- Gründeren bak Heart of Lule
- Omfavn Sommeren Med Stil
- Eit vaskeekte teater
- Mer enn 40 år med god stil
- Spennende utvidelse på Annes
- Bryster i nye øyne
- Mohn Kunsthandel med kvalitet og trygghet siden 1912
- Mer personlig tilnærming hos Din kosmetiske klinikk
- En eventyrlig jul hos Illums Bolighus i Bergen
- Frescohallen Bergens nye storstue
Klassisk høst
Strikk og silke, høyhalsete gensere og lange ulljakker i jordfarger, flaskegrønt og gråtoner preger høstmoten i Claire Womans nye butikk i Kløverhuset.
Etter 20 år i Galleriet er det internasjonale motehuset med danske røtter nå å finne i Kløverhusets første etasje. Siden den 120 kvadratmeter store butikken åpnet i midten av august, har det stadig strømmet på med nyheter fra høstkolleksjonen myntet på den moderne og kvalitetsbevisste kvinne.
Butikksjefene Jeanette Søraas (til høyre) og Mirjam Stokkebø Andersen har lokalene stinne av elegante høstnyheter i henholdsvis Kløverhuset og Laksevåg Senter. |
Til fest og fritid
– Hos oss finner du både antrekk som egner seg både til fritid og fest, enten du er tjue eller søtti, sier Jeanette Søraas.
Butikksjefen tar oss med rundt i utstillingene og viser frem noen av de nyankomne varene.
– Å mikse ulike type tekstiler med hverandre er helt klart en av høstens trender. Strikk og silke er kanskje den store slageren akkurat nå, sier hun.
Hun forteller at det å blande og matche plagg til enhver anledning er en del av totalkonseptet til Claire Woman, som er preget av stil, elegante detaljer og rene linjer.
– Ved siden av jordfarger og ulike grånyanser, har også flaskegrønt og mørkeblått satt sitt preget på denne høsten, forteller butikksjefen og viser to av høstens store slagere – en klassisk pologenser med og en lang jakke i merino-ull.
Det er ingen tvil om at Claire med sin kolleksjon kan kle opp dagens moderne kvinne, uavhengig av alder. Men hvem er egentlig den typiske Claire-kunden?
– Vi vet hun er aktiv, utadvendt og kritisk i alle fasetter av livet, selv når hun kjøper klær, sier Jeanette.
Det å blande og matche plagg til enhver anledning er en del av totalkonseptet til Claire Woman, som er preget av stil, elegante detaljer og rene linjer. |
Den gode kundeopplevelsen
Bare noen få måneder etter flyttingen, opplever hun og hennes fire medarbeidere stor tilstrømning av både nye og gamle trofaste kunder.
– Vi er opptatt av at kundene skal trives når de kommer til oss. Kundeopplevelsen skal være par exellence, noe vi har fått pris for tidligere. Smil, imøtekommenhet er en del av vårt varemerke, fastslår Søraas, som på lørdagene alltid rigger til en koselig krok i butikken – en såkalt manneparkering, der følget kan nyte en kopp nytraktet kaffe og fersk aviser i en godstol.
Nyhetene henger bokstavelig talt på rekke og rad i den nye butikken. Nytt av året er også sko fra norske Bibba.
– Her er det bare til å velge å vrake blant lekre skoletter og komfortable boots som fint og lekent matcher høstens klesstil. Det samme gjør forresten også de lekre jakkene og veskene fra danske OnStage, skyter hun inn.
Miljøbevisst aktør
Det internasjonale motehuset, som ble grunnlagt i Ikast i Danmark for over førti år siden av den tidligere bankmannen og fotballspilleren Anders Hust, er kjent for klær med både god passform, holdbarhet og funksjonalitet. Claire er dessuten første motemerkevare i Skandinavia som er sertifisert etter SA 8000 – en internasjonal standard for samfunnsansvar.
Det betyr at selskapet klare etiske retningslinjer for tema som menneske- og arbeids-takerrettigheter, miljø og korrupsjon. I tillegg stiller Claire-gruppen strenge miljøkrav til sine leverandører og har utarbeidet klare kjøreregler for dyrevelferd og bruk av kjemikalier i tekstilproduksjon.
– Det er trygt å vite at klærne vi har i butikken verken er et resultat av barne eller tvangsarbeid, og at de er blitt produsert med krav til sikkerhet, rimelig arbeidstid, rettferdig lønn og miljøbeskyttelse, sier Jeanette, som leder én av i alt 17 Claire-butikker i Norge.
Ny butikk på Laksevåg
Når dette leses, har butikk nummer 18 åpnet. Og det skjer i byen mellom de syv fjell, nærmere bestemt på Laksevåg Senter.
– 28. september er det stor åpning av Claires andre satsing i Bergen og Hordaland. Butikken på rundt 100 kvadratmeter er strategiske plassert ved inngangen til senteret, opplyser Jeanette Søraas, som nylig er hjemkommet etter en innkjøpsrunde hos hovedkontoret i Ikast og kan røpe at det blir en rødlig vår neste år.
Tekst & foto: Geir Dahle