Hjem » Klær & mote » Tøffe klær til tøffe gutter

Tøffe klær til tøffe gutter

Det handler om de tøffeste klærne, og om tillit. På Brandstad skal du få kvalitet, ærlighet og medmenneskelighet med norske tradisjoner sterkt i bunn.
unknown
Rødbrun mursteinsvegg, tømmerbord og en vedstabel som skovegg, gir butikken i andre etasje på Moa Syd et helt spesielt uttrykk. Tradisjoner og røtter er viktig for Brandstad, hvis historie går helt tilbake til 1895, når Thorvald Brandstad vendte hjem fra Amerika og åpnet landhandleri i Ringebu. I 1992 ble den første kles butikken åpnet i Lillehammer, i dag teller vi 20, og innen utgangen av 2010 skal Brandstad ha 30 butikker rundt om i Norges land. Butikkene er privateide, som igjen betyr at de til enhver tid kan velge blant de beste merkevarene.

Motebevisste menn

20.september i fjor åpnet Tor Bjørnestad dørene til Brandstad butikken på Moa, og er sammen med tre andre ansatte vel fornøyd med det første året. – Vi har moteklær for menn med stor M, og menn i Ålesund er motebevisste. Gutta kan mer om mote enn før, og har egne meninger om hvordan de vil kle seg. Guttekundene er mer kritiske og mer utfordrende enn tidligere, mener Bjørnestad. Barske motorsykler er varemerket for Brandstad, og brukes flittig i annonser og markedsføring. – Motorsykkel er jo det tøffeste som finnes for oss gutta, og vi bruker det for å profilere oss til markedet der vi søker kunder. – Tøffe gutter fra 15 til 80 handler på Brandstad, her snakker vi om mental alder, smiler Bjørnestad.
unknown

Trendy merker

Brandstad satser på jeans, og jeansrelaterte produkter. De fører fantastiske merkevarer som G-Star, Moods of Norway, Guess, Dockers, Lacoste og undertøy fra JBS. G-Star er kjent for sine røffe og maskuline detaljer, mens Moods blir den litt feminine kontrasten med rosa innslag og gla dressene sine. – Rosa er helt greit så lenge det er Moods of Norway, smiler Tor. Det er en kjempefin kontrast til det røffe. Tenk deg en barsk G-Star jeans sammen med en t-skjorte fra Moods, det er en helt rå kombinasjon. Guess har en del tynne v-hals gensere og klassiske bukser, der går det mer på passform, og ikke så mye detaljer. Tempo er Brandstads eget merke, med assosiasjoner til tegneserien fra 60-70 tallet, samt en ikke ukjent motorsykkel med samme navn.
unknown

Ærlighet varer lengst

– Vi ønsker ikke å stå frem som en butikk som pusher klær på folk, det er viktig for oss, sier Tor. Det skal være en god, helhetlig opplevelse, vi vil at du skal komme tilbake. Det handler ikke bare om klærne, men om tillit. Du skal kunne føle at du kan stole på oss. Kvalitet, ærlighet og medmenneskelighet er viktig for oss. Vi har fått gode tilbakemeldinger fra fornøyde kunder, og det er jo de som sprer det glade budskap. Bjørnestad mener gutta er mer kritiske enn før, de vet hva de vil ha eller ikke ha. De tør å spørre mer, noe han karakteriserer som en stor utfordring for dem. Han fremhever viktigheten av å være ærlig, som kan være litt skummelt, men er enormt tillitskapende. Tillit fra kunder er det vi setter høyest. De som kommer tilbake setter pris på ærlighet, veiledning og råd.
unknown

Høstens trender

Sort, grått og brunt er typiske høstfarger. Blått er spesielt denne høsten, det er oftest en farge vi ser mest om våren. Men i høst blir det altså mye innslag av blått, alt i alt en mer fargerik mørk årstid. Stockholm og København er tidligst ute på trender i Skandinavia. Norge ligger gjerne et år etter, så trendene har et lite etterslep her. Noen trender er likevel så store at de treffer hele Europa. Hotte merker varierer litt i sin popularitet rundt om i landet, i Oslo er for eksempel G- Star veldig godt innarbeidet, men mindre kjent i Ålesund, selv om det er i ferd med å ta av også her, i følge Bjørnestad. Moods of Norway er naturlig nok veldig godt innarbeidet i vår region. Brandstad står frem som en butikk som gjør inntrykk med sin spesielle innredning i mur og tre. Det estetiske er viktig, sier Tor Bjørnestad. Vi har en del stamkunder som tidligere reiste til Oslo for å handle på Brandstad. Utseendemessig vil vi videreføre norske tradisjoner, og lar ikke for mye av utlandet prege butikken, vi vil skape norsk. Der går Brandstad og Moods of Norway hånd i hånd. Tekst: Ann-Birgitt Haugan Foto: Ingvald Kaldhussæther