Hjem » Bergen »  Vår med gull & grønne skoger

Vår med gull & grønne skoger

Syttitallet er tilbake for fullt. Det går nemlig i både sleng og bare skuldre denne motevåren. Og det er igjen trendy med både gull, nude og florale mønstre.

Vi blir møtt med et varmt velkommen og en deilig kopp kaffe i det vi kommer inn døren hos Philippa på Nesttun – trendbutikken i gågaten på Nesttun, som kan skilte med det eksklusive og det tidsriktige for både unge og voksne damer. 
– Det er vel ikke helt vår ute ennå, men her inne står våren i full blomst, ler May-Britt Kildahl og Louise Storebø. 
De to kompanjongene tar imot oss i sine lyse lokaler og ber oss ta plass der vi rettmessig hører hjemme – i butikkens manneparkering. Vi rekker knapt å synke ned i den dype gepardmønstrete stolen, før de to viser oss noen av våren rykende ferske nyheter.

Sofistikert og rocka

– Denne rakk vi akkurat å pakke ut før du kom, smiler May-Britt og tar ut en av franske Zadig & Voltaires prangende bluser fra stativet.
– Sofistikert rocka er stilen fra dette motehuset som tok hodeskallen inn i moteverdenen for noen år siden. Vanligvis selges kolleksjonene kun i egne konseptbutikker, men vi har vært så heldig å få være eneforhandler i Bergen, smiler May-Britt, tydelig stolt.
Hun er daglig leder for butikken på Nesttun, som så dagens lys i 2008, mens forretningspartner Louise har ansvaret for den nyeste Philippa-butikken på Sartor Storsenter. 
I tillegg finnes en tredje butikk lokalisert på Åsane Storsenter. Til sammen har de tre multibrand-butikkene 15 ansatte.

Det beste fra motemetropolene

De to damene er levende opptatt av kvalitetsklær, og gjerne det litt spesielle. Jakten på det eksklusivt og hotteste på motefronten bringer de to jevnlig til Paris, København og Oslo. 
I Paris fikk Louise blant annet sikret seg en avtale med det velrennomert kvalitetsmerket, Busnel, som nå har gjenoppstått med eier, etter å ha ligget brakk rundt årtusenskiftet. 
– Dette er helt i den andre enden av skalaen enn Zadig & Voltaire. Men det sier jo litt om bredden og spennvidden vi har i sortiment vårt, mener de to moteløvinnene.

Ny vår for ull-klassiker

– Vi fikk vår første leveranse fra Busnel for bare en uke siden. Skal si det var stor stas å pakke opp varene. Her snakker vi om fransk ull-eleganse - par exellence, sier Louise engasjert.
Selv om høykvalitets ull fortsatt er primærmaterialet og spydspissen i kolleksjonen, har den snart hundre år gamle merkevaren videreutviklet seg, med nye materialer og design. Philippa er nå den eneste butikken i Bergen som fører det franske merket som har Skandinavia som sitt viktigste nedslagsfelt.
 Fransk og eksklusivt er også merket See by Chloé. Dette er det rimelige alternativ til high end fashion som har gjort motehuset Chloé verdenskjent.
– De er helt klart inspirert av sitt opphav, men prisen er jo bare en brøkdel av hva moderen ligger på. Her får man både eleganse og lekre detaljer, som lett lar seg mikse med både det stilfulle og det hverdagslige, understreker butikksjefen på Sartor senter, og viser oss noen av vårens trender på buksefronten.

70-tallet kaller …

– Jepp, denne våren er det kick flared og cropped jeans, som gjelder, skyter May-Britt inn, og forklarer oss at det vil si henholdsvis vide bukser med sleng og med kort legg.
– Og så har vi jo disse fantastiske tingene fra den svenske smykkedesigneren Caroline Svedbom. Både tøffe og nydelige på samme tid. Utvilsomt super hverdagsbling av høy kvalitet – perfekt å toppe jeansen med.
Det finnes imidlertid også mer kortreist mote hos trendbutikken i Østre Nesttunvegen 6. Som eksempelvis det norske merke Arnie Says.
– Her får du herlige strikkegenserne med spennende detaljer til en fornuftig penge. Designeren Linn Larssen lager allsidige, sofistikerte og inkluderende klær i ren materialer med stretch kvalitet. Det vil si gensere, topper og cardigans i behagelig kasjmir, angora, bomull eller myk alpakka- og merinoull, forteller Louise og May-Britt.

Komfortabelt og holdbart

Ekstremt komfortable klær for den kvalitetsbevisste er også varemerket til ARPHU. Også det et relativt nytt norsk merke som profilerer seg på comfy-klær som holder stilen, også etter arbeidstid. 
– Hemmeligheten bak er norsk design med rene linjer kombinert med avansert italiensk strikk i jersey-kvalitet, forklarer Louise.
Italiensk eksklusiv strikketeknikk står også i høysetet når de to butikksjefene viser oss vårens nyheter fra Missoni. 
– Et gjennomført levende og lekkert design, hvert plagg er nesten som et lite smykke, sier May-Britt Kildahl og Louise Storebø, som også venter seg store ting til høsten. Da er det nemlig duket for både skinn, strikk, pels og silke.

FAKTA: Philippa

Butikker: Nesttun, Østre Nesttunvegen 6 (gågaten)
Sartor Storsenter, Sartorvegen 12
Åsane Storsenter, Åsane senter 37
Webside: www.philippa.no
Instagram: www.instagram.com/philippasartor
www.instagram.com/philippanesttun
www.instagram.com/philippaasane

Tekst Geir Dahle | Foto: Geir Dahle & Philippa
 

Følg IN magasinet på Facebook