Hjem » Oslo » Mat & drikke » Komponer din egen meny

Komponer din egen meny

SMAK av ORO tilbyr et annerledes konsept, hvor du kan komponere din egen meny. Man velger etter smak og ikke retter, noe som har blitt svært populært.
oro3
I Tordenskioldsgate ligger ORO, en hyggelig restaurant med varm og uformell stemning. De har holdt på siden 2001. Deres nye konsept SMAK av ORO startet i november og har blitt veldig populært. Det er svensken Melker Andersson som har utarbeidet konseptet. – Han er Sveriges største restaurantmann. Han er en dyktig kokk som eier flere restauranter i Stockholm, blant annet Restauranten hvor SMAK av ORO konseptet er hentet fra, forteller Christian Andresen, daglig leder i Restauranthuset ORO.

Leker med smak

Maten består av småretter og man bestiller etter smak, ikke tradisjonelle retter. Her lekes det med smaker i både fast og flytende form. Når man skal bestille maten, får man en meny hvor man skal krysse av for hvilke smaker man ønsker. Man kan velge om menyen skal bestå av tre, fem eller syv forskjellige smaker. Til hver smak er det en bokstavkode, hvor passende vintyper anbefales. – Når du får spennende smaksopplevelser som er matchet med en spesiell vin, så får du den ultimate smaksopplevelsen, sier Christian.
oro1

Spesielt konsept

– Konseptet er veldig spesielt. Det er litt uformelt i stilen. Man krysser av på menyen, men får likevel mat av høy klasse. Folk synes det er gøy å klusse litt med blyantene sine, smiler han. Det som også er litt spesielt er at det er to ulike konsepter i ett hus. Man har gourmetavdelingen som er mer tradisjonell og SMAKavdelingen hvor det er mer loungestemning. Dersom man ønsker mer klassisk mat, kan man gå inn i gourmetavdelingen. Her får man en ti retters meny, som skiftes ut ukentlig.

Også kjendiser dukker opp

I sommer dukket kjendiser opp på døren til ORO. – Justin Timberlake var her sammen med kjæresten Jessica Biel og spiste. Etterpå ble de fanget opp av paparazzi som tok bilder av dem utenfor. Det var da det først ble kjent at de var kjærester og bildene gikk verden rundt. De spiste SMAKmat forresten, forteller Christian ivrig. Neste dag dukket Natasha Bedingfield opp, etter anbefalinger fra Justin Timberlake. Ifølge Christian er de best på å gi kunden en totalopplevelse, og å tilby et totalprodukt. Han er opptatt av helheten. – Service, god mat, kvalitet og atmosfære, alt går sammen. Restaurantbransjen er en organisk bransje. Det hjelper ikke om maten er god, hvis det er dårlig atmosfære eller skrantende service. Til og med selskapet man er sammen med har en viss innvirkning på opplevelsen, sier han. ORO har noe for enhver smak. Om man ønsker å sitte mer i fred har man muligheten til det. De har de to såkalte ”chambrene” som er lukket. I det ene er det mer formell stemning, som passer til blant annet forretningsmiddager. Det andre er temabasert, og skiftes ut etter sesongen. Om ikke så lenge vil de også tilby lunsj. – Vi skal åpne for lunsj i oktober. Jeg tror det er et potensielt bra marked for det. Jeg får stadig kommentarer på at det er et generelt dårlig lunsjtilbud i Oslo. Tekst: Alexandra Løvås Gonzalez Foto: Lin Kværnhaug