- Perfekt passform hos Bunadshuset!
- Merkevarebutikk med stil
- Med fagkunnskap som fundament
- Erfaring og fagkunnskap hos Gullsmed Christophersen
- Solveig Stølsvik: Superbusy treningsklærgründer
- Lokalt klesmerke med egen konseptbutikk
- En fargerik vår
- På gavejakt i Stavanger?
- Sko til hele familien
- Tradisjonsrik gullsmed med ny butikk på Herbarium
En unik shoppingopplevelse
Cinnamon kan by på både en unik stemning i butikken og ikke minst et unikt vareutvalg. Interiøret er lyst og innbydende med spennende detaljer, med både peis, sofa og en vakker trapp som fører opp til andre etasje. Cinnamon er et livsstilskonsept hvor du finner alt hva en kvinne måtte begjære, fra klær, sko og vesker til interiør, bøker og velværeprodukter.
Internasjonal inspirasjon
Butikken åpnet dørene i Breitorget i august 2005. Etter mange år i tekstilbransjen for andre aktører og flere års studier på BI, samt noen år i Innovasjon Norge, var det nå eller aldri i forhold til etablering av egen bedrift for innehaver Eli Lilleeng Ertvaag.
– Jeg var nok litt inspirert av møter med en mengde spennende og kreative idéhavere og deres mot til å satse. Rogaland er et gründer-fylke av dimensjoner. Sammen med svært gode og erfarne medarbeidere, og ikke minst uforbeholden støtte fra familien var vi i gang. Det er alltid skummelt å hoppe, men tidspunktet viste seg heldigvis å være riktig.
Eli forteller at med de med etableringen av Cinnamon forsøkte å lage en type butikk som de selv hadde sett på reiser utenfor Norge. – Vi valgte å satse på internasjonale merkevarer i kombinasjon med produkter som velvære, interiør og bøker. Og vi satte kvalitetsstandarden svært høyt. Vi ønsket å lage noe unikt på alle områder.
Nye lokaler
Etter å ha holdt til i Breitorget som leietaker i tre år, kom det et bygg i Kirkegata for salg. Og i 2008, etter omfattende vedlikeholdsarbeider og nesten på treårsdagen til Cinnamon åpnet de i Kirkegata. Denne gangen i eget bygg, og med blant annet Prada, MiuMiu, Ralph Lauren, Michael Kors, ETRO, Brunello Cucinelli, Armani, Gunex, Rivamonti, Rene Lezard, Belstaff, Jil Sander, Hunter og Molton Brown som hovedmerker. Og nettopp den store bredden i vareutvalget gjør at man ofte finner gledelige overraskelser i hyllene. Her er det dessuten klær for alle anledninger, både til hverdag og fest. Og stor variasjon innen stil og design gjør at det i tillegg er noe for enhver smak.
– Totalt sett er dette en varepakke som vi er svært stolte av å ha her i Stavanger. Men helt siden oppstarten har menn spurt oss hvorfor vi ikke også kan ta inn herreklær fra de leverandørene vi har på Cinnamon. Frem til nå har vi ikke vært helt klar for det. Men man skal aldri si aldri. I løpet av 2009 følte vi at varepakken på dame fungerte veldig bra og det ble nå rom for å vurdere en eventuell herresatsning. I tillegg kom en flott sentrumseiendom for salg, nå i Breigata/Østervåg. Dette er et område som er i konstant utvikling og man skal lete lenge etter en så variert, spennende og unik sammensetning av aktører samlet på et sted, sier Eli. Og dermed kunne Cinnamon dame åpne i større og vakre lokaler i Breigata 18 i februar, og overlate lokalene i Kirkegata til deres nye herrebutikk.
Spennende utfordringer
De siste fem årene har for Cinnamons del vært noen ressurskrevende og risikofylte år, som jo etableringen av noe nytt gjerne er. Man må virkelig brenne for prosjektet, og kanskje må man til tider ha mer hjerte enn fornuft. – Ikke bare skal man ha tro, håp og kjærlighet til prosjektet, man skal også formidle dette videre og tåle noen søvnløse netter. Og man skal aldri undervurdere flaks og timing. For vår del har det vært verdt hver eneste søvnløse natt!
Hun kan også fortelle at det er en utfordring i seg selv å lage et varesortiment for dagens kunder som både er beleste og bereiste, og som ikke minst har mulighet til å få tak i det meste på nett. – Det handler også om at vi som butikk må tørre å møte dagens kunder der de er. Det å forstå at du som aktør i lille Stavanger faktisk konkurrerer med butikker kundene besøker på ferier og weekendturer til København, Berlin, London og Barcelona er vanvittig spennende. Dette gjør valg av varesortimentet til en større utfordring enn tidligere da du kun kikket deg rundt og lurte på hva naboen borte i gata holdt på med. Vi har hentet hjem flere av de produktene som vi selv har sett på reiser og ønsket å få tak i her i Stavanger og ikke kun på den årlige jenteturen til London.
– Kombinasjonen med å ta kundene på alvor der de er og hente hjem til Stavanger en del av hva man ellers kun finner når man er på reisefot er både tidkrevende og utfordrende, men en fryd når man lykkes! Hvem bryr seg om at noen leverandører ikke engang vet hvor Stavanger er når man spør om et merke? Ok, så er vi ikke verdens navle likevel, men «So what?» – Her vil vi ha det!, sier Eli med et smil og ønsker alle velkommen til en unik shoppingopplevelse i den nye og fantastisk flotte butikken i Breigata.
Tekst & foto: Mona Gullstein