- Perfekt passform hos Bunadshuset!
- Merkevarebutikk med stil
- Med fagkunnskap som fundament
- Erfaring og fagkunnskap hos Gullsmed Christophersen
- Solveig Stølsvik: Superbusy treningsklærgründer
- Lokalt klesmerke med egen konseptbutikk
- En fargerik vår
- På gavejakt i Stavanger?
- Sko til hele familien
- Tradisjonsrik gullsmed med ny butikk på Herbarium
Nytt motemekka i hjertet av Stavanger
Med åpningen av det nye senteret i Mediegården i Klubbgaten har Stavanger fått et nytt motehjørne. Butikker som Selected, Vila, Monki og Moods of Norway vil nok gi mange stjerner i øynene, og med de ulike stilartene de fire butikkene representerer er man nesten garantert å finne noe som vil falle i smak.
Mange kjenner nok allerede til de populære kolleksjonene fra Vila og Selected, og nå har de altså endelig fått sine egne butikker i sentrum av byen. Vila og Selected er en del av Bestseller-gruppen, og selv om de egentlig er to butikker deler de både lokaler og ansatte i Mediegården. Her finner du klær til damer og herrer i alle aldre, og med alt fra stilige fritidsklær og jobbantrekk til lekre selskapskjoler og dresser så er det noe for alle anledninger.
Flere kolleksjoner
Butikksjefen for de to butikkene, Monica Johansen, forteller at de før åpningen trodde kolleksjonene ville appellere mest til folk i alderen 15 til 35 år, og at de derfor synes det er ekstra moro med mange fornøyde kunder også blant den eldre garde. – Det at vi fører flere kolleksjoner fra både Vila og Selected gjør at det virkelig er noe for alle her, uansett alder. Og det er morsomt å kunne tilby et så bredt spekter, fra det klassiske og tidløse til det mer rocka og trendy. Butikkene i Mediegården har på kort tid rukket å bli svært populære, og allerede første uken opplevde de at det stod kø utenfor når de åpnet. – Dette er den første rene Vila butikken i Rogaland, og vi er dessuten de eneste som fører Selected. Og vi var virkelig glade for å få dette fantastiske lokalet hvor vi fikk plass til begge butikkene. Mediegården har blitt veldig bra, og tilbakemeldingene fra kundene så langt har vært kjempepositive.
Denim i alle varianter
Hos Vila og Selected finner du blant annet et stort utvalg jeans. Og selv om jeans aldri helt går av moten, så kan Monica fortelle at det aldri tidligere har vært så in med denim i alle varianter som akkurat nå. Her er det både bukser, shorts, skjorter og kjoler i ulike denimstoff.
Til damene er det mye friske, lyse farger nå til sommeren. Og enten du er på utkikk etter en ny sommerkjole til lange dager på stranden eller en lekker selskapskjole så er det mye å velge blant. Tilbehør er som kjent prikken over i’en til ethvert antrekk, og med det riktige tilbehøret kan selv en enkel, hvit singlet se fantastisk ut. Og i butikken er det en rekke flotte vesker, smykker og lekre sandaler til varme sommerdager..
Også for mennene er det mye å velge blant. Og det brede utvalget med alt fra elegante dresser til litt tøffere hverdagstøy treffer menn i alle aldre. – Til menn er ruter veldig in i år, og Chinos er fremdeles populært. Vi har Chinos i alle regnbuens farger og det er noe som det går mye av. I tillegg har vi et stort utvalg innen shortser, og i sommer skal shortsen gjerne være litt kortere enn i fjor. Det er også mange klassiske cardigans til herrer, som blir veldig tøffe over en litt rocka t-skjorte, sier Monica. Tar du turen innom Vila og Selected er du nesten garantert å finne noe som vil falle i smak, og med nye varer hver uke er det alltid duket for nye overraskelser!
Ikke helt som andre butikker
Tvers ovenfor Vila og Selected ligger Monki. Monki er en del av en svensk kjede, og mange har nok benyttet anledningen til å besøke en av deres butikker på reiser i vårt naboland. Monki er ikke helt som andre butikker, verken når det gjelder utvalg eller interiør. Det svenske konseptet bygger hele sin fantastiske verden rundt de små Monki-figurene, som både gjør sitt inntog på veggene i butikken, i detaljer på enkelte av klærne og ikke minst som en søt teddybjørn.
Hos Monki finner du moteriktige og trendy klær til en rimelig pris, og det unike og fargerike interiøret skaper en morsom ramme. Butikksjef Sarah Arezo Nejat forteller at en av hovedtankene bak Monki-konseptet er at alle skal få være seg selv, og her kan alle finne noe de liker uavhengig av alder, kroppsfasong eller stil.
– Det er et veldig kult konsept, men jeg må innrømme at jeg var litt skeptisk til om Stavanger var klar for Monki. Både butikken og klærne kan lett oppfattes som litt sært, men vi har blitt utrolig godt tatt imot. Folk er kjempepositive, og det virker som om mange mener at byen trengte noe nytt, friskt og annerledes.
Mønster og farger
Monki er kanskje aller best kjent for klær med flotte mønstre, print og farger. Klærne har gjerne et litt annerledes snitt enn det man er vant til, og de er utrolig behagelige. Og med klær med så forskjellige inspirasjonskilder som japansk gatemote, nordisk design og 80-tallet føles det nesten som en vandring i et skattekammer når man går rundt her.
Ved siden av de siste trendene kan Monki også by på et bredt utvalg basisplagg, og akkurat nå er det selvfølgelig mye flott til sommeren i butikken. Her finner du også mye spennende tilbehør, med alt fra vesker og sko til solbriller med fantasifulle figurer og morsomme hårbøyler.
– Vi er opptatt av at kundene skal synes det er morsomt å handle hos oss, og vi slår gjerne av en prat. Det er veldig kjekt når eldre damer kommer inn og er litt skeptiske, og så går ut igjen med fulle bæreposer, sier Sarah med et smil.
Norsk design
Et lite steinkast unna har den norske designsuksessen Moods of Norway åpnet sin første butikk i Stavanger. Og den gode responsen de har fått tyder på at dette har vært et etterlengtet tilbud som mange vet å sette pris på. Som med klærne fra Moods of Norway, så er heller ingenting overlatt til tilfeldighetene når det gjelder interiøret i butikken. Midt i rommet står en traktor i gull, tapetet består av bilder fra Stryn, prøverommene ser ut som utedoer og kaffekroken ser ut som koselig hytte, komplett med hyttebok hvor kunder kan skrive en hilsen!
– Dette er faktisk den største Moods of Norway butikken i verden, og vi er veldig stolte at vi fikk den her i Stavanger, sier butikksjef Sherri Pourhashem.
– Her har vi hele kolleksjonen til både damer og herrer, med alt fra selskapskjoler og dresser til hverdagsantrekk. Det er utrolig mye fint i vår og sommerkolleksjonene, og mye flotte farger og print som frisker opp litt i hverdagen.
Cocktail Farming
I butikken finner du selvfølgelig de fargerike dressene og blazerne som Moods of Norway har blitt så kjente for, i tillegg kan de også by på mer klassiske tradisjoner for anledninger hvor det kanskje ikke passer å være fullt så vågal. En kombinasjon med en av de fargesterke jakkene over en dongeribukse gir dessuten et utrolig tøft resultat!
Plaggene fra Moods of Norway har gjerne en rekke små, morsomme detaljer. På alle skjortene er det for eksempel brodert antall registrerte traktorer i Norge, og siden temaet for vår- og sommerkolleksjonen er «Cocktail Farming» finner man blant annet en melodilinje fra «Old McDonald had a farm» på baksiden av en t-skjorte. Blant jeansen er det dessuten en modell kalt «spanderbukser» som har oljeprisindeksen på baklommen og som kommer med ekstra lange lommer hvor det på baksiden står «blakk som en kirkerotte». Og traktoren går selvfølgelig igjen på en rekke av plaggene.
Også til jentene er det mye farger og print i sommer, og de kan friste med både fotside maxi-kjoler og lekre tunikaer. – Mange forbinder gjerne Moods of Norway med kule t-skjorter og hettejakker, men de designer også nydelige og feminine kjoler. I tillegg har vi alt man trenger av tilbehør både til hverdags og fest, med alt fra slips, vesker og belter til de populære skoene. Høstkolleksjonen blir også helt fantastisk, så Stavanger har virkelig noe å glede seg til, avslutter Sherri.
Tekst & foto: Mona Gullstein