- Perfekt passform hos Bunadshuset!
- Merkevarebutikk med stil
- Med fagkunnskap som fundament
- Erfaring og fagkunnskap hos Gullsmed Christophersen
- Solveig Stølsvik: Superbusy treningsklærgründer
- Lokalt klesmerke med egen konseptbutikk
- En fargerik vår
- På gavejakt i Stavanger?
- Sko til hele familien
- Tradisjonsrik gullsmed med ny butikk på Herbarium
Day Birger et Mikkelsen – etnisk boho-chic og skandinavisk eleganse
Det er noe med dansker og design. Gang på gang bekrefter dette lille nordiske landet at de kan skilte med de beste kreative krefter. En av dem er Keld Mikkelsen, mannen bak Day Birger et Mikkelsen. Merket, zofte bare kalt Day, rives bort fra hyllene sesong etter sesong.
Det danske designeventyret Day startet i 1997. Da presenterte de to moteskaperne Keld Mikkelsen og Malene Birger Danmark for merket som senere skulle bli en global suksess. Begge hadde lang erfaring fra moteindustrien. Birger som designer for Jackpot by Carly Grey og Marc O’ Polo. Mikkelsen hadde på sin side mer enn tjue års fartstid i tekstilindustrien. Sistnevnte hadde dessuten hatt flere lange opphold i Asia. Håndverkstradisjonene fra India og Hong Kong fasinerte Mikkelsen sterkt, og han så for seg en slags smeltedigel. Østens broderier, mønstre og prints blandet med moderne silhuetter og skreddersøm. Ideene tok han med seg hjem, hvor de ble gjenskapt som Day Birger et Mikkelsen.
Luksuriøs blanding
Mens Malene Birger forlot selskapet noen år senere, fortsatte Mikkelsen å utvikle Day etter sin opprinnelige forretningsfilosofi; å smelte sammen etnisk arv med skandinavisk design. Resultatet er blitt en luksuriøs blanding av moderne klassikere og fantastisk håndverk. Day er nyskapende, rik på detaljer og utgjør en moderne vri på hverdagscouture. Uttrykket er sexy så vel som elegant.
– Day er en fusjon mellom fortid og fremtid. Lokalt og globalt. Klærne har den sofistikerte elegansen til en jetsetter, mikset med den frie sjelen til en moderne bohem, sier Keld Mikkelsen.
Fusjonen viste seg å bli svært etter-traktet. I dag selges Days kolleksjoner i 25 ulike land og på mer enn tusen salgssteder. Men til tross for at Day er et internasjonalt konsern, er det likevel et personlig design.
– Vi arbeider som en familie, forteller Mikkelsen.
Han har følge av sin livsledsager Marianne Brandi. Hun er sjefsdesigner og den kreative hjernen bak Day Home. Datteren deres, Amalie, danner inspirasjonen bak 2nd Day.
Day Women
Selv om Day nå omfatter tre ulike linjer, hersker det ingen tvil om at det er kolleksjonen for kvinner som veier tyngst. Den danner selve grunnstammen i det danske motehuset. Day for kvinner har en moderne, klassisk og etnisk look. Plaggene er spekket med spennende kontraster og har et stilig uttrykk. Vintage glamour mikses med eksotisk påvirkning. Silhuettene er oppfinnsomme, gjerne inspirert av klassisk herresøm. Designet er tidløst, men representerer likevel noe nytt og annerledes.
– Vår måte å tolke design på handler om fusjon. Vi blander og binder sammen stilarter fra motsatte poler. Dette gjenspeiler seg på flere måter. Raffinerte linjer kan ha rå kanter. Romantisk nostalgi møtes med minimalisme, mens nøytrale elementer kan ha tydelige detaljer. Looken er myk, men samtidig skarp; den er grafisk så vel som poetisk, sier Mikkelsen.
Dette tilsynelatende sammensuriet av stilarter har vist seg å fungere utmerket. Luksuriøse tekstiler som silke, sateng og fløyel er hyppig brukt. Det samme er håndlagede prints, beadings og paljetter.
I hver kolleksjon finnes det dessuten et bredt utvalg anvendelige styles; fra glamorøse aftenantrekk til elegante fritidsklær. Årets sommerkolleksjon er intet unntak.
DAY på Magasinblaa
Stavangers ordfører Christine Sagen Helgø stod for den høytidelige åpningen av Day Birger et Mikkelsen på Magasinblaa, i mars 2014. Stavanger fikk dermed en av sine lekreste motebutikker for damer noensinne og moteshowet på åpningsfesten ble mottatt med stående ovasjoner fra et begeistret publikum. Mottakelsen så langt har vært helt fantastisk og sommerens kolleksjon er rålekker, forteller Hilde Frafjord.
– Som alltid spenner Day vidt – og i flere ulike retninger. Behagelige gabardinbukser gjør seg utmerket sammen med en stilren og crispy skjorte. Sesongens tunikaer finnes i en rekke varianter, fra hvite og enkle til mer forseggjorte og detaljrike varianter. Er man klar for å vise frem leggene allerede nå, finnes det flere deilige shorts og skjørt å velge mellom.
Kjolene stiller som alltid i en klasse for seg. Her finnes alt fra raffinerte aftenkjoler til myke hverdagskjoler i bomull – korte og lange. Undertegnedes favoritt er en himmelblå drøm i silke. Den er drapert i flere lengder, og sitter som støpt rundt kroppen.
Buksedressen fra Day er et annet must. Den finnes i flere varianter, og utkonkurrerer lignende plagg fra andre merker med soleklar margin.
Fargepalleten favner bredt; fra klassiske toner som sort og hvitt, til sjøgrønt, blått og pastell. Flere kreasjoner har også lekne fargekombinasjoner i form av innovative mønstre. Kvaliteten er som den alltid er. Fremragende.
– Sommerens kolleksjon er blant de beste noensinne. Her finnes noe for alle. Nettopp det er jo også en av Days fremste styrker. De representerer alt fra luksuriøs strikk og enkle basisplagg til mer vågale kreasjoner. Knapt noe annet merke åpner for så mange muligheter til å skape sitt eget uttrykk, avslutter Hilde Frafjord ved Day Stavanger.
Tekst: Siri Gerrard | Foto: Day Birger et Mikkelsen