Hjem » Hjem & fritid » Bilen som forandret verden
Bilen som forandret verden
I år fyller den legendariske Ford Model T, bilen som sies å ha forandret verden, 100 år. I den forbindelse kjører Ford-forhandlere landet rundt en 1908-kampanje.
Verdens første masseproduserte bil, Ford Model T, så dagens lys 1. oktober 1908. I anledning 100-årsjubileet stilles T-Forder i år ut hos Ford-forhandlere rundt om i landet, og det føres en såkalt 1908-kampanje. Den går ut på å tilby utstyrspakker til nye Ford-modeller til den symbolske sum av kr 1.908,-.
Vestlandske Auto i Ålesund har 70 år lang erfaring som Ford-forhandler, og de 34 ansatte har for tiden hele 13 nye Ford-modeller tilgjengelig i det romslige lokalet i Breivika. Ford har fornyet hele modellspektret sitt siden 2005, forteller Eirik Karlsen, daglig leder hos Vestlandske Auto.
Bilprodusenten er stadig oppe og går med nye modeller, og de siste spennende nyvinningene ruller ut fra Ford-fabrikkene verden over i disse dager. Det er naturligvis snakk om de ferskeste utgavene av Ford Fiesta og Ford Ka, sistnevnte for noen kjent fra den nyeste James Bond-filmen; Quantum of Solace. Designet på denne er noe annerledes enn det T-Forden hadde da den spilte roller i filmer og sanger og ble en del av popkulturen på 1920-tallet.
Ga verden hjul
Mye kan sies og er blitt sagt om jubilanten, og blant annet blir det sagt at dette var bilen som satte verden på hjul. Som den første bilen som ble produsert på samlebånd bidro T-Forden til å skape en industrirevolusjon, og den fikk etter hvert en så medgjørlig pris at alminnelige lønnstakere kunne gå til anskaffelse av bilen. Med en rekke produksjonsland og utsalgssteder på hele seks kontinenter, var Model T en global bil. Fremdeles har den mye å si for dagens bilførere, og noen av sporene blir trolig aldri slettet. Da må man i tilfelle gå tilbake til midtstilte ratt, biler uten utskiftbare deler og erstatte samlebånd med singelproduksjon og montering av biler del for del.
Bare svart
De første produksjonsårene etter 1908 ble T-Forden levert i både blått, grønt, rødt og grått i tillegg til originalfargen svart. Senere, fra 1913, inntok samlebåndene Ford-fabrikken Highland Park i Michigan, og bilen ble tilgjengelig bare i svart. Kunden kan få sin bil i den fargen han ønsker, så lenge den er svart, uttalte Henry Ford, og begrunnet dette med at svart maling tørker fortest. De siste årene frem mot produksjonsstans i 1927 ble det igjen tilbudt reelle fargevalg, men faktum er at nesten 12 av de 15 millionene produserte Model T var svarte.
Videre fargespekter
I dag tilbyr Vestlandske Auto biler i betydelig flere farger enn Ford-utsalgene gjorde for rundt 90 år siden, og dagens modeller er i tillegg langt mer fristende for biltyver enn den kjente veteranbilen. Dette fordi den er svært komplisert å kjøre med clutch, reverspedal og bremsepedal plassert i gulvet og gassregulering i form av en spak til høyre for rattet. I tillegg må bilen som kjent startes ved hjelp av sveiva under radiatoren, og her må man være varsom om man vil bevare armer og fingre hele. For å kunne bremse samtidig som bilen står i revers trengs det tre ben, og ikke alle er så heldige at de er utstyrt med fullt så mange. I 1919 kom for øvrig T-Forden med elektrisk starter, og antallet skader som følge av feil sveivbruk ble kraftig redusert.
Fart og motor
Den originale Model T-motoren ga 20 hk med en toppfart på rundt 70 km/t, og var sensasjonell i sin tid. Populariteten økte stadig, og i 1918 utgjorde T-Forder halvparten av alle biler i USA. Den ble stående som verdens mestselgende bil helt fram til 1972, da den ble passert av VW-bobla.
Godt etablert
Elleve år etter at T-Forden gikk ut av produksjon ble Vestlandske Auto etablert i Ålesund. Det å være en etablert bilhandlerforretning har gitt oss et renommé på godt og vondt, sier Eirik Karlsen uten å utdype noe videre. De ansatte jobber for tiden med å forme nye Vestlandske Auto, der det skal fokuseres enda mer på kundene. Vi arbeider for å ha kunden i sentrum og en høy grad av service. I tillegg skal vi fortsette med å ha hele verdikjeden samlet på ett sted, proklamerer daglig leder og sikter til firmaets omspennende servicetilbud. Det innebærer salg av nye og brukte biler, bilverksted, karosseriverksted samt delelager. Total omsetning har nå passert 100 millioner per år.
For tiden har de snikpremiere på de nye Fiesta- og Ka-utgavene, som lanseres for fullt i januar. Det forventes relativt stor etterspørsel etter disse grunnet lavt drivstofforbruk og lave CO2-utslipp. I disse økonomiske nedgangstider er det nemlig trendy med små og miljøvennlige biler som i tillegg er billige i drift. Det er også forespørsler etter familiebiler, og firehjulstrekkere har vært særlig i vinden de siste årene. Av den grunn tok Vestlandske Auto i 2007 inn Nissan som et andre bilmerke, da de har et vidt spekter av biler med firehjulstrekk. Karlsen kan også fortelle at bensinmotorene er på vei tilbake for fullt, særlig i de mindre bilene.
Ford stiller med modeller som henger godt med i tetsjiktet enten det gjelder miljøvennlighet, prisklasse eller personlige behov, og Vestlandske Auto er opptatt av å alltid ha biler for enhver smak. Trenger du en smart og liten bil til bykjøring og shopping, en noe større til familieliv eller et nyttekjøretøy enda en størrelse over, bør du ta en tur innom Vestlandske Auto i Breivika hvor de ansatte kan gjøre rede for hva du enn måtte ha på hjertet når det gjelder bil.