Hjem » Klær & mote » Veni, vidi, vici

Veni, vidi, vici

I et kontorlokale på Kongens plass møtte jeg designerspirene David Vassli Nilsson, David Strømman Nedal og Thomas Solli Sandvik. Julius Caesar AS har i sin visjon verdensherredømme som sitt ultimate mål, men foreløpig nøyer de seg med å ta Norge med storm.
caesar_07
Det hele startet med en felles interesse for klær/design, og førte til så mye mer. De sparte selv opp penger til å starte sitt eget aksjeselskap, og de har måttet jobbe hardt og vært utholdende for å virkeliggjøre alle planene de har hatt seg i mellom. Noen ganger har det vært vanskelige perioder, og det var i en tyngre periode de kom på Julius Caesars berømte ord: «Veni Vidi Vici», som betyr «jeg kom, jeg så, jeg seiret». Ettersom de hadde fått visjonen i orden, begynte arbeidet med å knytte til seg en partner innen produksjon. Etter først å ha vært inne på Baltikum, falt valget til slutt på Østen og Kina. De er selvlærte designere og står selv for design, mål og graderinger.
De så tidlig nytten av å være i et nettverk og flyttet inn på Bølgen Næringshage på Kongens Plass og begynte arbeidet med å spare opp aksjekapitalen. Den 15. mai 2006 nådde de målet sitt og startet aksjeselskapet Julius Caesar AS. Og siden da har Julius Caesar vært en blomstrende bedrift.

Introduksjon i Festiviteten

Etter å ha jobbet intenst og målbevisst for å realisere sitt eget merke, fikk de endelig vist frem kolleksjonen sin i Festiviteten den 21. desember 2006. Det kom over 200 interesserte på den første fremvisningen, og det hele bar et preg av romersk tid. Inngangen ble voktet av to gladiatorer til hest, der den røde løperen tok over og viste deg veien inn i borgen. Guttene hadde også noen overraskelser til publikum. De hadde fått Øivind «Elg» Elgenes til å starte showet med en rocka versjon av «We Will Rock You», og i tillegg ble det vist videohilsener både fra statsminister Jens Stoltenberg og Frode Alnæs.
Etter moteshowet var det også muligheter for å handle seg klær, noe som var veldig populært.
– Det er viktig å få vist at Kristiansund også kan være en liten mote-metropol, sier David Strømman Nedal. Man forbinder gjerne røde løpere og champagne med storbyer, men de håper at et slikt arrangement kan være med på å sette Kristianasund i fokus.

David, David og Thomas forteller meg at de også har tenkt å ha premiere på neste års kolleksjon i festiviteten, og premieren vil gå av stabelen den 20. desember. Dette vil også være første gang klærne slippes for salg, så det vil være en unik mulighet til å sikre seg deler av den nye kolleksjonen, før den havner i butikk i midten av desember. Arrangementet er rusfritt og det er gratis inngang, så det er mulig for alle interesserte å ta på seg finstasen og spasere oppover den røde løperen.
caesar_03_112x140

Ny kolleksjon

Det er en travel hverdag for trekløveret, og nå når jeg snakket med dem sto de på farten for å reise til Kina for tre uker. Dette for å utvikle høst-/vinterkolleksjonen for 2008. En kolleksjon som vil bli vist på Oslo Fashion Week i februar. Kolleksjonen vil bestå av 3 deler: En Casual del for gutter, én for jenter og for aller første gang en cocktail-del for menn. I cocktailkolleksjonen kan vi blant annet vente oss dresser med gode kvaliteter, en del nye konstruksjoner og detaljer man ikke har sett før.

Førstemann til mølla

Guttene jobber også med en løsning for et midlertidig nettsalg. Den 21. desember vil det bli lagt ut klær for salg på firmaets egen hjemmeside. Nettsalget vi være tilgjengelig i en begrenset periode. Så er du ute etter å sikre deg noen av de stilige plaggene fra den nye kolleksjonen må du være tidlig ute.
caesar_02_105x140

Klessponsing

Guttene har også fått en del beundrere innenfor kjendisenes rekker. Idol kjendisene Timian og Bjørn Johan har lagt sin elsk på kolleksjonen, og kler seg i Julius Caesar klær på Idols direktesendinger. I tillegg til dette kan vi også vente å få se designerklærne på TV2s storlansering av Farmen førstkommende sesong.

Tekst: Ann Inger Alsvik  Foto: Julius Caesar AS