Med på motene
![]() |
Style: |
Vi blir mer og mer bevisst på hvordan vi kler oss og hva vi har på oss. Selv de yngste i dag vet hva de vil ha. Folk tjener mer og bedre, og en del av pengene går til klær. Klærne i dag er ikke lenger tantete og kjedelige. De fås i alle farger og fasonger, snitt og så videre.

IN i vår og sommer
I år er det gult, oransje, lilla og kombinasjonen sort/hvitt som gjelder. Men også turkis, rosa og lime er farger som fortsatt er i motebildet. Det er mye av 60- og 70-tallet i farger og snitt. Spesielt sees det i kjolene, som det er mye av i årets vår- og sommermote. Kjolene er knekorte og med tyll og mønster, blant annet med blomster. Det er spesielt unge jenter som kjøper kjoler; romantisk stil. Vester er det mye av, og argylemønsteret ser heller ikke til å ha forsvunnet ut av bildet.

Korte boleroer, Gucci-print osv
Gensere med trekvart lange ermer, korte jakker, trenchcoater med belter og slengbukser er også noe som gjelder i år. Og blomstrende, flagrende gevanter. Vi ser også fargesprakende tunika, trekvart lange bukser, med mer. Selv om folk er glad i å gå i farger, har sort og hvitt kommet for å bli. Man er alltid velkledd i de fargene.
Tilbehøret
Tilbehøret har alltid vært viktig. Sko, vesker, belter, skjerf osv. I år går det mye i lakk. Og det skal være store klokker med mye blingbling. Klokkene fungerer ikke bare som klokker, men også som et armbånd. Det går mer smykker enn armbånd, kanskje pga klokkesmykkene? Skjerf er in. Og nå er det mønster i sort, rosa osv som gjelder. Store smykker er også noe det går mye av. Det er ikke så mange som kjøper kjeder med liten smykkepynt.
Det selges også mye belter med strikk
Selv om det er stilig med tilbehør er det enkleste som er det beste. Det blir ikke så fint hvis absolutt ALT må matche. Det er best med en mer avslappet stil. Det er ikke så mye som skal til. Hvis det er sølv eller hvit skrift i tøyet, er det ikke mer enn ett par øredobber i sølv eller hvitt som skal til for at det er flott og gjennomført.
Sko
Også i skoene går 60 og 70 tallet igjen i stil og farger. Det er mye fint i blant annet i joggesko, lakksko og pumps. Der også går fargene rosa, turkis, sølv, gull etc. igjen. Man ser at fargene som er i motebildet følger ikke bare i klærne men også i sko, vesker, briller osv.
Kundene
B-Young har kunder fra 12 og til 70, tre generasjoner. Folk er flinke til å handle og spesielt damene. Klær er blitt billig, derfor er det blitt mulig å handle året rundt. Butikken selger mye antrekk og akkurat nå står konfirmasjoner og bryllup for døren. I oktober og november går det mye i penklær for da skal folk på julebord og i slutten av november og desember begynner det med julegaver.

Viktig å kle seg riktig
Det er viktig å kle seg riktig. Folk bør kjøpe klær etter kroppsfasong. Og ikke bare fordi fargen og snittet er in, eller fordi vennene har akkurat DEN stilige buksen. For dem som er litt lave, er det fint med et belte rett under bysten, da det gir inntrykk av å gi en lengre figur.
Messer
Innehaveren bruker å dra på varemesser fire ganger i året, for å se hva som kommer til neste sesong. Ellers bruker leverandørene å komme til butikken. B-Young er så heldige at de velger klærne de vil ha i butikken selv. Så om du handler ett merke i Kristiansund, er det ikke sikkert du finner igjen akkurat DET merket i Trondheim.
10 års fartstid
Innehaveren har jobbet med klær i 10 år. I 2002 startet hun B-Young på Futura, i 2005 åpnet hun B-Young på Storkaia og hun driver også skobutikken Bianco. Hun trives med det hun holder på med, og er glad for å ha gjort interessen til levebrød. På B-Young Storkaia er det fem ansatte, hvorav tre er fast ansatt og to er vikarer. Butikken følger senterets åpningstider, som er fra 10 til 20 på hverdager, og 10 til 18 på lørdager.
Tekst: Monica M. Bergsvann Foto: Grethe Ohr & B-young