Hjem » Oslo »  Tidløs kvalitet

Tidløs kvalitet

I tre år jobbet Silje knallhardt for å redde det skakkjørte oljeselskapet Noroco gjennom en snuoperasjon det fremdeles går gjetord om i finanskretser. 

Til tross for en ytterst vellykket operasjon førte denne tilværelsen også med seg evig stress, telefoner som ringte konstant og et knallhardt arbeidspress.

I bestefars fotspor

Gjennom hele hennes lange karriere innenfor finans lå drømmen der hele tiden og ulmet. Et steg nærmere kom hun mens hun jobbet for JP Morgan i London. Der snek hun seg ut på kveldstid for å gå på designerkurs uten at noen andre visste det. Det hele endte med at hun hoppet av finanskarusellen og satset alt på å realisere sin barndomsdrøm. Silje vokste nemlig opp med en bestefar som drev sin egen klesfabrikk i Namsos. Da bestefar etter hvert måtte stenge fabrikken og avbryte produksjonen, havnet stoffer og verktøy hjemme hos Silje og moren. I hobbyrommet sammen med moren, omringet med spennende stoffer og tikkende symaskiner ble drømmen unnfanget. I alle år siden lengtet hun etter kreativiteten og gleden ved å skape noe lignende.

Handle med god samvittighet

I 2015 var Noroco reddet, og tiden var for alvor moden for å realisere klesprosjektet. For å holde seg motivert startet hun med å skisse, sette sammen kolleksjonen og undersøke hvor hun kunne skaffe stoffer med høyest mulig kvalitet. 
– Selvsagt er kvalitet viktig, forteller Silje.
– Men her skal du også kunne handle med god samvittighet. Vi har valgt å produsere på fabrikker der tekstilarbeiderne jobber under skikkelig og ryddige forhold med gode lønninger og sosiale rettigheter. Dessverre er ikke dette alltid tilfellet i en del land i Sørøst-Asia der det er vanlig med tekstilproduksjon. Moteindustrien er kanskje den mest forurensende i verden etter oljeindustrien, så på et vis går jeg fra en «skitten bransje» til en annen». Jeg er riktignok en liten aktør men jeg vil uansett gjøre mitt for å endre tekstilindustrien.

Sustainable luxury

På den annen side; Mye har endret seg i løpet av disse årene, kundene har en helt annen bevissthet nå i forhold til etisk handel. Internasjonalt er denne dreiningen i forbrukeratferd kjent som slow fashion» eller «sustainable luxury». 
– Enn så lenge er dette ukjente begreper her hjemme, men det skal vi se om vi får gjort noe med, sier Silje engasjert.
Nå tilbyr nesten alle produsenter, i hvert fall i Europa, miljøvennlige materialer og selv om det fortsatt er mye snusk der ute, er selv de store kjedene i bevegelse i forhold til etisk og miljøvennlig handel. 
– En del av denne tankegangen er at jeg ikke kommer til å lage nye kolleksjoner hver sesong. Dette skaper et unødvendig forbruk som vi ikke bør være bekjent av. Vi velger å heve oss over hva som til enhver tid er definert som in eller ut. Våre plagg har en tidløs kvalitet, og vi velger heller å gi ut noen plagg i en slags limited edition.
Høye krav til etikk i produksjonen kombinert med kompromissløs kvalitet gjør at Esperance ikke akkurat er et billigmerke. Silje er krystallklar på at det er mye bedre å eksempelvis kjøpe en høykvalitets t-skjorte som varer lenge, fremfor å kjøpe 10 billigskjorter som mister fasongen etter 5 vask. Prisene på Esperance strekker seg fra 700-800 kroner for en lue, til en kåpe for 15.000 kroner.

Kvalitet koster

– Det er selvsagt lov å synes at vi har høye priser. Men faktum er at det gamle ordtaket om at kvalitet koster i aller høyeste grad gjelder hos oss. Og så er det et faktum at høy kvalitet i kombinasjon med etisk handel koster. Allikevel er målgruppen min er «vanlige» kvinner i alderen 25 år og oppover. Jeg kom riktignok fra en knallhard bransje, men gründerlivet er heller ingen dans på roser. Enten så går man «All In» eller så får man finne på noe annet, avslutter Silje.

Tekst: Stein Olav Kåsa | Foto: Fredrikke Wiheden

FAKTA: Esperance

• Adresse: Niels Juels gate 40A 
• Web: esperancelifestyle.com
• Instagram: instagram.com/esperancelifestyle
• Facebook: facebook.com/esperancelifestyle
• Åpningstider: Mandag til fredag 11–18, lørdag 10–17 & søndag 12–16

Tekst: Stein Olav Kåsa | Foto: Esperance
 

Følg IN magasinet på Facebook