Hjem » Interiør & design » Tidløst eller trendy?
Tidløst eller trendy?
- Tradisjon og mote hos Urmaker Nelvik
Midt i hjertet av Ålesund ligger sentrums eneste rene urmaker-forretning. I tre generasjoner har familien Nelvik betjent ålesundere med det beste og det siste i ur. Men selv med nærmere 80 års historie, er det langt fra noe gammeldags over butikken i Keiser Wilhelmsgate.
I dag er det Birgit Nelvik, og ektemann Oddmund Løndal som tilbyr ålesunderne sin tradisjonsrike fagkunnskap. Under disken og i glassmontrene rundt i lokalet finner du alt fra påkosta smykkeur til enkle hverdagsklokker. Og både armbåndsur, lommeur, veggklokker og vekkerklokker.
Jo høyere prisklasse, desto høyere kvalitet, selvfølgelig, men vi selger kun klokker som vi kan anbefale; som kan vedlikeholdes og repareres, poengterer de to.
Bredt utvalg
Og det er ikke noe å si på utvalget.
Vi forsøker å være den mest høyprofilerte butikken i vårt distrikt til enhver tid, forteller urmakermesterne. Vi er opptatt av at du som kunde skal få god veiledning om produktene vi selger.
De fører svært mange av de beste merkene på markedet: Omega - Rado - Tag Heuer - Raymond Weil - Certina - Tissot - Seiko - Casio - Inex - Guess og Espirit. Hos oss kan begge kjønn og alle aldersgrupper finne noe av interesse, lover de alt fra den første klokka til junior, til den mest eksklusive jubileumsgaven.
Oppdatert på trender
Urmakermesterne holder seg stadig oppdatert på trender innen klokkeverdenen.
Vi reiser på messer og har jevnlig kontakt med importører, for å gi ålesundere det beste og mest oppdaterte klokkeutvalget.
Selv om alle ser ut til å ha tatt i bruk pc, ipod og mobiltelefon med innlagt klokkefunksjon, ser ikke dette ut til å ha fått innvirkning på klokkesalget. Snarere tvert imot, innskyter Birgit ivrig. Klokken ser ut til å ha gått fra bare å være en tidsmåler til å bli et smykke og et objekt som skal gjenspeile image.
Tid for herrene å boltre seg
Og nå er det herreklokker som er spesielt in, kan de fortelle. Ja, det er blitt mer og mer vanlig at både yngre og eldre menn har flere klokker. Mens kvinner har mange valgmuligheter innen tilbehør, ser klokka ut til å ha blitt herrenes pynteobjekt. Klokka skal stå til antrekket og anledningen.
Det er likevel ingenting jålete ved klokkemodellene, understreker de. Her går trendene heller mot det tøffe og litt macho. Og italienerne er trendsetterne, kan de røpe. Det som slår an i Italia, ser vi igjen i klokketrender verden over kort tid etter.
Tidløst eller trendy?
Så hva skal man velge, når man ser etter ny klokke? Det avhenger naturligvis både av bruksområde, prisklasse og personlig smak, sier urmakerne.
De rimeligere klokkene er mer direkte inspirert av motetrender innen klær og interiør, for eksempel. Klokker i høyere prisklasser er gjerne mer klassiske i utforming, og har få tilleggsfunksjoner. De lages for å holde seg over tid slik at både urverk og utseende skal kunne være like gangbart flere tiår frem i tid, forklarer de.
Men selv de dyre merkene tilbyr noen modeller som er litt spenstigere enn andre.
Denne Omega-klokken, med oransje ring er populær gave til lokale fotballsupportere, forteller han smilende. Denne klokkeserien fra Rado er veldig populær hos damene, forteller Birgit og holder frem et brett nydelige mørke klokker i svart keramikk med edelstener. Rado fører også herreklokker som passer for menn som liker det elegante, flate designet.
Populære bedriftsgaver
Urmaker Nelvik leverer også mye til bedriftsmarkedet. Ja, klokker er flotte gaver og mange bedrifter bruker klokker som gaver, både til egne ansatte og som kundegaver, kan de fortelle.
De leverer alt fra rimelige ur med egen logo på urskiven til eksklusive ur i stål eller gull med gravering på baklokket. Mange bedrifter ønsker å bruke klokker i forbindelse med markering av lang og tro tjeneste, som salgspremiering, eller som gaver til ansatte ved spesielle anledninger.
Urmakerhåndtverket
Foruten veiledning og salg av klokker, foretar de reparasjoner av eldre og nyere ur. Det er hyggelig å se at ur kan gå i arv, og at man velger å reparere klokka etter bestefar og gi den videre til neste generasjon, bemerker Oddmund. De blir som regel så god som ny! Vi er stolte over å være del av en slik tradisjon
av kvalitet.
Tekst & foto: Gro Kibsgaard-Petersen