- Gründeren bak Heart of Lule
- Omfavn Sommeren Med Stil
- Eit vaskeekte teater
- Mer enn 40 år med god stil
- Spennende utvidelse på Annes
- Bryster i nye øyne
- Mohn Kunsthandel med kvalitet og trygghet siden 1912
- Mer personlig tilnærming hos Din kosmetiske klinikk
- En eventyrlig jul hos Illums Bolighus i Bergen
- Frescohallen Bergens nye storstue
Flere og flere leaser bil privat
– Spør du meg, er det mye bedre å lease bil enn å eie sjøl, sier salgssjef hos Møller Bil Drotningsvik, Rune Brunstøl. Han trekker frem forutsigbar økonomi som en soleklar fordel.
Volkswagen Møller Bilfinans AS har 5100 leasingavtaler (landsdekkende tall for Audi, Skoda og Volkswagen) per juli 2016. På samme tid i fjor var antallet 2785. Det vil si en økning på hele 83 prosent. I følge Volkswagen Møller Bilfinans AS, skyldes økningen bedre produktkjennskap og sterk vekst i salg av ladbare hybrider som blir ekstra gunstige å lease. Den generelle trenden i markedet er vekst i privatleasing siden 2004.
Blir tvilrådige når mulighetene er mange
Ifølge Rune Brunstøl hos Møller Bil Drotningsvik er det så mye forskjellig teknologi på markedet, at mange bilkjøpere blir usikre på hvilken bil de skal gå for.
– Du har bensin, diesel, pluginhybrider som er en kombinasjon av bensin og elektrisk. Også har du biler som er helelektriske. Noen har lyst på dieselbil, men så leser de i avisen om mulige restriksjoner på dieselbiler i fremtiden og blir i tvil, selv om ingenting er besluttet i den saken enda, sier han.
Ifølge salgssjefen er en del biler mye mer økonomisk å kjøre som diesel.
– Den nye Tiguanen vår, en stor familiebil med firehjulstrekk, er en mye billigere bil å kjøre som diesel. Økonomisk bør folk velge denne bilen, sier han.
50 prosent av det Møller Bil selger for tiden, er elbiler.
– Fordi der ligger det en rekke fordeler gitt fra myndighetene, men disse familiene skal gjerne også ha bil nummer 2. Folk er usikre, for det skjer så mye nytt, forklarer han.
Og det er nettopp her han mener leasingen er så genial.
– Usikkerheten rundt et eventuelt bilkjøp går gjerne på spørsmålet om noen vil ønske å kjøpe bilen igjen etter 3-4 års bruk. Ved leasing blir dette nemlig bilforhandlerens ansvar når den tiden kommer. Vi setter prisen vi kjøper bilen for om tre år, og så er det vi som overtar risikoene. Og det er en billig forsikring, uttaler han til IN magasinet.
Gunstige vilkår på leasing
– Jeg er hellig overbevist om at leasing for privatpersoner, er en svært gunstig avtale å gå inn på. Vi kjører mange kampanjer med god rente. Det er veldig forutsigbart, og så sikkert og trygt at jeg mener det er gunstigere enn å kjøpe bil, sier han.
Ved privat leasing hos Møller, kjøper bilforhandleren bilen tilbake av kunden etter tre år. Noen ganger taper de på avtalen, fordi de har bommet på verdien som de trodde bilen ville ha etter tre år. Andre ganger har bilen holdt seg godt i bruktbilmarkedet.
– Vi leaser ut en tredjedel av bilene våre. Siden vi leaser ut så mange biler, klarer vi å leve med det, enten det går den ene eller andre veien, innrømmer han.
Salgssjefen mener at fire år er et ideelt innbyttetidspunkt for bil. Det er da du får best betalt for bilen din. Det er også en garanti på bilen når bilforhandleren skal selge den videre. Det vil si at de tør å ta litt risiko.
– Det betyr heller ingen uforutsette utgifter for kunden. Hvis det er noe galt med bilen, så er det en garantisak. Den dagen bilen tipper fem år, går all den risikoen på kunden, forklarer han og legger til:
– Biler i dag er kjempeavanserte, og det kan koste mye å reparere de. Så da sier jeg det at alt etter kjørelengde, bytt bil etter 3-4 år. Akkurat som ved en leasingavtale. Da slipper du å tenke på hva bilen er verdt, da går det løpet av seg selv.
Hvem leaser bil?
Det er veldig mange forskjellige mennesker som leaser bil i dag. De som har vært mest skeptiske til leasing, er godt voksne folk som helst har villet eie selv. Og selv om de har hatt økonomi til å kjøpe, kan Brunstøl fortelle at flere av dem og har latt seg overbevise til å gå inn på en leasingavtale.
– De bytter jo uansett bil hvert tredje år. Også synes de det er kjekt. Fordelen er at du tar ut en bil etter eget ønske. Det er ofte gode betingelser. Det koster fra 2-5000 i måneden avhengig av bilen, også er det en engangssum på 12,5 prosent av kjøpesummen. Du kan i prinsippet gå inn uten engangssum, men da blir månedsleien høyere, forklarer Brunstøl.
Noen leaser bil for ungdommen som akkurat har begynt å kjøre bil. Brunstøl leaset bil til sin eldste datter da hun fikk sertifikat.
– Jeg ville ikke at min ungdom skulle kjøre rundt i en gammel, dårlig bil. Da hadde jeg god samvittighet for at min datter kunne kjøre en trygg og sikker bil. Det er mange slike eksempler. Du har også mange familier som leaser. Unge mennesker i dag, er mer åpne for leasing enn før, sier han.
Det kan hende det har å gjøre med at folk i etableringsfasen velger leasing. Av bankene blir leasing regnet som månedlig utgift, men ikke som lån, og dermed har de i stedet mer å legge inn i huskjøpet.
– Vi får mange henvendelser om leasing. Mye av markedsføringen går på leasing nå, men vi er mange om beinet. De fleste bilfirma kjører aktivt på leasing. Møller Bil er en av Norges største aktører på privat leasing, opplyser Brunstøl.
Hvordan velge rett bil?
Det er bilforhandlerens jobb å avdekke kundens behov. Hva skal kunden bruke bilen til? Hvor og hvordan kjører han eller hun? Modellutvalget hos Møller Bil dekker det meste.
– Noen bruker bare hodet når de kjøper bil. Det er de behovene de har som skal dekkes. Men mange har mye følelser med seg og. Dette med design og utstyr, at det skal se litt fresht ut. Da leaser vi ut mye godt utstyrte biler. Vi har alle kategorier. Tradisjonelt har vi solgt mest bil til voksne folk, men vi ser at vi får yngre og yngre kunder. Det er fordi vi har mye å spille på. Dette med elbil har for eksempel tatt helt av. Det er gjerne en bil folk velger å kjøpe. Der er ikke leasing så utbredt. Det har med at når elbilene kom, var det usikkerhet i markedet om hvilken verdi elbilen kom til å ha om 3 år, også er jo restverdiene satt forsiktig. Hadde vi visst det vi vet i dag, så hadde restverdien vært høyere, for de bilene har holdt seg veldig godt, sier han.
Trender på veien
Trenden i dag er at folk vil sitte litt høyt i bilen. Disse bilene gir en fin oversikt over veien, og har ofte en god plassutnyttelse inni. Biler som er miljøvennlige, såkalte pluginhybrider (en bensinmotor med en elmotor med et ok batteri), er også en trend. En pluginhybrid kan kjøres bare elektrisk på korte avstander. Du kan gjøre kjøringen rimelig hvis du gidder å lade den. Den lader underveis og. Forskjellen på en hybrid og en pluginhybrid er at en plugin må du lade for den har større batteri og kan kjøres rent elektrisk mye lenger i høyere hastighet. En pluginhybrid kan gjerne gå fem mil før den trenger å lades, mens en hybrid kun lader når man kjører på drivstoff.
Tekst & foto: Vibeke Linn Blich