Hjem » Sandnes » Mat & drikke »  Drikk med stil

Drikk med stil

– En bartender skal tilby kunden å drikke med klasse, være kreativ og finne måter å foredle smakene på.

Det sier engelseke Pari Pfupajena, som jobber frilans som bartender og holder kurs i miksologi for bartendere i Skandinavia.

Han snakker varmt om den relativt nye drinken Cointreaupolitan.
– Dette er en videreutvikling av den kjente drinken Cosmopolitan, som erobret verden på 90-tallet, sier han.

Cointreaupolitan er en Cosmopolitan uten Vodka, men med vesentlig mer Cointreau.
– Det gjør drinken friskere, og rundere. Den har selvfølgelig mer appelsinsmak og er lettere å drikke for dem som ikke liker at spritsmaken slipper for mye igjennom, sier Pari.

Smaksforbedring

– Målet skal ikke være å gjemme smaken av alkohol i drinken, men kanskje raffinere den, gjøre den ennå bedre, sier Pari.

Cointreau er basen i drinken og gir derfor mest smak. Tranebærjus, og lime er de øvrige ingrediensene.
– Tranebærjus er god i Cointreau fordi den er så tørr. Den er ikke søt som Cointreauen og gjør den totale smaksopplevelsen rundere.

Mens Cosmopolitan består av tre centiliter Vodka og en centiliter Cointreau, inneholder Cointreaupolitan hele fire centiliter Cointreau og ikke noe Vodka.

– Mange tror at siden Cointreaupolitan er såpass søt, så inneholder den mindre alkohol, men det er altså tvert om. Cointreau består av 40 prosent alkohol, så drikk forsiktig.

Article image

Kreativitet

Pari sier bartenderne er blitt mer kreative de senere årene.
– Lenge skulle en bartender bare holde seg til de kjente oppskriftene og lage drinker basert på de klassiske spritmerkene, sier han.

– Nå slipper de omsider fantasien mer løs og eksperimenterer med mindre tradisjonelle baser i drinkene sine. Det kommer jo også kundene tilgode ved at de får mer spennende varrianter å velge imellom.

Skjønt, en nyutviklet drink blir sjelden en verdenssuksess selv om de lokale kundene verdsetter den.
– Skal en drink spres og bli gjennkjent ved navn, krever det at utvikleren har et usedvnlig godt nettverk, eller så må det stå en stor bedrift bak markedsføringskampanjen.

Appelsinlikørens Rolls Royce

– Det finnes vel ikke en appelsinlikør som er bedre enn Cointreau, sier Pari.

– Skal man lage en god drink med appelsinsmak, er det etter min mening ingen ingrediens som egner seg bedre. Den er meget eksklusiv.

Pari sier at en av bartenderns viktige oppgaver er å få kunden til å føle seg vel og at de gjør det når de blir servert et merke de kjenner.

– Bartendern skal også være kundes rådgiver. Oftest vet ikke kunden hva han vil ha når han kommer bort til baren. Om bartendern da kan komme med sin anbefaling og foreslå varianter av kundens fovorittdrinker, han ikke har smakt før, vil baren også selge mer, sier Pari.

– Dessuten er en Cointreaupolitan raskere å lage enn en Cosmopolitan, siden den bare har tre ingredisenser mens Cosmopolitan har fire.

Pari har, med over 11 år i bransjen, sett seg lei på flatfyllkulturen der folk drikker dårlige drinker bare for å bli fulle.

– Jeg ønsker at folk ville drikke mere stilfulle drinker og bevare litt eleganse, avslutter Pari.

Tekst og foto: desken.no