- Vin til julemat
- Gullvinner, designer og matelsker - møt Margaret Aase
- På innsiden av verdens vakreste bil
- Lek deg i parken på SNØ i høst!
- Gründeren bak Heart of Lule
- Omfavn Sommeren Med Stil
- Ikke størst, men best!
- Et senter med god handels- og samholds opplevelse
- Perfekte Sommerviner!
- Våren er endelig her!
Med hjerte for kultur
I 2020 får Oslo endelig sitt nye bibliotek i Bjørvika. IN magasinet tok en prat med den nye sjefen for Deichman Hovedbiblioteket, Merete Lie, om hennes nye jobb, bibliotekets rolle i dagens samfunn og ikke minst det nye hovedbiblioteket!
Biblioteket er ikke lengre bare et sted hvor man låner bøker. I dag er det en kulturell arena med en rekke spennende aktiviteter på programmet. Og i en tid hvor stadig flere av de naturlige møtestedene blir borte så spiller biblioteket en viktig rolle i nærmiljøene. Deichman er landets eldste og største folkebibliotek. Med et hovedbibliotek i sentrum og 22 bibliotek rundt i bydelene er Deichman et viktig senter for inspirasjon, innsikt og kunnskap for hovedstadens befolkning.
I 2020 åpner det nye hovedbiblioteket i Bjørvika og i høst tiltrer den nye sjefen for Oslos hovedbibliotek, Merete Lie. Hun kommer fra jobben som administrerende direktør ved Litteraturhuset Fredrikstad og med en livslang interesse for bøker legger hun ikke skjul på at hun nå har fått drømmejobben.
– I utgangspunktet er jeg statsviter, og jeg har alltid hatt hjerte for kultur. Blant annet skrev jeg hovedoppgaven min om Nationaltheatret. Og biblioteket var et av mine favorittsteder da jeg vokste opp. Familien min pleide aldri å kjøpe bøker, vi lånte alltid. Før helger og ferier dro vi ofte til nærbiblioteket vårt på Eiksmarka og bunkret opp, sier hun med et smil.
– Bøker har alltid vært en stor del av livet mitt og jeg har alltid gledet meg over å velge ut bøker jeg skal lese.
Fra nybygg til møteplass
Merete har også bred ledererfaring fra Telenor og DNB, før hun altså endte opp ved litteraturhuset i Fredrikstad hvor hun har jobbet de siste seks årene.
– Det har vært noen utrolig morsomme og spennende år. Da jeg begynte var det bare en byggeplass og vi har formet huset fra nybygg til en møteplass folk ønsker å bruke. Men da jobben i Deichman dukket opp så var det den store drømmejobben. Jeg gleder meg veldig til å begynne og til å bygge videre på all den kunnskapen som sitter i Deichman. Det er selvfølgelig ekstra spennende med det nye biblioteket i Bjørvika og det er gøy å følge med på hvordan bygget reiser seg. Det er en stor satsning av Oslo kommune og jeg tror det blir et enestående bibliotek som vil være en fantastisk ramme rundt de mange gode tjenestene vi vil tilby for publikum.
Mange forbinder kanskje fremdeles biblioteket med det tradisjonelle utlånet av bøker. Men biblioteket i dag er så mye mer. Ved Deichmans kan du nå finne en rekke spennende aktiviteter, fra debatter, seminarer og kurs til maker-verksteder. Her kan du også få en velfortjent pause i hverdagen og slappe av med en av dagens aviser.
– Biblioteket er et sted som treffer mange på tvers av alder og interesser. Dermed er det et godt sted å spre kunnskap og ideer, og skape nysgjerrighet. De digitale tjenestene vil være en viktig komponent for å gjøre tjenestene tilgjengelige for alle og vi skal ha et godt og bredt digitalt tjenestespekter. I tillegg ligger det mye styrke i det å ha en fysisk møteplass med veivisere. I dag finnes det så enormt mye informasjon tilgjengelig på nett. Mye er bra, men mye er også dårlig. Biblioteket skal være en veiviser som hjelper til med å finne frem i all informasjonen. Samtidig tenker jeg at det i dagens digitale samfunn er viktig at man fremdeles også møter hverandre og de fysiske bøkene. Og på det nye hovedbiblioteket vil de gamle samlingene som Deichman testamenterte til Oslo Kommune omsider bli tilgjengelige for alle.
Lav terskel
Som et av få steder er biblioteket og alle dets tjenester fremdeles gratis å bruke.
– Jeg mener at bibliotekets viktigste rolle er å spre og dele kunnskap. Biblioteket har lav terskel og er enkelt å bruke. Siden det er gratis både å låne bøker og bruke tjenestene er biblioteket demokratiserende og sprer åpen og lik informasjon til alle, sier Merete.
Det blir stadig færre av de fysiske møtestedene. Banker, postkontor og nærbutikker forsvinner. Samtidig tilbringer mange av oss mye tid på internett, hvor vi ofte kommuniserer mest med de som deler de samme meningene som oss.
– En av de store styrkene til Deichman er nærbibliotekene. Mens trenden er å bygge ned de fysiske møtestedene så er biblioteket i en særstilling som bygges ut og ikke ned. Dermed fungerer det som en aktiv møteplass i lokalmiljøene. Vi får i tillegg mye av informasjonen vår via internett, hvor algoritmer kun viser oss meninger vi er enige med. Da blir det ekstra viktig med et forum hvor man kan bryne seg mot andre mennesker. Det gir en helt egen følelse å sitte ved siden av den man debatterer med og se hverandre inn i øynene. Jeg tror det er sunt å høre et annet menneske resonnere helt ut før man kan svare. Vi trenger de fysiske møtestedene og Deichman er over hele Oslo. Der hvor menneskene er finner du også Deichman, sier Merete entusiastisk.
Det er liten tvil om at det nye hovedbiblioteket i Bjørvika vil bli et inspirerende sted. Her vil det bli et stort mangfold av tjenester og med Operaen og Munch-museet like ved blir det tre markante kulturinstitusjoner som samles.
– Det skjer mye på mange arenaer og scener over hele Oslo og for oss blir det viktig å få til et godt samarbeid med ulike institusjoner. Det å skape et godt innhold og gode tjenester er helt avgjørende. Det ligger mye god kunnskap og erfaring i Deichman systemet som vi skal bygge videre på og ta med oss inn i det nye hovedbiblioteket. Deichman har vært, er og skal være en av de viktigste møteplassene for Oslos befolkning, avslutter Merete.
Tekst: Mona Gullstein Foto: Mona Gullstein & Jorunn Tharaldsen