Hjem » Klær & mote » Klær med x-faktor

Klær med x-faktor

!Solid på Moagård tilbyr mannen det lille ekstra, de unike varene og røffe detaljene. Nå gjelder det å skille seg ut i mengden!
Magnus Roald Nordstrand
Den aller første butikken åpnet i 1999 i Haugesund, da under navnet Manto. I dag er det 37 !Solid butikker i Norge, og kjeden vokser stadig. – !Solid designer og produserer klær for motebevisste menn som er opptatt av trender, men likevel gir individualitet høy prioritet, sier butikksjef Aleksander Håskjold. Han tok over butikken i fjor sommer, og stortrives blant kule snitt og unike detaljer. – Vi vil være litt utypiske i vareutvalg, samtidig som vi fortsatt vil beholde hettegenserne, men kjøre kvalitet. !Solidmannen har ingen alder – kun den rette innstillingen!

Motebevisste menn

Aleksander avkrefter herved myten om at Ålesundere er huleboere, og forteller om veldig motebevisste menn i byen, som slett ikke er redde for å være ute med nye trender. Han skryter av mange gode butikker i byen som gjør sitt til å dra mannen godt videre. Håskjold begynte i bransjen for åtte år siden, og kan fortelle om en utrolig reise med en enorm utvikling på disse årene. – Hadde noen sagt til meg at vi gutta skulle gå rundt med sjal for å ta oss ut for åtte år siden, hadde jeg ledd rått! Butikken på Moa er tre år gammel, og har fire ansatte. – For meg har det vært viktig med få og kompetente ansatte, sier Aleksander. Vi ønsker å skape en relasjon med folk, du skal føle deg vel og tatt vare på hos oss, det siste vi ønsker er å være påtrengende! Som kunde skal du komme inn, senke skuldrene og ta det med ro. Vi vil være hyggelige og imøtekommende, og er engasjerte i det vi holder på med. Du skal kunne stole på oss, vi har kontroll på hva vi har, og når varer kommer inn, lover Aleksander. Butikken er ryddig og oversiktlig, og du kan lett finne frem til det du liker og vil ha. Fargene går mest i sort og gråtoner, i følge Aleksander er det nå en tung linje som virkelig skal finne frem mannfolka i oss igjen. Det skal være litt aristokratisk bohem nå, litt lengre snitt – tungt, men tøft. Linjene er klassiske og rene, men samtidig røffe, og antrekkene i butikken er satt sammen på en spennende måte som inspirerer, og kan gjøre valget enklere for deg.
Magnus Roald Nordstrand

Trendy merker

– Gutter er ofte mer lojale til klærne de bruker enn jenter, og de beste varene er viktig, sier Aleksander. De kjører sitt eget merke Solid, som har en god basic grunnlinje med enkle t-skjorter, bukser, gensere og jeans. DND er også deres merke, dette er mer high fashion, spesielle ting – krydderfokusert. Dette merket er virkelig i siget nå, forteller han. Gabba, et dansk merke, er særlig bra på jeans, jakker og strikk. Minimum er også dansk, og de er ekstremt flinke på fasong. Det sitter bra, er riktige snitt, og de har god bredde innen varene. Jameson er merket innen konfeksjon - dress, skjorter og finstas. Innenfor sko er det Adidas og Converse som råder, og det aller hotteste innen undertøy nå er altså Calvin Klein. Solid underworld er en helt ny medlemsklubb, der VIP kunder og ambassadører får mange fordeler og mye gøy. Medlemmene er først ut med å få tilbudsnyheter, medlemskvelder og forskjellige invitasjoner. – Vi prøver å være kreative og tilby gode ting, for å skape en god kunderelasjon, og la kundene få være mer med, forteller Håskjold. Oppå det hele får du 5 % rabatt på hvert plagg. Det er helt gratis å være med, og du melder deg på nettet eller i butikken.
Magnus Roald Nordstrand

X-faktoren

– Vi har mange eksklusive ting, der vi tar inn bare noen få varer, forteller Aleksander. I dag setter den trendbevisste mannen pris på å være litt annerledes, å ha noe som ikke alle andre har. Det handler om hva du får, og folk vil ha kvalitet, mener butikksjefen. – Dette er utypisk for en kjedebutikk, men fordi vi står fritt til å velge ut sortimentet vårt, kan vi kjøre det som vi vil. !Solid selger mer av de sjeldne kryddervarene enn volumvarene. De har valgt å ta ned utvalget, og satse mer på enkelte modeller, for å skape en fin linje og mer stamkunder. Det må være en rød tråd i kolleksjonen, hvis ikke blir det lett et sammensurium av farger og rot, mener Aleksander. – Farger er kjempetøft, men må brukes med omhu, advarer han. Hva med et tips til årets juledress? – Når jeg bygger et antrekk tenker jeg alltid en klassisk linje, med gjerne en ting som skiller seg ut og gjør antrekket helt personlig. Kule sko, slips, belte eller et skjerf. Har du en god grunnlinje – ta det et steg videre! oppfordrer Aleksander Håskjold.