- Drømmer du om en moderne og funksjonell hytte som er enkel å holde vedlike?
- Gründeren bak Heart of Lule
- Omfavn Sommeren Med Stil
- Olavsfest om TILLIT
- Tellus rammer inn ferien
- Stammens koder
- Endelig vår
- Reduser strømforbruket med 40%*
- MORTEN ENGEBRETSEN AS - Rask, ryddig og rå siden 1901
- Velger skiferie i Skandinavia i vinter
Brillesalongen en butikk med varme og ekspertise
Briller har vært på jorda og vil komme til å være her i lang lang tid selv om kontaktlinsene har kommet og øyeoperasjonene finnes. Det er noe med dette spesielle plagget som kommer i så mange forskjellige former, farger og uttrykk. Det handler om personlighet og preferanser, smak og tilgjengelighet.
Foto: Dan Davidsen |
IN magasinet tok en prat med Anita Wold, daglig leder og eier av Brillesalongen på Melhustorget. Vi satt i butikken, på mørkebrune trestoler og ved et mørkebrunt trebord omgitt av speil på veggene og kommoder. Veggene er spekket med briller i alle mulige former, farger og uttrykk. Det er en ro og en god atmosfære i butikken, med rolig soul og jazz på spilleren, brillene på veggene, de varme fargene på antikvitetene, ingen plastikk, bare tre. Det er en helhet dannet av dette og betjeningen, en vennlighet og profesjonalitet, ikke kunstlet på noen måte, et ærlig uttrykk.
1. mai 2013 på selveste arbeidernes dag, tok Anita over butikklokalene fra Odd Sæther som hadde drevet brillebutikk i 30 år. Hun er en hardtarbeidende butikkeier stadig på jakt etter nye briller til kundene. Hun er media-utdannet og har jobbet innen TV og radio. Etter at hun sluttet i en annen brillebutikk tok hun fjorten dager på hytta for å summe seg litt. Da fant hun ut at hun ville starte for seg selv, hun kjøpte Brillesalongen. Hun ville finne en nisje, og det har hun helt klart gjort. I 2014 ble hun kåret til «Årets Kremmer» og doblet salget på ett år.
Nylig var hun på brillemesse i Milano, en messe i lokaler på imponerende 70.000 kvm! Her hentet hun inspirasjon, knyttet kontakter og fikk bestilt nye briller til butikken. Det er på en måte en smal butikk hun driver.
- Jeg eies ikke av noen og styrer skuta selv, forteller Anita.
I butikken kan du få kjøpt langreiste briller du neppe finner mange andre plasser. Det er siste trend i briller og mer tradisjonelle briller. Det feminine for kvinner som er moderne nå, finnes ved siden av f.eks. pilotbrillene fra 70-tallet.
Når var det at briller ble en motesak?
Anita sender spørsmålet videre til en av de ansatte som kvitterer:
– Det var vel på 80-90 tallet at de kom på banen tror jeg.
Hva er trenden nå?
– Viktigst er at alt er lov. Det kommer an på personlighet og de valg man gjør i sammensettingen av det man har på seg. Vi ser på helheten, om brillen passer inn. Vi må gå litt i dybden, se på hvem personen er og gjøre han eller henne til en bedre utgave av seg selv. Om det skjer er vi fornøyd når kunden går ut av butikken. Det er mer farger nå, ikke så mye svart og brunt, men 80 prosent varme farger. Ikke så prangende, men fortsatt logoer. Det er også større forskjell mellom dame og herrebriller, damene skal ha det mer feminint. Tynne metallinnfatninger er også inn nå, og det skal være transparent og detaljer, mer feminint altså.
Kvalitet i moten, hva gjelder her og hva har dere i butikken?
– Om et firma kun lager briller, er det veldig stor sjanse for at du får høy kvalitet. Alain Mikli, et fransk smalt merke som vi fører i butikken, de produserer bare briller. Marni fra Italia er også en kolleksjon vi selger i butikken. Det er luksuriøst, nesten ingen har hørt om det. Morel 1880 er også et smalt merke vi selger mye av er skikkelig pene. De vet virkelig hvordan de skal lage briller! Noe annet som er viktig er at om et merke blir laget for første gang, er jeg forsiktig med å kjøpe. Om en kolleksjon er på andre året kjøper jeg gjerne et stort sett. Det som er en annen greie, er at om et merke selger bra vil de ofte produsere noe annet i tillegg, da blir det halvveis. Det at vi har så mange forskjellige typer briller gjør at vi har noe for enhver, for alle aldre og for begge kjønn. Vi har i tillegg fått et videre spekter nå, motemarkedet er blitt globalisert, fjernt er blitt nært. Kina og Japan har for eksempel blitt leverandører å regne med. Når jeg vil ha inn en brille, må den selge, og jeg ser på om det er andre i Trøndelag som har den. Jeg vurderer hver enkelt brille. I Brillesalongen, vår lille boutique, kan du ta deg god tid til å sjekke ut briller i en butikk med varme og ekspertise og få hjelp til noe som kan gjøre deg til en bedre utgave av deg selv, avslutter Anita.
FAKTA: Brillesalongen
Adresse: Melhustorget Rådhusvegen 7, 7224 Melhus
Telefon: 72 87 16 00
E-post: post@brillesalongen.no
Webside: brillesalongen.no
Facebook: facebook.com/brillesalongen
Instagram: @brillesalongen
Åpningstider: Hverdager 09-20 & lørdag 09-18
Tekst: Aron Nørstebø | Foto: Brillesalongen, Dan Davidsen & Frkeilertse