- Gründeren bak Heart of Lule
- Omfavn Sommeren Med Stil
- Eit vaskeekte teater
- Mer enn 40 år med god stil
- Spennende utvidelse på Annes
- Bryster i nye øyne
- Mohn Kunsthandel med kvalitet og trygghet siden 1912
- Mer personlig tilnærming hos Din kosmetiske klinikk
- En eventyrlig jul hos Illums Bolighus i Bergen
- Frescohallen Bergens nye storstue
Ray-Ban – et amerikansk ikon!
Ray-Ban! Knapt noe annet merke har hatt slik slagkraft. Ray Bans blir aldri udatert. Brillene passer alle; ung som gammel – over hele kloden.
Det er ikke uten grunn at Ray-Ban er blitt verdens kanskje mest populære design. Mer enn noen andre har de klart å kombinere arv og teknologi med mote og status.
Ray-Bans historie startet allerede i 1920-årene. I det amerikanske luftforsvaret hadde pilotene fått uventede plager. Nye og moderne fly sendte dem høyt til himmels, sollyset var sterkt og resultatet ble både hodepine og høydesyke. I 1929 tok derfor General John MacCready kontakt med Bausch&Lomb, et New York-basert selskap kjent for sitt velutviklede medisinske utstyr. Håpet var at de kunne produsere en solbrille som kunne redusere pilotenes lidelser. Prototypen så dagens lys i 1936 og et år senere kunne Bausch&Lomb presentere solbrillen ved navn «The Ray-Ban Aviator». I dag er den et ikon.
Stjernenes favoritt
Det samme er Ray-Bans neste modell Wayfarer, som kom på markedet i 1952. Den hadde innfatning i plastikk, og ble en formidabel suksess. James Dean brukte den i «Rotløs ungdom», mens Kim Novak og Marilyn Monroe bar sine Wayfarers såvel på lerret som privat. At størrelser som Bob Dylan, Roy Orbison og Bob Marley også sverget til Ray-Ban-briller bidro til ytterligere suksess.
Ray-Bans tette forhold til Hollywood skulle vise seg å være en genial forretningsstrategi. I nær sagt alle kultklassikere fra 1960-tallet til 90-tallet bærer skuespillerne Ray-Bans. Peter Fonda i Easy Rider, James Belushi og Dan Aykroyd i Blues Brothers (duoen har knapt av seg brillene her), Tom Cruise i Top Gun og Quentin Tarantinos uheldige ranere i Reservoir Dogs. Og i takt med filmenes popularitet økte salget av Ray-Bans.
Nye tider
Mot midten av 90-tallet møtte Ray-Ban for første gang hard konkurranse. Merker som Oakley hadde etablert seg på markedet, og de yngre kundene forsvant. Den røde og hvite logoen syntes å ha mistet noe av sin status. Bausch&Lomb solgte derfor Ray-Ban til italienske Luxottica.
Noen tiår senere er Ray-Ban mer populære enn noensinne. Så hva er det egentlig med disse brillene? Som gjør at de nesten åtti år etter at den første modellen ble presentert fremdeles har beholdt sin legendariske status. Kampanjen Never Hide, først og fremst rettet mot ungdom, bidro utvilsomt til at den yngre garde igjen fikk øynene opp for Ray-Ban. Men artige filmsnutter på youtube holder ikke i lengden. Det må være noe mer. Og dette «mer» har utvilsomt Ray-Ban. Først og fremst kvalitet. Det legges stadig krefter i å utvikle bedre glass og lettere innfatninger; til både «gamle» og nye modeller. Ikke bare solbriller, men også et uendelig antall vanlige briller.
– Ray-Ban skuffer aldri! Alle kan finne et par som passer, både til ute- og innebruk. Kvaliteten er i tillegg fremragende, forteller Tommy ved Øyeoptikk Teigland i Bergen, som har Bergens beste utvalg av nettopp Ray-Ban.
Ikke minst er et par Ray-Bans behagelige å ha på seg. Jeg snakker av egen erfaring. Mine Aviators med polaroidglass er de beste solbrillene jeg noensinne har hatt. Prisen er heller ikke avskrekkende.
Og så er de kule. For det er faktisk noe eget ved å ha på seg et par Ray-Bans. De har en helt særegen status. Ray-Ban er et ikon. En mer klassisk brille eksisterer ikke. Ekte Ray-Bans går aldri av moten.
FAKTA Øyeoptikk Teigland
I Bergen finner du et stort utvalg av Ray-Ban solbriller hos Optiker Teigland. Øyeoptikk kan tilby solbriller fra et variert utvalg av kjente merker som Marc by Marc Jacobs, Oakley, Dior, Gucci, Gant, Lindberg, Emporio Armani og flere andre kvalitetsmerker. De har avdelinger i Vestre Torggate 8, Åsane Storsenter og i Strandgaten 3.
Tekst: Siri Gerrard | Foto: Ray-Ban