- Perfekt passform hos Bunadshuset!
- Merkevarebutikk med stil
- Med fagkunnskap som fundament
- Erfaring og fagkunnskap hos Gullsmed Christophersen
- Solveig Stølsvik: Superbusy treningsklærgründer
- Lokalt klesmerke med egen konseptbutikk
- En fargerik vår
- På gavejakt i Stavanger?
- Sko til hele familien
- Tradisjonsrik gullsmed med ny butikk på Herbarium
Det startet med et kyss…
Det var tidlig på 90-tallet at jeg for første gang ble introdusert for Mexx. En liten, men eksklusiv butikk i hjembyen hadde fått enerett på merket, og ryktet om de flotte klærne spredte seg raskt. Dette var sofistikert, kult – og ikke så altfor dyrt. Mexx ble raskt en favoritt – og har vært det siden.
Historien til Mexx startet imidlertid lenge før undertegnede– nesten irriterende sent – fikk kjennskap til det. På 1970-tallet hadde den indiskfødte nederlenderen Rattan Chadra skapt seg en solid karriere ved å spesialdesigne kolleksjoner for egne merkevarebutikker. I 1980 introduserte han det som skulle bli firmaets mest populære merker: herrelinjen Moustache og kvinnelinjen Emanuelle. Begge hadde koordinerte kolleksjoner, med hovedfokus på livsstil og mote med en ungdommelig look. Chadra utviklet konseptet videre, og la grunnlaget for det som senere skulle bli en legendarisk sammensmeltning. I 1986 ble de to merkene til ett – Mexx. M for Moustache, E for Emanuelle – så signert med to ganger x; den internasjonale forkortelsen for et kyss. Dette viste seg å være en suksessformel av de sjeldne. Mexx tok moteverdenen med storm. Først Europa, siden Asia, USA, Canada og Midt-Østen.
I dag er Mexx et av verdens ledende varemerker. Motehuset designer, fremstiller og selger klær for kvinner, menn og barn. Hovedkontoret ligger fremdeles i Amsterdam. Rattan Chadra har riktignok solgt seg ut, men firmaets nye eiere har sørget for ytterligere vekst og finesse.
Enkelt og utsøkt
Mexx kjennetegnes ved enkle linjer, et stilrent utrykk og utsøkte detaljer. Snittet er fremragende og klærne sitter godt på kroppen – noe Mexx-fan og skuespiller Kate Winslet er et ypperlig eksempel på. Stilen er urban, men samtidig ukomplisert. Mexx er inspirert av storbyens energi, stil og trender. Plaggene er bruksvennlige, men oser også av selvsikkerhet og klasse. Mexx er for mennesker som vet hva de vil ha, enten det er en high-end bluse, et skjørt, en bukse, en kjole eller en strikkegenser.
Mexx lager nå kolleksjoner for menn, kvinner og barn. I tillegg finnes egne linjer for solbriller, tilbehør, parfyme og interiør. Enn så lenge er det riktignok utvalget for kvinner som er mest omfattende. Dette bekrefter Trude Antonsen, som sammen med Kirsten Engelsgjerd driver tre ulike Mexx-butikker i Stavangerområdet: Mexx MagasinBlaa, Mexx Kvadrat og Mexx Amfi Madla. I sistnevnte er også Hanne Vølstad medeier. Samtlige butikker har utelukkende dameklær.
At Mexx appellerer til en stadig større gruppe kvinner er på ingen måte noe mysterium. Dette er klær som både ser og føles bra ut. Med seks innsalg i året og tolv ulike leveringer er Mexx’ designere usedvanlig tett på markedet. De vet hva som rører seg i moteverdenen.
– I butikkene har vi valgt å ha hovedfokus på linjene Casual og Metropolitan, forteller Trude.
Mens Casual er kjennetegnet ved en ledig stil, har Metropolitan et mer chic uttrykk med topper og bluser av finere karakter. Kvaliteten er som alltid like god.
Love is essential
Nytt av året er kolleksjonen Essentials. Den ble første gang presentert på valentinsdagen den 14. februar. Som lanseringsdatoen tilsier handler det om kjærlighet, og om hvordan den er en essensiell del av livene våre. Hvem ønsker ikke å gi sine kjære den perfekte gave – hver eneste dag? Det er nettopp det Essentials er. Mexx’ gave til oss.
– Vi gleder oss over denne kolleksjonen – like mye som kundene våre, forteller Trude.
Essentials byr på høy kvalitet og delikate farger. Kolleksjonen består av det vi gjerne betegner som basisplagg, men med en sofistikert vri. Dette er ting vi kan bruke igjen og igjen. Utsøkte stoffblandinger som lin, cashmere og silke stryker mot huden og etterlater seg en følelse av luksuriøs komfort. Klærne er perfekt i kombinasjon med hverandre, men fungerer også utmerket godt som nøkkelplagg i ethvert antrekk.
Mens Essentials er preget av en nedtonet fargepalett, byr de øvrige kolleksjonene på en eksplosjon av fager; gult, oransje, turkis og blått. Kjoler, topper, bukser og shorts – med og uten mønster – alt det man trenger for å gjøre sommergarderoben komplett. Prikken over i’en er sesongens solbriller. Det er flere flotte modeller å velge mellom.
Mexx skuffer aldri! Heller ikke denne sesongen. Mexx er et sikkert valg; uten på noen måte å være forutsigbart eller kjedelig. Mexx ønsker ikke å være perfekte, de vil være ekte. Lage klær som ekte mennesker lever i, trives i og gjør til sine egne. Mexx er livsstil.