Hjem » Klær & mote » Acnes historie
Acnes historie
Acne ble grunnlagt som et kreativt kollektiv i Stockholm i 1996. Kollektivets strategi og ambisjon var å drive med konsulenttjenester innenfor design og kommunikasjon, samtidig som man skulle introdusere egne Acne produkter. Dette førte til et stort antall oppdrag innen reklame, grafisk design, internettspill og tv produksjon.

Acne Jeans ble opprettet i 1997 som en del av det kreative kollektivet Acne, da selskapet designet 100 par jeans som ble distribuert til venner, familie og klienter. Kort tid etter ønsket flere butikker å ta inn buksene, mye grunnet den karakteristiske knall røde sømmen på den råe denimen. Fra denne beskjedne begynnelse, har Acne Jeans utviklet seg til å bli et velrenommert jeansmerke.
Selskapet åpnet sin første Acne Jeans Studio i PK-huset i Stockholm i 2003. Desember året etter åpnet butikk nummer to i København. Ytterligere tre butikker åpnet i 2005, en til i både Stockholm og København, og en i Mitte i Berlin.
Merket er også representert i mer enn 450 forretninger rundt omkring i verden. Blant de velkjente forretningene som fører kolleksjonen finner man Colette i Paris, Selfridges og Brown’s Focus i London, Louis i Antwerpen, Quartier 206 i Berlin, Barneys i New York og Lane Crawford i Hong Kong.
I 2000 ble Acne Jeans kåret til ”Årets designer” av svenske ELLE. Selskapet vant Cafè Magazine motepris i 2003, og i 2004 mottok Acne Jeans ”Guldknappen”, Damernas Värld’s designpris. Det samme året ble Acne Jeans kåret til ”Beste Denimdesigner” av Elle.
I 2000 ble Acne Jeans kåret til ”Årets designer” av svenske ELLE. Selskapet vant Cafè Magazine motepris i 2003, og i 2004 mottok Acne Jeans ”Guldknappen”, Damernas Värld’s designpris. Det samme året ble Acne Jeans kåret til ”Beste Denimdesigner” av Elle.

Acne Jeans åpnet showroom og kontor i Oslo i august 2006. Det er i dag 43 wholesale butikker i Norge som fører Acne Jeans, blant disse finner man Koma, Kemt, Steen & Strøm, Soda, Follestad Trend og Sole Service i Oslo, Mark & Brandy i Sandvika, Bogart og Neoz i Tønsberg, Zap og Image i Kristiansand, Rolfsen og Abstinenz i Stavanger, Pepper og Nova i Bergen, Modo i Ålesund, Capone i Molde, Retro i Trondheim, Hedda og New Man Store i Bodø, og MAS i Tromsø.
Acne Jeans er et resultat av en fusjon mellom jeans og mote. Acne Jeans forener en innovativ jeansstil med en allsidig garderobe for kvinner og menn som strekker seg fra enkle bomulls-t-skjorter til skreddersydde jakker til luksuriøse accessoirer og sko. I den kreative prosessen legges det stor vekt på kvalitet, materiale, design, komfort og varighet. Ved å designe enkle funksjonelle klær, forsøker Acne Jeans å skape et moderne rammeverk for individualitet.

Acne Jeans lager klær som er designet for å fremheve og styrke stilen og personligheten til brukeren. Klærne er designet for å gi energi til individet, ikke ta. Filosofien bak merke er at hver kolleksjon danner et konsept, men likevel kan hvert plagg brukes separat og lett mikses sammen med andre merker for å skape en individuell stil. Designprosessen er fortsatt ledet av grunnleggeren og kreativ direktør Jonny Johansson.
Acne er i dag internasjonalt anerkjent som et kreativt kollektiv. Selskapets mangfold med motedesign, grafisk design, filmproduksjon og reklame, samt produkt-, forretnings- og konseptutvikling, gjør Acne unik.
Acne er i dag internasjonalt anerkjent som et kreativt kollektiv. Selskapets mangfold med motedesign, grafisk design, filmproduksjon og reklame, samt produkt-, forretnings- og konseptutvikling, gjør Acne unik.