- Perfekt passform hos Bunadshuset!
- Merkevarebutikk med stil
- Med fagkunnskap som fundament
- Erfaring og fagkunnskap hos Gullsmed Christophersen
- Solveig Stølsvik: Superbusy treningsklærgründer
- Lokalt klesmerke med egen konseptbutikk
- En fargerik vår
- På gavejakt i Stavanger?
- Sko til hele familien
- Tradisjonsrik gullsmed med ny butikk på Herbarium
- Et lite stykke Norge i Hollywood
Moods of Norway ble til over noen drinker på et nachspiel på Hawaii i 2002. Etter å ha fullført utdannelser i internasjonal markedsføring på Hawaii og i Australia ville guttene starte noe eget. Med et ønske om å skape noe trendy med tilknytning til Norge falt valget på klesdesign. Uten formelle utdannelser innenfor mote og design satset duoen friskt, og 8 dager senere hadde de den første kolleksjonen klar, bestående av 8 plagg.
– Vi har alltid hatt sansen for form og farge, og motebransjen virket som en spennende bransje å bevege seg i. Det at klærne våre er blitt så godt mottatt synes vi er vannvittig morsomt. De som handler klær fra Moods er hovedsakelig i alderen 16-35 år. Men jeg har også opplevd at en 80 åring har kommet inn i butikken og spurt etter solbrillene våre, smiler Peder Børresen.
Stemninger fra Norge
– Grunntanken bak konseptet er å fortelle norske historier gjennom produktene. Ethvert plagg fra Moods of Norway har en norsk vri. Klærne forteller sin egen produkthistorie om alt fra rosemaling til traktor og oppskrifter på vafler. I kolleksjonen finnes boksershortser med ustyr for å brodere på sin egen elg i korssting og sokker med danseinstruksjon for Norsk disco, også kjent som reinlender! Dresser for gutta med inskripsjonen «Desinged in Norway by very pretty blonde girls», har en medalje i innerlomma som man gir til den beste jenta. – Det er morsomt med humor, og vi bruker gjerne humor som et element i designet vårt. Det er også spennende med kontraster, og vi blander gjerne Hawaii med Norge. Moods handler om å ha det gøy, og vi trykker til med alle fargene i alfabetet, sier Simen Staalnacke. For å illustrere humoren spretter Simen opp og gir en innføring i spanderbuksen han har på seg. På baklomma finner man en brodert graf over den norske oljeprisen.
– Siden vi bor i et rikt land må vi jo ta på oss spanderbuksen innimellom! Og når man tilslutt må vrenge lommene kommer inskripsjonen «blakk som en kirkerotte» frem, ler Simen. På buksebena er det også brodert inn høyre og venstre dansefot i tilfelle det skulle være noen tvil.
Internasjonal suksess
Stemninger fra Norge er å finne i 100 butikker i Norge, og 120 butikker i utlandet.
– Vi satset internasjonalt fra dag 1, sier Peder Børresen. Makkeren Simen Staalnacke retter påstanden og mener at den internasjonale satsingen først kom fra dag 2.
– Norge blir i utlandet sett på som eksotisk, og vi spiller på de eksisterende oppfatningene folk har om Norge, sier Peder Børresen.
Verdensstjerner som Tommy Lee, bassisten i Metallica (Robert Trujillo), Penelope Cruz, typen til Lisa Marie Presley, Black Eyed Peas, kjendisbloggeren Perez Hilton, svenske prins Carl Philip, musiker Dave Navarro kjent fra Red Hot Chili Peppers og Pussycat Dolls har båret plaggene til den norske designerduoen. Og i Asia skal Hollywoodstjernen Bai Ling nå fronte plaggene til Moods of Norway. Uansett om den internasjonale satsningen kom første eller andre dag, har designerduoen truffet de trendsettende ikonene ved å la seg inspirere av det særnorske og blande det med fargerikt og sprudlende design.
– Klærne vi lager er jo typiske rockestjerneklær i grunnen. Med farger og mønstre som er for dem som ikke er redd for å vises på en mils omkrets smiler Simen Staalnacke.
– Det er klart at det å ha en berømt kles-henger er viktig, og en del av markeds-føringsstrategien har vært å jobbe aktivt med å tipse stjernenes stylister.
Gutta i Moods har i tilegg til evnen ved å være på rett sted til rett tid hatt en god porsjon flaks. – Vi hang litt i en bar i USA og kom tilfeldigvis i snakk med en som viste seg å bestyre USAs største billedbank, sier Peder Børresen. Han sørget for at Lille Moods ble plukket ut til å bidra med produkter til Goodybagene på Oscarsfesten. Det var en utrolig mulighet som ga oss anledning til å vise designet vårt til et celebert utvalg av gjester. – Også Grammyutdelingen har en offisiell styling lounge, og da Tommy Hilfinger ikke ble ferdig med produktene i tide fikk vi ta over plassen. Det er nesten litt surrealistisk å tenke på.
– Det er utrolig spennende å jobbe slik som vi gjør. Vi møter mange interessante og merkelige mennesker. En sjeik fra Dubai ville kjøpe hele Moods of Norway-konseptet og fløy oss ned til Dubai på en dags varsel!
Fagre Stryn
Hovedkontoret har fortsatt beliggenhet i fagre Stryn til tross for den internasjonale suksessen. Simen Staalnackes hjembygd er blitt en arena for skapelsen av trend-settende design. – Stryn er et lite stykke Norge i miniatyr, med høye fjell, fjorder og isbreer og representerer en del av Norge som for mange er eksotisk. Til lanseringene av kolleksjonene våre henter vi like gjerne inn bestemor og lokale kjenninger fra Stryn i stedet for supermodeller fra London og New York, ler Simen Staalnacke. Norsk Bondelag har også satt pris på Moods of Norways bruk av det særnorske i sin design. Årets Askeladdpris, som hvert år deles ut av Norsk Bondelag, ble tildelt Simen og Peder fordi de ivaretar det norske særpreget.
– Det er morsomt å se at plaggene våre fanger så bredt. Vi får til og med håndskrevne brev fra norskættede bestemødre i Nord Amerika som betror oss sine familieoppskrifter og kommer med innspill på mønstre og detaljer vi kan bruke. – Vi ønsker å uttrykke det norske i form av klær, og bruker mye tid på å finne de gode historiene.
I hjemmet til Ole Bull, Norges første rockestjerne, fant vi mønstre fra en krakk som vi bruker på noen av plaggene våre. Vi har også malt en sildefiskebåt fra 1934 i en sjokkrosa farge. Vi gjorde det selv og brukte 2 timer på det. Den går i hele 8 knop og bruker 1 uke fra Stryn til Oslo. Alt vi skaper har en norsk identitet, og de ekte historiene er ofte mer crazy enn dem vi ville kommet på selv, ler Peder Børresen.
– Vi leker oss og har mye moro. Skal man lykkes i denne bransjen må det være en livsstil og man må være tilgjengelig hele tiden. Å være sær og skulle kunne leve av det er en vanskelig kunst. I begynnelsen levde vi billig, og tok ikke ut lønn på 2 år, det gjelder å ha tro på det en driver med. Vi startet med en bag på skulderen, reise rundt og satte foten i døra på butikkene vi ville selge inn plaggene våre til. Og sov i bilen, sier Simen.
Herremerket «Moods of Norway» ble lansert i 2003, og i 2006 kom de med en egen damekolleksjon.
Flaggskipbutikken i Akersgata 18 i Oslo ble åpnet i februar i år og er typisk for Moods. Et lite stykke bondeland blandet med Hawaii og cocktailstil. Prøverommene er utformet som utedoer og klærne ligger på plater som hviler på melkespann. Traktoren, som er selve symbolet på Moods, er å finne i butikken i en gulllakkert utgave. Også et vaffeljern i gullfarge er på plass, og ved sittegruppen med korsstingsputer og brodert løpestreng har naturligvis et hjemmebrentapparat fått sin egen plass, i hjørnet under gamle bilder av familien Staalnacke. – Det er Simens morfar som er fotografen, og har tatt alle bildene som vi bruker på merkelappene våre. Alle bildene har vi funnet i Simens familiealbum, sier Peder.
– Vi satser på en fornyelse hvert halvår, og butikkene ser ut til å like at vi tilfører en ny touch. En viss utålmodighet gjør at vi gjerne vil se produktet ferdig med en gang. Hadde vi designet operaen i Bjørvika ville den stått ferdig på 2 uker, ler Peder Børresen, som lover at vinterkolleksjonen vil ha en helt ny vri.
Tekst: Kathrine Sørgård Foto: Lin Kværnhaug