og risikoprofil
Tidshorisont/når skal pengene benyttes?
Ut fra dette er det viktig å finne frem en løsning som gir kunden en god avkastning i forhold til risiko etter kostnader.
2:
Behandlingstiden for lån varierer.
3:
Nordea er en av Europas fire beste banker. Vi har vært i Narvik siden oktober 1962 og har tilført Narvik masse midler. Håper vi blir oppfattet som en trivelig bank å være kunde i og at kundene blir godt ivaretatt og får den rådgivning som de ønsker.
4:
Dersom kundene i dag har nettbankavtale kan de benytte Mobilbank. Mobilbank kan brukes til:
Saldo og disponibelt
Overføringer/betalinger og betalingsoversikt
eFaktura.Dette er nok bare starten på bruk av mobiltelefonen i forbindelse med bank. Flere prosjekter i gang for utvidet bruk.
5:
Boliglån med fast rente er et godt alternativ til de som vil vite hva de skal betale hver termin. Det som er viktig å vite er at kunden er bundet av låneavtalen bl.a med hensyn til løpetid, terminbeløp osv.Vi anbefaler ikke kundene til å binde renten noen gang. Det er opp til kunden selv og hans/hennes oppfatningen av fremtiden og vilken økonomisk situasjon de er i.
Finansrådgiver Anita Hjertø |
Nordlandsbanken ASA
Finansrådgiver: Anita HjertøAdresse: 8512 NARVIK
1.
Generelt kan en si at det er viktig å spre risikoen på pengeplasseringer ut fra kundens formål og tidshorisont, samt vilje til risiko.
2.
Rask behandlingstid
3.
Mitt inntrykk er at banken har et godt renommé i lokalmarkedet.
4.
Med mobiltelefon har du mulighet for saldoforespørsel, overførsel, regningsbetaling og sperring av kort.
Nordlandsbanken jobber kontinuerlig med videreutvikling av automatiserte tjenester og vi ser samtidig at dagens raske utvikling vil fortsette.
5.
Generelt anbefaler vi ikke å binde renten. Dersom kunden er avhengig av forutsigbarhet i økonomien , kan det imidlertid være fornuftig å vurdere fastrente.
Banksjef Sigve Stokland |
Ofoten Sparebank
Banksjef: Sigve StoklandAdresse: Kongensgt. 56
1.
Nedgangen i verdensøkonomien er ikke over, men det er sannsynlig at vi er nær bunnen på denne nedgangskonjunkturen. I slike tider er det enda viktigere enn vanlig å være forsiktig når du skal plassere penger. Banksparing er den sikreste form for sparing, men har du overskuddslikviditet vil jeg i tillegg anbefale månedlig sparing i fond. De forskjellige fondsselskaper har fond med forskjellig risiko fra obligasjons- og rentefond til høyrisiko aksjefond som investerer i vekstmarkeder. Har du for eksempel 1.500 pr. måned å avse kan det være lurt å inngå månedlige spareavtaler i 3 forskjellige fond. Du kan for eksempel velge et rentefond, et lavrisiko aksjefond og et vekstfond. På denne måten sprer du risikoen når det gjelder å time tidspunktet for investeringen og hva du investerer i.
2.
Hvis det haster kan vi behandle en lånesøknad på dagen. Vi forsøker å tilpasse oss kundenes behov.
3.
Vi håper at vi blir oppfattet som en bank som gir litt ekstra service utover det som forventes. Vårt konkurransefortrinn er nærhet til kunden, en rask behandling og god lokalkunnskap. I tillegg tror jeg vi blir oppfattet som en lite sjølhøytidelig bank med medarbeidere som trives og sprer godt humør.
4.
Vi vil lansere vår mobilbank i løpet av forholdsvis kort tid. Vi holder p.t. på med pilottesting.
5.
Generelt er det fornuftig å binde renten på deler av boliglånet. Spesielt hvis du ønsker forutsigbarhet. Svært få velger imidlertid fastrentelån. Lån med flytende rente er mer fleksible, spesielt hvis du skal låne opp, bytte bank, selge boligen etc.
Banksjef Lasse Hagerupsen |
Postbanken
Banksjef: Lasse HagerupsenAdresse: Kongens gate 44
1.
Slike råd er vanskelig å gi på generelt grunnlag da alle kunder har ulike behov, erfaringer og ønske om risiko.Vi har et rådgivningsverktøy som heter Postbanken Råd, dette systemet hjelper oss til å lage skreddersydde løsninger for våre kunder som tar hensyn til de behovene hver enkelt kunde har i fremtiden. Ut i fra når pengene skal være tilgjengelig for kunden (sparehorisont), hvilken erfaring kundene har med ulike spareprodukter og den risikoprofil hver enkelt kunde tilhører lager vi løsninger som er tilpasset hver enkelt kunde. Som en hovedregel kan vi si at kort sparetid skal ha liten risiko mens langsiktig sparing kan ha høyere risiko. Postbanken har ulike spareprodukter som sprer risikoen slik at kundene ikke trenger å tenke på det.
2.
Siden Postbanken behandler og beslutter sakene lokalt i Narvik er beslutningstiden i realiteten nesten lik null, vi kan behandle og innvilge lån mens kunden tar seg en kopp kaffe. Dette fordrer at kundene har all den tilstrekkelige dokumentasjon som kreves for at vi kan innvilge de et lån. I disse dager innfører Postbanken en ny teknologi som gjør oss i stand til å behandle, innvilge å utbetale lån på en og samme formiddag.
3.
Vår oppfatning av dette er at mange av byens befolkning som oppfatter oss som traust, kjedelig og umoderne. Det er mange som får seg en skikkelig overraskelse når de kommer innom oss på kundesentret i Narvik. Som en del av DnB NOR Bank ASA er Postbanken de siste årene blitt en tilbyder av bank og forsikringsprodukter som både er nyskapende og kundeorientert. Siden vi er en rendyrket personkundebank, kan vi utelukkende konsentrere oss om privatkunder. Videre har vi en oppfatning at det er mange som tror at vi er en ubetydelig aktør i bankmarkedet i Narvikområdet, det de ikke er klar over er at vi har mer enn 8.000 kunder i dette området.
4.
I Postbanken kan du utføre flere banktjenester via mobiltelefonen, enten ved å bruke mobilbank eller ulike sms-tjenester som vi tilbyr. De mest populære tjenestene vi har for tiden er saldo via sms og familie/vennebetaling via sms. Et eksempel på familie/vennebetaling er at du via sms kan overføre tre hundre kroner til en sønn eller datter som står på butikken og «plutselig» er uten dekning. Umiddelbart etter at du har sendt en sms til 03800 har mottaker penger tilgjengelig på sin konto. Vi tror at dette kun er starten på utviklingen av mobiltelefonen som verktøy til bankkundene. Om noen få år vil trolig mobilen overta som betalingsmiddel i stedet for de bankkortene vi i dag drar igjennom betalingsterminalene i butikkene.
5.
Det er alltid vanskelig å gi råd om rentebinding. Det vi kan si er at fastrentene er historisk lave i disse dager og dersom det er lånekunder som ikke tåler en rente på 7-8% bør de absolutt vurdere å binde hele eller deler av lånet. På grunn av finanskrisen er rentene unormalt lave, når den økonomiske situasjonen normaliserer seg kommer rentene til å stige igjen. Våre seniorøkomomer er ikke helt enig i at finanskrisen er avblåst og at ting vil normalisere seg før en først antatt. De mener at rentene vil være lave i enda en tid fremover, før de begynner å stige igjen. Et annet alternativ til å binde rentene er å øke avdragsdelen (betale mer ned på låne) nå som de flytende rentene er så lave.
Banksjef Helle Aalmen |
SpareBank 1 Nord-Norge
Banksjef: Helle AalmenAdresse: Strandgata 7
1.
Det er viktig å spare, og det er viktig å spre risikoen! Du skal alltid ha noen midler tilgjengelig på bankkonto slik at du er i stand til å møte uforutsette hendelser. I tillegg er det viktig å spare på litt lengre sikt. Noen sparer til bil, båt, en feriereise, et friår eller pensjon. Vi opplever at det er svært ulike formål med sparingen - men generelt er alle våre kunder opptatt av avkastning. For å få høyere avkastning må man investere deler av sin langsiktige sparing i f.eks. aksjefond. Sparing i aksjefond dreier seg nettopp om å få høyere avkastning på sparepengene. Historisk gir sparing i aksjefond 4 til 6 prosentpoeng høyere årlig avkastning enn sparing i bank. Aksjeinvesteringene kan igjen spres på ulike land og bransjer. Dette vil både redusere risikoen, samt øke mulighetene for avkastning på dine sparemidler.
Hvordan du fordeler den langsiktige sparingen mellom bank og aksjefond avhenger av hvor lenge det er til du skal bruke pengene, samt hvor store svingninger du tåler på kapitalen. Jo lengre det er til du skal bruke pengene, jo høyere aksjeandel kan du ha. En samtale med en av våre rådgivere vil hjelpe deg å sette sammen en portefølje som er passer nettopp deg.
2.
Behandlingstiden for lån vil variere noe i forhold til kompleksitet på lån, det er derfor vanskelig å gi et eksakt svar. Målsettingen er å kunne gi så rask tilbakemelding som mulig. I de tilfeller det haster med tilbakemelding, som for eksempel ved boligoppgjør, søker vi å kunne gi et raskt svar til våre kunder. Normalt er behandlingstiden for lån fra 2 dager til en uke.
3.
Vi tror vi blir oppfattet positivt i markedet. Våre kunder gir oss gode tilbakemeldinger på den jobben vi gjør. Vi får tilbakemelding på at vi tilbyr god rådgivning til konkurransedyktig pris på våre tjenester. De ansatte i SpareBank 1 Nord-Norge i Narvik er profilerte personer i Narvik, og det gjør at kunden kommer til oss.
I tillegg har vi fått svært gode tilbakemeldinger på vårt samfunnsengasjement. Her kan nevnes gavefondet som har bidratt med betydelige summer til lokalsamfunnet. Gavefondet har gitt penger til kompetansebygging, kultur og idrett.
4.
Med mobilbank kan du blant annet betale regninger og overføre penger mellom egne kontoer med mobiltelefonen. Du kan også sette opp SMS-varsling i mobilbanken.
Med mobilbank i SpareBank 1 Nord-Norge kan du utføre følgende tjenester :
Betale regninger
Sjekke mottatte eFakturaer
Overføre penger mellom egne kontoer
Sjekke saldo og siste bevegelser på konto
Sjekke forfallsregisteret og gjøre endringer
Sette opp og slå av SMS-varslinger. SpareBank 1 Nord-Norge har disse SMS-varslene tilgjengelig:
Ved innbetaling på konto av typen lønn, pensjon eller barnetrygd
Ved innbetaling på beløp høyere enn en grense du selv velger
Ved stoppet betaling i forfallsregisteret, for eksempel ved manglende dekning
Når saldo på konto har kommet under en grense du selv velger
Saldo på konto på et fast klokkeslett på valgt ukedag
Lade kontantkort (Chess).
SpareBank 1 Nord-Norge tror at dette bare er starten på utviklingen av mobilbank. Mobiltelefonen har hatt en formidabel utvikling, fra å være «bare» en telefon til at den nå er blitt mye mer. Mobiltelefonen har de fleste med seg til enhver tid. Dette gjør at banken også kan være tilgjengelig for deg når du måtte ønske det.
En forskningsrapport viser at i 2009 vil 1% av NettBank - brukerne i Norge ta i bruk mobilbank, og i 2010 vil hele 35% være bruker av mobilbank. Mange av kundene i SpareBank 1 Nord-Norge har allerede tatt i bruk mobilbank. En gjennomsnittlig mobilbank-kunde i SpareBank 1 Nord-Norge får ca 12 sms-varsler på sin mobilbank hver måned.
5.
Fastrentelån er et godt produkt for de som ønsker forutsigbarhet i sin økonomi. Vi ønsker ikke å anbefale fastrentelån på generell basis, ettersom vi ikke kan garantere at dette er mest lønnsomt for kundene. Gjennom tidene har det vist seg at det sjelden er lønnsomt å binde renten. De siste årene har vi hatt store svingninger på den flytende renten, noe som har medført høy rente i perioder. For enkelte bankkunder har det medført en strammere privatøkonomi, og da kan forutsigbarheten som fastrentelån gir, være et meget godt alternativ.
Banksjef Elling Berntsen |
Sparebanken Narvik
Banksjef: Elling BerntsenAdresse: Kongensgate 24
Filialer: Bjerkvik, Kjøpsvik, Drag
1.
Først er det viktig å si at løsning for den enkelte er avhengig av formål med sparingen, tidshorisont, samt evne og vilje til å tåle risiko. Vårt viktigste generelle tips er å spare jevnt, gjerne med en spareavtale med månedlig trekk. Dersom man ikke har spart eller satt av penger til uforutsette utgifter, såkalt bufferkapital, bør man først gjøre det. Sparebanken Narvik har landets beste rent for innskudd på sparekonto med fast månedlig sparing.
For gruppen 18-34 år er vårt desidert beste tips for sparing BSU. Dette er målrettet sparing, til den første boligen, som gir god rente, uten risiko. I tillegg til god rente på kontoen får du 20 % i direkte skattefradrag av innskutt beløp. Det er svært få /ingeninvesteringsalternativer som slår BSU!
Dersom man ønsker og har mulighet til å spare eller plassere ut over bufferkapital eller BSU, er det et godt tips å velge månedlig sparing i fond som vil redusere risikoen for store svingning i verdiutviklingen i forhold til å tegne enkelt aksjer. Generelle råd er ikke mulig å gi, den enkelte kundes situasjon avgjør hva som passer best, og vi oppfordrer til at man tar kontakt med en rådgiver som kan sette seg inn i kundens økonomi, holdning til risiko og mål med sparingen.
2.
I de aller fleste tilfeller på dagen eller på timen.
3.
Vi mener at vi blir oppfattet som nær og at våre kunder skal være ubekymret med hensyn til vilkår, de skal være trygg på at vi ivaretar kundens interesser på en god måte og gir konkurransedyktige vilkår. I tillegg er det viktig for oss at vi blir oppfattet som lokalsamfunnets egen bank.
4.
Nettbanken har bidratt til å endre kundens bruk av banken, og denne endringen vil nå mobiltelefonen forsterke. Vi har en tid hatt SMS-bank som gjør at man enkelt kan sjekke saldo og gjøre overføringer mellom konti innen familien. I løpet av høsten lanserer vi også mobilbank som gjør at man får full oversikt rett på mobilen.
5.
Generelt anbefaler vi ikke å binde renten. Den enkeltes situasjon med hensyn til belåning og inntekt gjør at det likevel kan være et godt valg for noen, og vi oppfordrer også i disse tilfellene at kundene tar kontakt med en rådgiver som kan sette seg inn i situasjonen og gi råd ut fra dette.