- Perfekt passform hos Bunadshuset!
- Merkevarebutikk med stil
- Med fagkunnskap som fundament
- Erfaring og fagkunnskap hos Gullsmed Christophersen
- Solveig Stølsvik: Superbusy treningsklærgründer
- Lokalt klesmerke med egen konseptbutikk
- En fargerik vår
- På gavejakt i Stavanger?
- Sko til hele familien
- Tradisjonsrik gullsmed med ny butikk på Herbarium
CARVEN – fransk luksus av beste merke
«Selv i tette folkemengder er det lett å få øye på en Carven-jente. Kledd i en søt bluse med særegen krage, en pen jakke og et snertent skjørt, skaper hun et helt spesielt uttrykk; sexy og lekent – på ytterst fransk vis.»
Sitatet er hentet fra sjefsinnkjøper i det luksuriøse London-magasinet Matches, og gjenspeiler med få ord det franske motehuset Carvens image. Klærne oser av fransk eleganse, de er sofistikerte, men samtidig både sexy og friske. Den unike stilen har sitt opphav i Carvens historie – og særlig grunnleggeren Carmen de Tommasos (født i 1909) egne erfaringer med klær. Hun raget bare 152 centimeter over bakken, og moren konstaterte tidlig at datteren aldri ville kunne bli noen elegant kvinne. Til det var hun ganske enkelt for kort.
Liten og nett
Etter å ha studert arkitektur og interiørdesign ved École de Beaux-Arts, bestemte Carmen seg for ikke bare å ignorere morens meninger, men å motbevise dem. Hun brukte høyden sin som en fordel, ikke en ulempe. Derfor designet hun først klær for små kvinner; lekre, elegante og ytterst flatterende plagg for en «petit» kropp. I 1945 skiftet hun navn til Marie-Louise Carven; inspirert av hennes eget Carmen kombinert med Madame Boyriven, som var navnet til hennes tante. Sammen skapte de en chic sound. Samtidig åpnet hun sitt første studio på Champs-Élysées.
Ryktet om Madame Carvens fantastiske kreasjoner spredte seg raskt. I 1946 lanserte hun den uhyre populære parfymen Ma Griffe, som bidro til å øke Carvens allerede solide omdømme ytterligere. I Paris ble hun omtalt som «den minste blant de største» og i løpet av de neste femti årene ekspanderte det «lille» motehuset i rasende fart. Carven designet klær for kvinner, hun introduserte en egen linje for menn, en badetøykolleksjon og accessoirer. Blant kundene hennes fantes både filmstjerner, aristokrater og verdenskjente sangere. Edith Piaf var én av dem.
I 1955, mens andre moteskapere kjempet om eldre kvinners gunst, lanserte Madame Carven en linje for piker. Det var vågalt, fremsynt og riktig smart. Kolleksjonen ble en stor suksess.
En ny tid
I 1993 bestemte da 84 år gamle Madame Carven seg for at det omsider var på tide å innta pensjonistenes rekker.
– Couture, og det å kunne gjøre kvinner vakre, har brakt meg sann glede, sa hun da.
I de påfølgende årene dalte Carvens anseelse. En masse designere kom og gikk, men ingen av dem syntes i stand til å fylle grunnleggerens sko. Det var først i 2009, da Guillaume Henry entret bedriften, at vinden snudde. Den unge mannen klarte å overtale styret om at nettopp han hadde det som skulle til for å gjenopplive Carvens tidligere status.
Henrys første kolleksjon, vår og sommer 2010, tok bransjen med storm – og de svirrende ryktene om at Carven var gjenoppstått i gammel prakt ble raskt bekreftet. Ellers blaserte moteredaktører falt pladask for Henrys kokette kjoler og skreddersydde jakker.
– Jeg designer ikke klær for kunder; jeg skaper garderoben til en personlighet. Klær er ikke bare et produkt – jeg ser dem som del av en historie, fortalte Henry til pressen etter sin første visning.
Vinter 2013 – en strålende kolleksjon
«Nye» Carven fikk raskt en dedikert fanskare verden over. Blant dem stilikonene Alexa Chung og Emma Stone. Merket, som en gang ble definert som «petit» synes nå å vokse seg stadig større.
Til glede for norske kvinner har Carven også funnet veien til Norge. Hos Cinnamon, Rogalands eneste forhandler av Carven, er merket blitt høstens store snakkis. Klærne er enormt populære, uten at man som kunde vil oppleve å treffe naboen i samme antrekk. Det franske motehuset er ytterst selektive når det kommer til potensielle forhandlere.
Enkelte hevder at Carven først og fremst er et design for unge kvinner. Det er feil. Med årets høst- og vinterkolleksjon har Guillaume Henry for alvor bevist at Carven ikke er forbeholdt de under tretti. Kolleksjonen har en anelse mer voksen touch enn tidligere. Skjørtelengdene har krøpet nærmere kneet, og sesongens ermløse kjoler oser av old school-eleganse. Silhuetten er skulpturert og skreddersydd. Andre nøkkelplagg har et mer «vågalt» snitt, og sørger for en perfekt balanse mellom sexy og sofistikert.
Fargepaletten veksler fra duse pasteller til blått, grått, burgunder og sort. Også materialene favner vidt; behandlet ull, myk cashmere, blonder og skinn.
Print er et annet viktig element i årets vinterkolleksjon. Zebratrykk finnes på så vel kjoler som krager og vesker, mens andre typer trykk dekorerer trench-kåper, belter og blyantskjørt. Oppfinnsomme detaljer åpner for et vell av kombinasjonsmuligheter. Det handler om hvilket uttrykk man ønsker å skape – elegant, lekent eller begge deler.
Til glede for oss som har passert tretti og vel så det, kan det synes som om «Carven-jenta» blir litt eldre sesong for sesong. Kanskje er det slik at Guillaume Henry vokser sammen med kundene sine?
En ting har han likevel ikke glemt: girls just want to have fun – uansett alder. Det er essensen i Carven.
Hvem selger Carven?
I Rogaland er Cinnamon eneste forhandler av Carven. Cinnamon åpnet i 2005, og har siden den gang vært en av Norges ledende og mest eksklusive moteforetninger. Cinnamon holder til i et ærværdig gammelt bygg i Stavanger sentrum, nitidig restaurert og tilpasset deres ønske om å kunne presentere et utvalg av håndplukkede designkolleksjoner av ypperste kvalitet. De streber alltid etter å kunne yte personlig og fremragende service for sine kunder.
Tekst: Siri Gerrard | Foto: Carven