Hjem » Klær & mote » Ålesunds mekka for motebevisste

Ålesunds mekka for motebevisste

Hvis du trodde du måtte til Paris eller Milano for å finne det eksklusive må du tro om igjen. Du trenger ikke dra lenger enn til Kipervika i Ålesund for å kunne få følelsen av å være i motens mekka.
Chic%20main%20picture1%20
Utenfor er det en typisk Ålesundsdag: tåka henger lavt, småhutrende turister tar bilder av hus i jugendstil og et par duer krangler om en halvspist rosinbolle ved torget, men i det øyeblikket du trer inn gjennom dørene til Chic Me ved Kiperviktorget forvandler omgivelsene seg til en oase av eksklusive tekstiler, lekkert tilbehør og små designperler.

Høy kvalitet

Etter at Chic Me åpnet dørene for tre år siden har de blitt et obligatorisk stopp på shoppingrunden til moteinteresserte sunnmøringer. De to søstrene, Tine og Jannicke Monsen, startet med tomme hender, en genuin interesse for mote og klær, og en mor som har lært dem mye om moter og butikkdrift. – Det har gått over all forventning. Kvalitetsstempelet henger høyt og hvert eneste plagg er nøye diskutert og overveid. Om det ikke er noe vi liker alle tre tar vi det ikke inn i butikken, slår Tine fast. Dette er noe kundene setter pris på. De har opparbeidet seg en lojal kundekrets og har et personlig forhold til mange av de besøkende. – Her er vi familie og kundene vet at de alltid vil treffe er kjent ansikt, legger hun til. Til stor glede for både eiere og kunder utvider de nå butikken og får dobbelt så stort lokale. – Lokalet ved siden av ble ledig og da slo vi til, sier Tine. De har valgt å beholde konseptet de har i dag ettersom miksen av merker utfyller hverandre og treffer mange kunder. Utvidelsen vil gi mer plass til å presentere klærne, og en egen salgsavdeling i kjelleren.

Eksklusive designere

Butikken er stedet hvor stilbevisste jenter og kvinner kan finne både det nyeste nye, og klassiske modeller som aldri går av mote. Bitte Kai Rand, som er hovedmerket hos Chic Me, tilbyr stilrene og fantasifulle dameklær med figurfine snitt, og passer for alle mellom 20 og 60. I vår fikk de inn det danske merket Ivan Grundahl, som allerede har rukket å bli kjempepopulært. Lekre dresser, asymmetriske linjer og farger som sjelden viker fra sort og hvitt har gjort merket populært blant kvinner som setter pris på god design med en twist av spennende detaljer. Du vil også finne klær og vesker fra den franske toppdesigneren Sonia Rykiel. Feminin design, lekre vesker, strikkede plagg og et unikt utrykk kjennetegner dette verdenskjente merket. I forbindelse med utvidelsen av butikken vil de i fremtiden satse enda mer på Sonia Rykiel.
Chic2%20

Tilbehør for den nytenkende

Hos Chic finner du tilbehør som kan gjøre et hvert antrekk komplett. I tillegg til lekre sko og vesker kan du finne smykker fra det danske merket Monies. Naturmaterialer som ibenholt, rav, mammutben og kokosnøttskall er tatt i bruk for å skape de praktfulle og mektige smykkene. Designerne selv beskriver det som ”ekstrem kroppsutsmykning av det eksklusive slaget”. Dette er med andre ord ikke noe du tar på hvis du vil gjemme deg i mengden. – Vi var forsiktige med å ta inn for mye først, men smykkene forsvant med en gang, noe jeg tror beviser at Ålesunderne er hungrige på noe nytt, sier Jannicke.

Små kunstverk

Å holde tritt med trendene krever mye planlegging og jobbing, men søstrene liker at det pulserer. De drar på utenlandske trendmesser flere ganger i året og bringer impulsene med seg tilbake til butikken. Folk synes det er stas å kunne finne eksklusive varer i sin egen hjemby. – Jeg tror det ligger litt i tiden å satse på design og kvalitet, folk er villige til å investere når de kjøper klær. Mange ser på det som små kunstverk; de blir glade i klærne og liker følelsen av å eie noe eksklusivt, sier Jannicke. Hun legger også til at det virker som om folk er mer bevisste på hvor de legger igjen pengene sine. – De vil gjerne ha et levende sentrum og verdsetter nisjebutikkene som har blomstret opp i Kipervika. Å starte en liten butikk har gått over all forventning, vi har blitt veldig godt mottatt. Vi setter pris på kundene våre, avslutter Jannicke med et smil. Tekst & foto: Marthe Dypvik Jensen